Sv: Hur vet man om hoppsadeln passar?
Jasså ok! Fick uppfattningen att dusjälv skulle prova ut sadeln genom att få lite tips på vad man ska tänka på. Det var därför jag gav dig råd att ta ut en som är sadelutprovare eftersom du själv inte verkade veta.
Men i vilket fall... Sadeln ska ligga längre bak än de flesta tror, ungefär tre fingrars mellanrum mellan bogblad och sadel, detta mått tänker jag främst på dressyrsadlar, hoppsadlar är ju skurna lite längre fram så det kan bli lite missvisande. "Tunneln" under sadeln bör också vara ungefär tre fingrar bred för att inte trycka på ryggraden. Många äldre sadlar är tyvärr smalare. Du ska få in minst två fingrar på bredden vid manken (detta ska göras när du rider, då sadeln sjunker ner mer). Känn att trycket är jämt framtill så att sadeln är formad efter hästen. När du rider så får inte sadeln glappa bak utan ska ligga stilla. Kolla att sadeln är jämt stoppad och varken för hårt eller mjukt. Det är viktigt som sagt viktigt att du gör utprovningen även under ritt då sadeln inte alltid ligger likadant i rörelse/när du sitter på, som när hästen står still i stallgången. Sadeln jag har till min häst är tillexempel den som låg sämst i gången av de tre tänkbara vi kom fram till låg såpass bra att de var värda att rida i.
Du kan även kolla efter ridpasset att sadeln tryckt jämt på hästens rygg, man ser ofta märken eller hur svett är fördelat.
/Maria