hur vet man om araben är polsk, rysk egyptiskt...?

syftar du på milagro? :love: :love: :love:

men än sålänge är det långt borta till jag kan ta föl efter mitt sto, fortfarande bara två år :smirk:
men kanske när hon blir runt sex eller så. tycker att det är så roligt attt sitta och titta och försöka passa ihop hingstar med henne även om jag inte tror att så många fortfarande kommer att vara aktuella när det blir dags för mig att betäcka.
men när det väl blir av så skulle det vara trevligt med ett helpolskt föl :love: :)

För att komplicera det ytterligare talar man ju också om olika strains, alltså familjer, och de heter saker som Dahman, Kuhaylan, Saklawi osv. och de går ju alltid på mödernet bland araber. Jag tror i alla fall att de familjenamnen finns både inom engelska, polska och egyptiska linjer??? Sedan kan de vara mer eller mindre lika den strain de tillhör beroende på hur mycket annat blod de har i sig. Ursprunget till strainsen är som jag förstått det, de urgamla beduinstammarna som födde upp araber från början, och de döpte linjerna efter deras favoritston och deras egenskaper. Min är t.ex. en Kuhaylan Jellabia, vad det nu innebär (fick veta det nyligen) :)
Kuhaylan ska egentligen vara en lite grövre modell, de var stridshästtypen liksom, ofta med lite rakare nosrygg och kompakt kropp. Men min är lååång och skranglig, med jättedishad nosrygg, så det stämmer ju inte.

Det är mycket med det hela... men kul att börja luska i! Det är det som är så roligt med araber, att de har så otroligt mycket historia och myter omkring sig.

jippie :idea:
men det finns faktiskt en polsk hingst lite närmare också:P
i boden finns det en som heter buskazski som är ganska fin

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 524
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 875
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 541
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar