hur vet man om araben är polsk, rysk egyptiskt...?

confetti

Trådstartare
om det står PL efter namnet i regbeviset borde väl hästen vara polsk eller är jag helt ute och cyklar?
(har aldrig förut funderat på eller uppmärksammat det här)
men om det står ingenting då?

hum
hoppas ni fattar :)

PL står för polsk :) du har fattat alldeles rätt :D
min arab har olika i sin stam EG=egyptisk DK=dansk SU=sudan
EG=engelsk US=usa
så min är inte helpolsk ;)

mvh Arabizar

SU=Sudan? SU är mig veterligen den gamla beteckningen för Ryssland (Sovjetunionen). Du har möjligen inte blandat ihop det lite?

men om det står ingenting då?
på hingstens reg bevis står det pl efter alla utom en där det står gb
på stoets står det pl på en su på en och gb på en

Om det ej står något på ditt reg. bevis, så är hästen i fråga född i Sverige.

Men det säger egentligen bara att hästen är född i ett visst land. Den kan ju vara av rysk stam men född i Polen, elle egyptisk stam född i Tyskland. Snurrigt...

Du har helt rätt.. precis som Violate skrev: "där hästen är född"!

Det säger alltså inte ett dugg om blodslinjerna egentligen, t.ex här i Sverige finns ju PL, SU, EG o.s.v... men avkomman får ändelsen SE utomlands (om jag kommer ihåg rätt!?), och den människa som inte är fullt insatt i blodslinjer kan INTE luska ut VAD just denna avkomma har för gener utan att forska!!!

Men trots allt detta.. så är en registrerad arab *en ARAB* :love:!

Ja, visst behövs många ögon ibland.. fast mina är inte så 'klarseende' längre, hehe! :rofl:

Ps) Kolla in på Galopptråden om Övrevoll 5/8 :idea:!!! Ds)

men hur ska man kunna veta vad den har för stam om den är född i sverige och alltså inte är skriven som någonting?
står på enstaka hästar, kanske tre st PL, en gb och en su på moders reg. på hingstens står det bara PL på alla :confused:

Den häst som bara har PL i främre led brukar 'kallas' Polsk, även om det nånstans längre bakåt kan finnas nån/några SU, GB och EG. Din häst har alltså ganska stor procent PL, eller kanske rent av ÄR Polsk!?

Även t.ex en SU (rysk), GB (eng) kan vara av Polsk härstamning om det landet importerat från t.ex Polen, vilket många länder ju gör!
Man måste alltså forska i stamtavlor för att få veta vad en viss häst har för blodslinjer bakåt!

Det är faktiskt väldigt roligt och intressant.

Hoppas att du förstår nåt av min snurriga förklaring!! ;)

Har då en helpolsk själv. :angel:

Men skillnaden på dom är väll bara vad det står på papprena, det är väll ingen skillnad på arabstorten?

okej, ska försöka få in vad som står på föräldrarnas bevis. på pappans(etic) står det pl på alla utom på en längst bak som det står su på och en annan längst bak som det står gb på.
mammans(orchestras) morfar står som pl men ingen av hästarna bakanför. dock vet jag att endel av hästarna bakom honom är polska för de är med i pappans bevis. sedan har jag läst att mammans farfar probat är helpolsk men det står ingenting på honom(står pl på hans farmormen ingen annan bakom honom)

kan också tänka mig att det är mer "noga" att skriva ut hingstens precisa härstamning om han används inom aveln.

blev lite rörigt det här men hoppas ni förstår :)

förresten, visst är det skillnad på olika typerna. har fått för mig att ryska araben är större och kraftigare och egyptiska mer högbent än andra araber :confused:

Jag forskade lite:

Din häst är av Polsk härstamning (helpolsk som vissa säger) :)!

De SU & GB hästar som finns bakåt i stamtavlan användes mkt flitigt i polsk avel och är välkända över hela världen.

Att t.ex Probat inte har beteckningen PL beror på att han föddes i Sverige, likaså hans moder!

Lycka till med din häst!!!

Nej, alla är ju ARABER!

Blodslinjerna kan ju vara intressanta om man vill avla och då vill ha en avkomma med "rena" blodslinjer, t.ex. rena gammelpolska eller egyptiska linjer. Sen kan man crossa också, när man blandar t.ex. egyptiskt och spanskt blod kallas det golden cross, varför vet jag inte. Men är båda föräldrarna registrerade fullblodsaraber är ju avkomman alltid en arab.

Sen är det faktiskt viss skillnad i typ på de olika linjerna. Det ser man tydligare ju fler araber man ser t.ex. på utställningar, jag börjar i alla fall kunna se lite vad det kan vara för sort. Egypterna är ofta större, lite kantigare, mer "ökenhäst" än polackerna. Ryska araber är kända för att ha bra gång, polackerna är ofta showhästtypen med mycket aktion, kort rygg osv. Så har jag uppfattat det i alla fall. Vad man sedan föredrar för typ är ju tycke och smak. :)

Tycker det är lite coolt faktis. :idea:

Men jag tor jag uppfattar dom olika också, min är polsk och väldigt olik en arab, har både grovt huvud och hög bak.
Ett grovt fel vad jag hört :crazy:.

vars kan man forska om sådant? :confused:
nu ska du få ännu en utmaning :devil:
vad räknas som "gammelpolsk" och finns det "nypolsk" och vilket är isåfall bättre?
finns det några bra polska avelshingstar? :bow:

Jag forskar via stamböcker, och en hel del websidor samt en databas i USA (kostar pengar), men det tar några år att lära sig de olika blodslinjerna.. jag har inte ens kommit halvvägs efter 30 år :smirk:!!

'Gammelpolskt' är enbart vissa individer (linjer), och vilka de är ligger helt utanför min kunskap & intresse, men jag vet att det inte finns många av dem i världen!

Jag är förälskad i de engelska (crabbet) linjerna, ibland med inslag av vissa SU och PL.

Det finns färska trådar här i avelsforum om araber där du kan hitta lite info och länkar.. jag vet en underbar 'gammelpolsk hingst', väldigt långt ner i landet från dig.. namnet börjar på 'M' och slutar med 'ro', där fick du en utmaning :D!!!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 524
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 875
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 541
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar