Hur vet man ätt hästen tycker det är tungt????Behöver svar.

M

min_nalle

Hur vet man att man är för tung för sin häst?
Kan ni ge några exempel på hur hästen kan visa det.

Min ponny hostade när jag satt upp men slutade sen.
är det ett tecken?
lika att han backade innan han gick fram.
Men ute när vi rider är öronen framåt och han pinar på endå.

Men hosta har han gjort tidigare.
han 'är ej tränad på 2 månader.
han är ny för mig då jag nyss köpt honom.
Han har inga jätte ryggmuskler..

Vad säger ni.
betyder det att han säger det är tungt
:confused:

Sv: Hur vet man ätt hästen tycker det är tungt????Behöver svar.

Svårt att veta. Hur liten är hästen och hur tung är du? (jag vet att det är väldigt ohyfsat att fråga men i alla fall)

Det du beskrev kan ju bero på så mycke mer än ryttaren.

Vet ej men det är en korsningsponny på 130 cm.
Tror du att det jag sa betyder att han tycker det va tungt?
hostan försvann och sen gick han på.
Men kan det även vara så då han inte har jättebra muskler över ryggen.

Säljaren borde väl ej ha sålt ponnyn till dig om denne trodde du va för tung? :)
Du provred väl hästen innan köpet?

Är jättesvårt att veta med vikter, men fråga hästkunniga i din närhet vad de tror? Beror ju även på, som du skrev också, hästens muskler, ryttarens balans m.m.

Vill du variera träningen utan och rida kan du ju även ut och gå/springa med hästen, tömköra m.m. :)
Finns massor med skojj man kan göra med hästen utan att sitta på ryggen på den!

Om din häst hostar mycket bör du kolla upp det. Visst kan det vara damm eller liknande om det är tillfälligt. Kollade upp min häst som fick diagnosen astma, air resistence... något. Början till KOL. Hostan är helt borta nu och hon är fullt frisk och kan tränas "hårt".

Han bara hostade i kanske 2 min sen slutade han.
Var inget när vi red ut men var det inne på ridbanan.
kanske tycker han inte om det underlaget.
Men han hostar inget annars,, bara vid ridning.Så fort vi lämnade banan så slutade han.
han har en annan sadel som ligger på honom jag kan provat.
Kan det vara det?
Han hostade inget igår eller så.
men idag lite.
Men inget direkt som man borde kolla upp.

Eftersom han slutade hosta då när vi gick kan det väl ej vart min vikt.

öronen framåt.
Men i början av ridpasset så backede han när jag satt upp och lutade sig framåt som att nej jag vill inte jobba idag.
Sen gick han som vanligt igen.

Om hostan fortsätter hade jag defenitivt kollat upp den. Att de hostar i början vid ridning kan vara bronkit. Vet flera bronkithästar som hostar 1-2 gånger i samband med ridning, men inget mer.

Min egen häst har det och jag vet vilket bekymmer det är, så det är ett råd i all välmening bara:laugh:!

Hej igen!

Din vikt påverkar ju inte hostan.

En tanke var bara att man ska vara uppmärksam om hostan inte försvinner på 2 månader enligt mina erfarenheter. Men det kanske inte alls behöver vara något att oroa sig över. I regel dessa torra tider, dammar det upp mycket när man rider i paddocken. Din häst kanske bara är känslig för det just nu. Mitt råd är dock att inte rida på banan om det är bara där din häst hostar. Miljön är superviktig för hästen.

Det är bra att du är uppmärksam på din hästs siglaner. Dom är guldvärda så att man kan fixa småproblem innan något mer allvarligt händer.

Du skrev att du nyss köpt honom. Kul!

Sv: Hur vet man att hästen tycker det är tungt????Behöver svar.

Ok.
Så hästen hostar inte för att jag rider dvs.
Skönt att höra.
Ja han slutade ju hosta när vi lämnade banan.
Han tycker nog att det var jobbigt att bli riden där.
För han ville inte ens att jag skulle hoppa upp men när vi
väl kom därifrån var allt lugnt och han ropade glatt på andra hästar.
En häst med öronen framåt och som går av sig själv tycker väl
inte att ryttaren är för tung och jobbig.

Eller har jag helt fel nu?

Några mer signaler man kan se om hästen tycker det är tungt?

Om du är vuxen och rider en c-ponny OCH är orolig för att du är för tung så måste du nog säga vad du väger och vilken korsning din ponny är.
Väger du 60 kg och det är en fjordkorsning - inget problem,
men welsh/russ och 75 kg - ja då är du nog för tung.
Vi kan inte avgöra om det är galet om du inte säger något m dig och ponnyn.

Du har ju precis fått din häst :bump:. Om den har lite lite muskler nu skulle jag satsa på lugna långa turer, tömkörning eller promenader. Ha skoj! Vänta med att kräva för mycket då det lätt ger bakslag eftersom de faktiskt inte orkar prestera jättebra. Nu vill man ju umgås och skapa en relation. :) Det där med form och sånt kommer senare. Det tar tid och mycket träning!

Har du någon trevlig bild på din pålle? :D

Om du lägger upp en bild eller ännu hellre en video på när du rider din häst, så är det lättare att bedöma om du är för stor eller inte.

Är ponnyn 130 så bör man nog inte väga mer än 50 kg om det är en smäckrare ponny, och absolut max 55-60 kg om det är en rejälare ponny (t ex korsning med shetland eller fjordhäst).

Är man för tung KAN hästen visa det genom att han har svårt att hålla balansen vid uppsittning, sänker ryggen eller sätter under sig mycket eller t o m knäar till vid uppsittning.
Vid ridning kanske han blir ovillig att gå fram, har svårt att komma upp med ryggen, faller i sär, lägger öronen bakåt, stönar och verkar allmänt spänd och ovillig. Detta behöver inte vara att ryttaren är för tung, det kan också vara något annat som är fel, t ex hälta eller ryggproblem.

Ofta är dock hästar för bussiga för att tydligt säga ifrån när ryttaren är för tung. :cry:

När det gäller hostan så orsaken knappast att du är för tung. MEN, om han nu hostar, antingen pga förkylning eller pga allergi, så ska du inte anstränga honom, speciellt inte med en tung ryttare. Hosta ska man alltid ta på allvar, för det kan lätt bli kroniskt. Har du nyligen köpt honom, kan det tom vara så att det är ett dolt felt, som han har haft länge. Det bästa är att låta veterinären kolla upp det, så att du får reda på vad det beror på.

Kolla tempen, undvik att rida eller arbeta honom så att han anstränger sig, undvik dammiga ridbanor och grusvägar, kontrollera att höet/hösilaget och ev halm/spån är av god kvalitet och inte mögligt.

P.S. Veterinärbesiktigade du honom med egen veterinär innan köpet?

Min häst slänger av ryttaren.. så hon visar rätt bra när hon tycker att nu får de räcka:D

Sedan kan man se genom att titta på bakbenen de rör sig tungt och inte lika kvickt som vanligt!

Han bara hostade i kanske 2 min sen slutade han.
Var inget när vi red ut men var det inne på ridbanan.
kanske tycker han inte om det underlaget.
Men han hostar inget annars,, bara vid ridning.Så fort vi lämnade banan så slutade han.
han har en annan sadel som ligger på honom jag kan provat.
Kan det vara det?
Han hostade inget igår eller så.
men idag lite.
Men inget direkt som man borde kolla upp.

Eftersom han slutade hosta då när vi gick kan det väl ej vart min vikt.

öronen framåt.
Men i början av ridpasset så backede han när jag satt upp och lutade sig framåt som att nej jag vill inte jobba idag.
Sen gick han som vanligt igen.

Kanske dammade inne på ridbanan, om ni har grusbana? Kanske därför han hostar om han inte har gjort det tidigare? :)

Va bara tvungen att skriva lite. Har en varmblods vallack på 14 år, ca 155-160 hög. Han e inte spec musklad för tillfället och jag har en kompis som rider han nu för att bygga upp han.. Men men till ämnet,
du skrev att din häst backade lite... Min han gör inte annat än backar när han känner att han inte har lust. Och jag kan lova att hon inte är för tung för honom han vill bara inte göra som hon säger.
Förra ägaren vägde över 90+ och kompisen väger nog knappt 50kg...
Kram... =)

"Han bara hostade i kanske 2 min sen slutade han."

alltsa hostade hasten "BARA" i HELA tva minuter?:eek: eller tolkar jag det fel?

Som sagt, om du inte ens sager hur mycket du vager eller inte satter in en bild pa dig eller hasten sa ar det omojligt att saga om du ar for tung eller inte.

Man ska ALLTID ta hosta hos en hast alvarligt, har du tagit ut en veterinar som har kollat upp det?

Om hostan fortsätter hade jag defenitivt kollat upp den. Att de hostar i början vid ridning kan vara bronkit. Vet flera bronkithästar som hostar 1-2 gånger i samband med ridning, men inget mer.

Min egen häst har det och jag vet vilket bekymmer det är, så det är ett råd i all välmening bara:laugh:!

en dum fråga kanske men vad är bronkit? :)

Att hästen backade i början och inte ville gå kan bero på flera saker:
- för tungt
- ont i ryggen
- förstod inte vad du ville
- bara en ovana....

Det med tyngden får du tänka lite med sunt förnuft, är ni ett proportionerligt ekipage? En riktlinje kan ju vara att din vikt ska ligga runt eller under 1/6 av hästens normalvikt när den är i kondition och ej fet:)

Hostar hästen i 2 minuter bara en gång kan den ha fått något i halsen, händer det fler gånger skulle jag kolla upp genast med veterinären, och tempa varje dag några dagar framåt.

Hur vet man att man är för tung för sin häst?
Kan ni ge några exempel på hur hästen kan visa det.

Hade en kvinna här förra året kraftigt överviktig som provade att rida på en av mina hästar. Nordsvensk bruks så de ska ju vara viktbärande MEN hästen blev som ett V i ryggen, pustade o stånkade o efter ett par steg framåt började hon bocka... det var bara att be kvinnan hoppa av.

det påstås att min_nalle och tottoponny är samma person. läs dom andra trådarna. :confused:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 808
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
1 043
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
5 133
Senast: krek
·
Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 403
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama