Hur vet jag att jag har råd?

A

aspartam

Jag är hästlös för första gången i mitt liv. :cry: Inte ett tillstånd som jag klarar av särskilt bra... Jag har därför börjat fundera på att skaffa häst igen.

Men hur vet jag egentligen att jag har råd? Bor nu i lägenhet i Uppsala med sambon, vi lever bägge på studiemedel. Under somrarna jobbar jag i köket på ett äldreboende och tjänar mer pengar än som student. :devil: Då bor och äter jag dessutom gratis hos mina föräldrar, som faktiskt har stall och hagar...

Studiemedlet är på 6900 kr/mån, med lite variationer i början och slutet på terminen. Lönen är 85 kr/h med en del OB. Jobbar 75 % fast då räknas ju helgerna in också. Hyran är på 4222 kr, plus bostadsbidrag 1100 kr och så betalar ju sambon hälften...

Nej, jag vet inte hur jag skall göra. Vill ju att hästen/ponnyn ifråga skall gå på lösdrift, är det billigare? Dessutom helst oskodd... :confused: Får jag bestämma blir det dessutom en shettis eller fjording. Shettis är ju billigare, men fjording kan jag ju rida också... Kostnad för att transportera hästen från mig till mina föräldrar blir cirka 2000 kr.

Hjälp! :bow:

mvh Ellinor E. Karlström :bump:

Sv: Hur vet jag att jag har råd?

Jag begriper inte riktigt?
Om du har haft häst jämt förut, då borde du ju veta vad det kostar på ett ungefär, eller?
Vad kostar hästen, hyra och alla andra utgifter. Min häst kostade mig ca 1000 i hyra/månad samt skoning ca 300/mån
Sedan är det andra utgifter som man kan räkna med.
Gör en budget och kolla hur mycket pengar du har kvar i slutet på månaden när allt är betalt, så vet du.
Sedan måste du fundera ut vad du vill ha för en slags häst, och absolut aldrig köpa efter prislappen, du ångrar dig bara..!!

Kanske någon att dela hästen med, så blir det ju lägre kostnader

Nej, för när jag haft häst tidigare har jag bott hos mina föräldrar och de har betalat allt. Stallhyra, spån och hö = 0 kr/mån. Hovslagare 200 kr/gång. Plus lite havre och mineraler ibland och så vaccinering. Jag tror inte det blir samma kostnader här nere i Uppsala...
Någon lösdrift i Uppsala som tar emot andra hästar än islandshästar har jag inte hittat. =( Svårt att beräkna kostnaden då. Ej heller vet jag hur mycket foder och hovslagare kostar här nere. Därav min fråga.
Vad för slags häst jag skall ha vet jag redan... Shettis eller fjording, som jag skrev, beroende på vilken jag har råd att hålla.

mvh Ellinor E. Karlström

Jo, men det blir alltid bråk i slutändan. =( Jag vill ju ha hästen på lösdrift, barfota, med fri tillgång på grovfoder och helst enbart fiberrikt kraftfoder. Tveksamt om någon annan skulle vilja ha det så...

mvh Ellinor E. Karlström

Jo, för andra vet ju hur mycket det kan kosta att ha häst. Det har jag ju ingen som helst aning om. Kostnaden för mina hästar per månad blev cirka 400 kr för två stycken! Utgår jag från det skulle jag ju ha skaffat häst för länge sedan och blivit tvungen att sälja den efter ett par veckor...

mvh Ellinor E. Karlström

Kolla runt på stallplatser och se vad de kostar, finns det inga lösdrift får du väl avvakta eller tänka om.
Om när jag säger att du ska bestämma häst så menar jag även mella shettis och fjording, de är ju två ´ganska olika hästar. Vill du rida eller räcker det andra. Jag vet tjejer som köpt ett billigare alternativ och sedan kommit på att de vill rida och säljer, ganska så dumt..!
Kolla upp stallhyror och en hovslagare tar väl mellan 200 och 1000 /gång beroende på vem du anlitar. Ska de bara värka blir det ju billigare, men skor är ju att föredra om hästen inte är van och du ska ska kunna rida på alla underlag.

Varför egen häst? Som student är vissa veckor väldigt hektiska, de innan tenta, och då skulle du behöva sköta häst varje dag. Risken är ju också stor att du blir tvungen att snylta på sambon då det är dags för ny kurslitteratur eller om något extra ordinärt händer. Varför inte en häst att vara medryttare på? Då kan du hoppa av om du märker att det blir för dyrt och du kan anpassa din tid med hästen så det fungerar för dig med studierna. :bump:

Jag har eget stall med två hästar som jag sköter själv och jag pluggar på heltid. Dessutom på en ort 13 mil hemifrån. Funkar alldeles utmärkt vad gäller tiden.

Däremot skulle jag nog inte inte fixa kostnaderna om jag inte hade dem hemma hos mina föräldrar och gjorde eget hö tillsammans med en kompis.

Jag klarade av att hålla min häst under min studietid genom att arbeta 20-25 timmar i veckan men fick då inte fullt studielån eftersom jag överskred gränsen för vad man får tjäna per termin. Hur som haver så hade jag 10-11000kr i månaden (inklusive barnbidrag). Min man hade ungefär lika mycket. Vi har dock högre boendekostnader, billån och 3 barn så det är inte riktigt jämförbart. Familjen klagade dock i bland på att hästen hade det bättre än vad de hade. Men det gick. Eftersom vi har barnen och jag dessutom arbetade helger och en till 4 kvällar i veckan så var det rätt körigt emellanåt. Har nu en fin examen men arbetar kvar på gamla jobbet då det verkar stört omöjligt att få ett arbete inom den bransch jag utbildat mig inom. Få se om arbetsmarknaden lättar innan jag blir pensionär!!!! :rofl:

Du kanske kan ta en häst på foder alt. hyra en häst en period för att se om du får det att gå runt? Ev. kanske skaffa en medryttare någon eller ett par dagar i veckan också?

Jag pluggar och har häst. Det går gnm att jag jobbar extra i snitt fem timmar/vecka, försöker få jobba heltid så fort jag är ledig från skolan. Min häst kostar mig ca 2000 kr/mån, allt utom resor inräknat. Han går på lösdrift, som sköta helt och hållet av hon som har stället. Jag sköter alltså inte fodring och mockning själv, utan åker ut då jag gör ngt med min häst(tvååring) . Skulle inte hinna med att "ha häst" varje dag, jämt. Men det beror såklart på vad man läser, det är ju enorm skillnad på antalet pluggtimmar på olika utbildningar. Är man villig att försaka lite "lyx", som tex sommarlov, jullov, äta ute mm så funkar det att ha häst o plugga!

Kolla stallalternativen, lev ett par månader som om du hade häst (lägg undan pengarna i madrassen eller så) och sen märker du. Och så är det alltid dyrare än vad man hade tänkt.

Man måste dock ha hästen så ordentligt veterinärvårdsförsäkrad det går, för det är något som verkligen kan dra iväg.

Patsy kostar from i höst
1700kr stallhyra, lösdrift inkl grovfoder och strö
200kr kraftfoder + tillägg
600kr skoning (inte riktigt varje månad men nästan)
263kr försäkring
Allt annat kan jag dra in på men detta är renda underhållskonstnader. Har haft henne i oskodd fram till nu men hagen i vinter och sällskapet i hagen gör att jag inte vågar ha henne obroddad :-(

Det har fungerat på studiemedel i över två år men ingen riktig hyra för lägenhet eller så.

Hej!
Mitt tips är att sätta in 4000:- på ett konto varje månad och se hur länge du klarar dig utan att nalla av pengarna.
Om det går bra och du har pengarna kvar varje månad så har du ju dessutom ett bra startkapital för att köpa hästen så småningom..
Mitt andra tips är att fråga mamma och pappa ifall dom även nu har lust att betala för en häst till dig. Dom kanske har pengar över nu när du har flyttat hemifrån. I allafall jag planerar att bli jätterik så fort tonåringarna har flyttat! :-)
Lycka till
Nocke

jag pluggar till lärare, alltså heltid, 4 mil hemifrån.
bor både hemma & har även en lägenhet där jag pluggar.
mamma betalar hyran för den (3000/mån, en etta)
men maten får jag ju betala själv, annars ingår el, vatten, internet o sånt

så till hästen, har ett halvblod, som jag betalar allt för
hon står kvar i samma stall som förut, en mil hemifrån.
tidsmässigt hinner jag med,än så länge iallafall, men hade tänkt att hinna med henne under hela utbildningen :d
Hon kostar:
stallhyra (inkl hö, havre, mineraler, torv, 3 fodringar, in/utsläpp) 1200 kr, sommartid 700. då ligger stallet på landet, vi har paddock o fina ridvägar, 12 km till ridhus
fodertillskott o vitaminer ca 300/mån
avmaskning ca 80 kr/gång, 3 ggr/år?
vaccination ca 200-400/spruta
massage 300 kr/gång (1 gång/mån)
hovslagare verkning 170 kr, helskoning inkl verkning 560 kr
träning ca 100 kr/gång o uppåt för "seriös" tränare
anläggningsavgift på ridklubben 400 kr/år
utrustning väldigt olika, men det blir säkert 500-1000 kr/mån (är ganska shoppinggalen ibland)
försäkring 3500 kr/år
veterinär hur lite el hur mkt som helst
andra utgifter som hästpass osv tillkommer ju...

kan tillägga att jag bara har studiebidrag, inte lån.
har jobbat april-aug i år, o har en del sparade pengar, så det går.... :cool:

Liknande trådar

Hemmet Tänkte först vara anonym, då inte så många vet att vi är i flyttankar. Men de jag känner på buke ber jag bara att inte nämna ngt på...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 612
Senast: voltis
·
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 683
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Kanske någon här kan hjälpa mig då jag sitter och nästan gråter, över att hur jag än väljer blir det fel.... eller....? Sålde mina två...
Svar
10
· Visningar
2 110
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Ja, BitterAss är trött. I skallen o i själen. Energin är på vippen slut :( Kortfattat; Har 4 hästar, varav 1 utlånad som sällskap...
2
Svar
23
· Visningar
3 342
Senast: BitterAss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar