Citat från Corax:
Och kräver du av dina hästar att de ska vara som du vill så tycker jag synd om dem. En häst är alltid en häst och jag anser att kommunikationen mellan häst och människa inte ska vara nått tvång från vår sida. Det ska vara ett samspel...
Dessutom tror jag att mina hästar tycker om att jobba med mig och tycker att det är kul. Annars så skulle de inte göra det jag ber dem om...
Ursäkta mig men hur flummig får man lov att bli i sin inställning till hästar?
Dina hästar får nog jobba ganska mycket för att förstå dig om du hela tiden försöker göra allt i bästa samförstånd i ert förhållande, i stället för att som en god flockledare ska göra - VISA hur det ska vara på ett klart och tydligt sätt.
Titta på en hästflock. Om en ranglåg häst sätter sig upp mot en ranghög häst får den klara besked av den ranghögre hästen att "Så gör man inte". Om den inte lyder får den bett och/eller sparkar. Om den fortsätter att bråka kan den till och med jagas undan från flocken av ledarhästen.
Om du försöker behandla en häst med enbart mjukhet och samförstånd får du snart en problemhäst som kommer att vara farlig för människan därför att den inte visar respekt för människan som ledare.
Observera att jag INTE menar att man ska vara elak eller dum mot hästen, men man måste självklart visa att man själv är flockledaren. Man ska vara tydlig i vad man vill och visa det så att hästen förstår, och givetvis använda sig av ett språk som hästen förstår (jag hoppas verkligen att det är det du menar med samförstånd!). Då får man en trygg häst som gärna gör det ryttaren/kusken vill. Om du låter hästen bestämma får du en otrygg häst som inte vet var den hör hemma i flocken.
Och varför skulle du forma dina hästar mindre efter mänskliga mått än jag gör? Du har dem väl instängda i boxar eller stående i spiltor åtminstone någon gång ibland? Gåendes i hage på dagarna? Du ger dem mat som människan har odlat. Jag antar att du rider eller kör dem. Leder dem i grimma. Jag antar att du håller hingstar och ston åtskilda, så de inte får leva i en naturlig familjeflock?
Och så vidare!
Självklart har de flesta tamhästar det bättre än många vildhästar, men att komma och påstå att vi inte förändrat hästens liv i grunden - ... Öh, hallå liksom!!!