hur/ vart avliva honom?

S

SaraBuder

Min nu sexåriga ridponny valack har någon sorts skada i benet, man hittar inget fel på röntgen, flera undersökningar har gjorts och det verkar väl som att han har kotledsinflammation. Han har blivit behandlad flera gånger och det har gjorts två utredningar. han blir inte bra och har stått/ blivit behandlad sedan Januari detta året. Min veterinär har sagt att det är dags att ta bort honom nu.
Han är ordentligt halt i hagen, tycker egentligen det är synd att ta bort en så ung fin häst, men vad ska jag göra när man inte ens kan skritta honom? Ska dessutom börja plugga i höst, så har ont om pengar.. :(

Nu undrar jag, hur avlivar man honom på bästa sätt?
Att åka till slakteri är inget alternativ för mig. Får hästen lugnande om de kommer hem till oss och tar bort honom? Jag vill verkligen att han ska få lugnande eftersom han stressar upp sig så lätt. Dock tycker jag inte om det faktum att om de åker hem till oss och gör det slängs han upp på en kärra med andra döda djur och får sedan flera över sig..

Annars kan jag åka ganska långt och låta veterinär avliva honom, då får han lugnande och han bränns, vilket känns som ett värdigt slut? Dock tror jag det kommer kosta mig ca 7000..

Mitt tredje alternativ är att åka ganska långt till borås ( tror jag) djurpark där han får lugnande och sedan blir lejonmat.. kostar mig inget, men å andra sidan känns det inte så bra att han ska bli itusågad och sedan uppäten..

Detta sista alternativ sa jag först ett rakt nej till, men nu har jag börjat fundera lite.. att han blir uppäten är ju mer som ett naturligt kretslopp, hade det varit i det vilda är det ju så det hade gått också..
så mina känslor är lite splittrade nu..

Vad tycker ni? Är det någon som har fler alternativ?

Tacksam för hjälp, tiden börjar rinna ut nu, måste bestämma mig snart..:cry::cry:

Sv: hur/ vart avliva honom?

Tyvärr kostar det ju att avliva. Att ta hem lantbrukstjänst som avlivar och tar med sig kroppen är inte heller billigt. Vill man ge dem lugnande innan så tror jag att man var tvungen att ta ut en vet samtidigt som gör det.
Vill man att de ska hämta kroppen på en annan dag/tid där de kör sin route så får man betala ca 100 kr milen tror jag. Det står på deras hemsida.

Vi fick tyvärr avliva våran gamling akut på ultuna för ca en månad sen. Det gick på ca 10 000 kr. 7800 för avlivning och sen kremering och obduktion.

Jag tycker ju att du ska ta det alternativet som du tror är bäst för hästen. Jag önskar att våran fick ett annat slut än det han fick, ofta kan man ju säkert göra en avbetalningsplan om det är där skon klämmer.

Ang djurparken så är det ju känsligt för många. hade jag haft en häst som inte hade några problem med transporter och som tyckte att det var kul att åka så skulle jag inte tveka att ta det alternativet. Det är väl svårt att få det mer ekologiskt än så.

Hoppas det löser sig för dig!

För det första vill jag ge dig en styrkekram - du står just nu inför djurägandets baksida, men du skall ha en eloge för att du gör det som är bäst för hästen även om det är jobbigt för dig.
När det gäller metod är det jättejobbigt att välja, särskilt när man sitter och föreställer sig förloppet. Jag har i de fall när jag har tagit detta beslut valt att bara ta hänsyn till vad som händer fram till dödsögonblicket - när hästen är död lider den inte.
Om hästen inte är transportvan är det antagligen bäst för hästen att den får lugnande och avlivas på gården. Om du ändå har ut vet kan du höra om den även kan sköta avlivningen. Det sker då troligtvis med avlivningsvätska, vilket gör att du slipper blodpöl på gården. Sedan hämtas kroppen och bränns.
Är hästen transportvan tycker jag att djurparken är ett jättebra alternativ - lugnt och bra för hästen, dig och så naturligt - och samtidigt gör du en välgärning.

Jag var inne på kolmårdens hemsida med hittade ingen info. Jag antar att man måste ringa/mejla för sådana uppgifter.

Jag tog nyligen hem lantbrukstjänst att ta bort min pålle.
Gick snabbt och smärtfritt.

Visst tog det emot att låta frakta bort hästen med kadaverbilen, men jag kände att det var bäst för hästen att hon togs bort här hemma.
Detta kostade 4000.
Hade jag haft möjlighet att begrava hade jag helst gjort det menmen.

Har du ingen livförsäkring på hästen? Då borde väl kostnaden inte spela någon större roll.

Tänk på att det är ganska "inne" att skicka iväg hästar till djurparkerna, så det är stor risk att väntetiden är lång.

Jag var inne på kolmårdens hemsida med hittade ingen info. Jag antar att man måste ringa/mejla för sådana uppgifter.

Hästen får inte vara medicinerad närmaste tiden innan och inte ha några infektioner mm. Vi har varit där med en gammal häst och fick den uppgiften då. Men jag kan rekommendera att avliva där. Mycket lugnt och behagligt för hästen.

Tack så mycket för alla svar!
Jo, jag har en livförsäkring på honom. dock bara 30 000, eftersom jag hade honom så lågt försäkrad innan han blev inriden ( red in honom förra sommaren) kunde jag inte höja mer än så. För att ha råd med veterinär och allt det har kostat att behandla har jag fått ta av pengar jag sparat för att ha råd att studera.. Har bara någon tusenlapp kvar där nu, är därför jag egentligen intre vill lägga ut så mycket.
Men egentligen vill jag bara få det bästa för honom. Kostar det så får det kosta, då slipper jag iaf ha det på mitt samvete sen. Går ju alltid att ta högre studielån än planerat.
Han har inga problem med att åka transport, så tror inte det skulle göra honom något att åka iväg..
Jag får nog ringa djurparken och fråga lite, som jag har fattat det ska det vara ok med den medecinen han har fått, och de vill helst ha unga hästar. Får höra lite om hur det praktiska går till...
Helst skulle jag vilja få tillstånd att bagrava honom, men är ju svårt, och vi har redan gjort så med en häst så tror inte jag får det nu.. Har inte heller någon lämplig plats :(

Jag fick avliva min häst i januari...åkte in med han till mälaren hästklinik och så fick han somna in där...att ta hem någon som avlivade honom på gården va ingen alternativ för oss(mig o mamma) för då skulle ingen av oss kunna åka till stallet på rätt länge, och vi hade inte kunnat hålla i han själv in till sista stunden och låta nån annan hålla han hemma på gården kändes fel..
Kändes bäst att låta de kunniga på kliniken sköta det där,va fruktansvärt att köra han dit och lämna han men det var den bästa alternativet för oss!
Vi hade full försäkring och veterinärvård på han så försäkringsbolaget betalade 5000 för avlivning och vi fick betala resten(totalt runt 7500).

Som någon innan sa, detta är baksidan av att vara djurägare, men kämpa på och bara du kan känna va som känns som det bästa alternativet!

De gånger vi tagit bort ngn här hemma har vi ringt till Gustafs nödslakt (Dalarna) det har kostat ca 3900-4100 för stora hästar... Då är det bultpistol hemma på stallplan, bortforsling och bränning. Har gått jättebra med våra gamlingar... Nu har jag en står på Ultuna och hoppas att vi slipper den utgången...
Lycka till och ta det beslut som känns rätt för dig.

Vi har gjort båda delarna, både kört iväg häst och lämnat på slakteri och tagit hem. Resan till "att ta bort sin vän" är värre tycker jag än att vänta här hemma. Första gången så stack de hästen på grusplan och då hade vi en blodpöl i ett halvår på gården, inte det roligaste. Nästa häst "gammelmärren" bad vi dem att inte sticka för det är ju inte roligt att ha småbarnen på gården och en stor pöl, så det gjorde det i kontainern... Det var jättebra. Tyckte det var bra hemma, hästen var lugn o trygg - jag höll i han (min favorit) i grimskaftet och hade en hink med i andra näven med morötter. Trodde att Slaktarn bara skulle titta var i pannan han skulle sätta bulten då smal det när hästen hade huvut i hinken. Vad kan vara bättre än att få dö med en morot i munnen - hemma! Jag höll i grimskaften, som jag alltid gjort men gick därifrån när de skulle upp i kontainern och när de bryter loss skorna fr hovarna. Hästskorna sparade jag som minne så klart...

jag hade en äldre häst som fick kvickdrag,o blev till slut så dålig att han måste bort.
jag ringde vanliga veterinären o beställde hem henne, hon kom väl om en vecka( det var ju inte akut) o pollen somnade in på gården.
sedan var vi lagolydiga o begravde honom i skogsbrynet.

det alternativet tycker jag e helt bra.jag ville vara med själv,tyckte jag var skyldig hästen det.men kolla att vetten har hästvana, eller e hästveterinär...denna var klåpig.

det var urhemskt.men han fick dö hemma.

Att vara hemma känns inte helt bra, speciellt nu när jag läste att blodpölen kan vara kvar i ett halvår.. Jag är väldigt blödig när det gäller mina hästar och den som jag fick ta bort i mars förra året gråter jag fortfarande över, så jag skulle nog bli knäpp över att ha en blödpöl på gården..

är lite osäker på det här med att ge sprutor så de somnar in. Har ju hört om hästar som inte dött med en gång utan som släpat sig iväg en bit efteråt.
Jag vet att han behöver mer än man tror, när det gäller lugnande har han ibland fått mer än dubbelt så mycket än vissa stora hästar får, han är ju bara en ponny..
nu vet jag inte om man kan jämföra lugnande med vad det nu är man ger dem vid avlivning, men med tanke på hur seg han brukar vara innan något annat verkar känns det ju lite oroligt..

Jag anser att om man hyser någon som helst kärlek för sin häst, då låter man "den sista dagen" vara så lik de andra dagarna som möjligt. Man är alltså på hemmaplan och allt är som vanligt. Antingen så ringer man ut en person som kommer och bultar hästen. Detta går snabbt och smidigt och de som kommer är oftast mycket duktigt hästfolk med stor förståelse. De tar sedan med sig hästkroppen. Ett annat alternativ är när man ringer ut veterinären. Jag tycker absolut inte att man ska köra iväg hästen till ett slakteri. Det är helt fel, i alla fall om man bryr sig om sin häst på ett kärleksfullt sätt. "Borta bra, men hemma bäst"

Att vara hemma känns inte helt bra, speciellt nu när jag läste att blodpölen kan vara kvar i ett halvår.. Jag är väldigt blödig när det gäller mina hästar och den som jag fick ta bort i mars förra året gråter jag fortfarande över, så jag skulle nog bli knäpp över att ha en blödpöl på gården..

Vem har sagt att det ligger en blodpöl i ett halvår på backen? Vi har avlivat flera hästar hemma på gården och visst, hästen måste avblodas efter att den bultats och då kommer det ju blod men det försvinner ju med regnet.

Du gör bäst i att låta hästen somna hem hemma. Blanda inte in dina egna känslor i hästens välbefinnande, tack. Det är det som händer innan avlivningen som hästen bryr sig om, inte det som händer efteråt.

Förresten, vad är det som är så farligt med blod? Vi har alla blod!!!

Jag tycker än idag vår första avlivning var den bästa. Åkte till klinik och tog bort, de tog hand om kroppen. Den andra sköttes hemma och djurambulansen tog hand om kroppen, har även haft de ute med en föunge vi tog bort. Tycker det fungerat bra också. Dock är alla våra 3 sprutade..

Det är väl helt ok att vara blödig...Oroa dej inte över blodet..Vi tog bort dotterns häst hemma.Lantbrukstjänst kom ut då ,och avblodningen skedde i containern..Kraftkram till dej:bow: Detta är aldrig ett lätt beslut:cry:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 465
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 727
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 436
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka