Hur värmer ni upp?

Sv: Hur värmer ni upp?

jag har hört att man alltid ska värma upp hästen på samma sätt, så man lätt känner om hästen är slö, har träningsvärk, kanske har en förkyldning. Men jag vet inte.

Själv rider jag bara i skogen, och skrittar minst en kvart =)
:bump:

Jag brukar försöka skritta rätt länge då jag märkt att det ger bra effekt på min häst. Skrittar först på hellång tygel (alternativt avsuttet) minst fem minuter innan jag kortar upp tyglarna och börjar jobba. Kräver då ganska "kompakt" form direkt men bryr mig inte så mycket om var näsan är, han får gärna vara lite rundare här.

Böjer rätt mycket och rider en del mindre volter i skritt för att lossa honom i sidorna och rider även några steg sidvärts här och där för att få honom mjukare. En hel del halter och igångsättningar med mycket fokus på att redan från början ha honom alert för skänkeln då det är vårt stora problem, samt att inte låta honom streta iväg och bli för lång.

Först när jag har honom mjuk i sidorna och tillräckligt "ihop" börjar jag trava. Ofta gör jag så att jag travar inte riktigt en långsida, bryter av, volt tillbaka, trav tillbaks osv för att sedan trava längre sträckor. Min häst tappar gärna takten och blir hackig i traven så travar inte längre sträckor till en början än vad jag reder ut att hålla ihop.

Försöker galoppera rätt tidigt i passet då han då lättast kopplar igång motorn bak och jag lättare får lite mer bjudning i honom. Massor av övergångar blir det om jag sköter mitt jobb rätt.

För mig fungerar det inte, iaf inte just nu, att rida honom lång och låg under uppvärmningen - då har jag jättesvårt att få ihop honom sedan. Nu går han ju i stor hage hela dagen med kompisar och dessutom i skrittmaskin på morgnarna så han är rätt "varm" i kroppen ändå när jag väl rider.

Sedan bör jag tillägga att min taktik ständigt ändras i takt med hans utbildningsstatus och formkurva. ;) Det går väldigt mycket upp och ner med oss två. :D

Jag gör så att jag skrittar fram först minst 10 min, (jag brukar skritta ut en sväng på långa tyglar och sedan en liten stund på ridbanan) och sedan efter jag skrittat fram så tar jag tyglarna och jobbar honom lite i skritten, sedan travar jag samlat och sedan kommer galoppen.

OJ, verkligen olika från häst till häst! Ponnyn jag red förut gick AlLRa bäst om jag skrittade fram ca. 10 min för att sedan direkt jobba i förvänd galopp med lagom samling. Jag tyckte det var lite ovanligt att rida på det viset, men vilken otrolig skillnad det gjorde när jag väl började jobba sen! :)

Hej, när jag jobbade i spanien så märkte jag hur lite dom värmde upp i jämnfört med svenska traditioner.
Ofta var det skritt på långtygel i några minuter, sen trav och galopp.
även avvärmningen är kortare än i Sverige.
Hörde från en kvinna att det inte är ovanligt att man börjar trava så fort man kommer upp. Hon tyckte inte att det var något problem alls med att inte ha någon uppvärmning, då ingen märkbar skillnad på hållbarheten från i Sverige och i Spanien.

jag skrittar först på långa tyglar ca. 10 min. innan jag tar och rider ihop honom och jobbar en stund med bjudning och tempoväxlingar. när det känns bra börjar jag trava på stora volter och spåret under lättridning och i en ganska lång och låg form. i traven tänker jag mycket framåt så att han får komma loss i bogarna, han blir gärna fast annars och samtidigt aktiverar det baken väldigt bra. jag skrittar en stund innan jag fattar galopp och här tänker jag på att han ska lyssana både framåt och bakåt då han gärna blir lite ''ånglok''. sen kan vi börja jobba.

Jag rider min stora kluns på helt lösa tyglar i ungefär 5-10 minuter, alla gångarter. Skrittar först ca 10 minuter. Även fast han går ute mycket tycker jag att det är en bra start. Han har lite astma, hostar och fräser en del, så det fungerar kalas på honom. Skrittar någon minut på lång tygel och sen börjar jag plocka upp tyglarna och jobbar ihop han lite försiktigt till en början.

Jag värmer upp min medryttrhäst genom att först skritta, ungerfär 5 varv, i båda hållen. Sen börjar jag "jogga igång henne", men trav några varv båda hållen, mycket, mycket halvhalter.Supeviktigt!
Sedan när jag känner att hon är lite mer uppvärmd, kortar jag tyglarna lite till och börjar arbeta henne, jag galopperar inte förens jag fått henne och gå i form, annars blir hon så otroligt pigg och bara rusar iväg i kurvorna, och det är ju inte bra för någon! Detta fungerar jätte bra för oss. :)

Jag brukar skritta fram i 5-10 minuter på helt lång tygel, och sen får hon jobba framåt-nedåt i en låg, och så rund form som möjligt i alla gångarter. Rider henne låg/rund i ca en halvtimme innan jag börjar plocka upp henne och arbeta i en högre och mer samlad form.

Hur känner man ifall hästen är tillräckligt uppvärmd då?

JAg brukar skritta på långa tyglar i ca 10 -15 min. sen lägga hennei en lågform och jogga henne en stund i båda varven, volter, några öppnor, halter, osv. testa gas och broms. :) sen börjar vi jobba

En häst är tillräckligt uppvärmd då den är psykiskt och fyskiskt lösgjord(enligt mig), innan detta är det ju ingen idé att börja med "annan" träning. Detta känner man ju och det tar olika lång tid och olika sätt att nå dit. Vissa hästar tar det 10 min och andra kan det ta ett helt ridpass, ialla fall i början:crazy:

Jag har märkt att min klimp fungerar bäst om jag börjar med skritt på helt långa tyglar i ca 5 min.
Sen tar jag upp honom lite och börjar jobba med skritt-halt-skritt, stora volter, lite ställning och böjning åt båda hållen. Går aldrig längs fyrkantspåret då utan byter varv jätteofta och hålls på böjt spår - alltså åttor, volter, bågar o.s.v.
Sen travar jag fram med samma övningar, då också trav-skritt-trav.
När han känns mjukare och motorn har kommit igång tar jag in trav-halt-trav..
Sen galopperar jag fram i lätt sits längs fyrkantspåret då jag också ställer och böjer, gör stora volter m.m.

Detta fungerar jättebra eftersom hästen annars blir trög genom hela passet om jag inte aktiverar honom från början, han vill att det ska hända hela tiden annars är det tråkigt.
Plus att han blir psykiskt inaktiv ifall man bara skrittar med långa tyglar en längre tid i början - då har jag mycket mer att jobba med sen när jag ska börja kräva något!

En häst är tillräckligt uppvärmd då den är psykiskt och fyskiskt lösgjord(enligt mig), innan detta är det ju ingen idé att börja med "annan" träning. Detta känner man ju och det tar olika lång tid och olika sätt att nå dit. Vissa hästar tar det 10 min och andra kan det ta ett helt ridpass, ialla fall i början:crazy:

Precis! :bow:
Vissa dagar måste man lösgöra ett helt ridpass, något man måste leva med - och det är ganska skönt ibland också ;)

kl.
det brukar ofast vara så att jag skrittar feam på lång tygel, gör kanske lite halter, volter & sådär, när jag gjorde det i aksnke 10 minuter eller något brukar jag trava på lång tygeln en stund. sedan efter dte brukar jag börja jobba honom, först skritt, sen trav/galopp.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 879
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
859
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka