Sv: Hur värmer ni upp?
Jag brukar försöka skritta rätt länge då jag märkt att det ger bra effekt på min häst. Skrittar först på hellång tygel (alternativt avsuttet) minst fem minuter innan jag kortar upp tyglarna och börjar jobba. Kräver då ganska "kompakt" form direkt men bryr mig inte så mycket om var näsan är, han får gärna vara lite rundare här.
Böjer rätt mycket och rider en del mindre volter i skritt för att lossa honom i sidorna och rider även några steg sidvärts här och där för att få honom mjukare. En hel del halter och igångsättningar med mycket fokus på att redan från början ha honom alert för skänkeln då det är vårt stora problem, samt att inte låta honom streta iväg och bli för lång.
Först när jag har honom mjuk i sidorna och tillräckligt "ihop" börjar jag trava. Ofta gör jag så att jag travar inte riktigt en långsida, bryter av, volt tillbaka, trav tillbaks osv för att sedan trava längre sträckor. Min häst tappar gärna takten och blir hackig i traven så travar inte längre sträckor till en början än vad jag reder ut att hålla ihop.
Försöker galoppera rätt tidigt i passet då han då lättast kopplar igång motorn bak och jag lättare får lite mer bjudning i honom. Massor av övergångar blir det om jag sköter mitt jobb rätt.
För mig fungerar det inte, iaf inte just nu, att rida honom lång och låg under uppvärmningen - då har jag jättesvårt att få ihop honom sedan. Nu går han ju i stor hage hela dagen med kompisar och dessutom i skrittmaskin på morgnarna så han är rätt "varm" i kroppen ändå när jag väl rider.
Sedan bör jag tillägga att min taktik ständigt ändras i takt med hans utbildningsstatus och formkurva.
Det går väldigt mycket upp och ner med oss två.