Hur värmer ni upp?

mumrikan

Trådstartare
Här i Bolivia rider man på långa tyglar i alla tre gångarter ca 15-20 min innan man kortar upp och "rider ihop" hästen. Kanske har det att göra med att de står inne och inte har hagar att gå ut i, jag hade iaf inte sett nån göra så innan jag kom hit. Tycker väl att det är bra att hästen är varm innan man kräver något av den, men samtidigt känns det som om det borde slita på dem att gå så långa så mycket.

När jag hade häst i Sverige, brukade jag skritta på lång tygel och sen skritta på tygeln och först när det kändes bra, galoppera eller trava (beroende på vad hästen hade lättast för) i allt mer samlad form.

Hur gör ni? Är det olika på olika hästar? Olika olika dagar? Brukar ni vara uppmärksamma och verkligen RIDA även när ni skrittar fram?

Och apropå att rida på långa tyglar i alla gångarter så har man, i de flesta FEI-program jag sett som används här, en punkt mitt i programmet där man i trav eller galopp (beroende på nivå) ska släppa tyglarna riktigt långa och rida på en stor volt. Hästen ska då söka sig framåt-nedåt och domarna kan se om formen är ärlig samt hur hästen reagerar på att sen samlas ihop igen.

Sv: Hur värmer ni upp?

Efter lång tid och många experiment har jag och min tränare nu äntligen kommit underfund med vad min häst fungerar bäst på. Jag skrittar fram länge (minst 20 minuter), och då helst "ute" för att få rejäl bjudning och han verkligen skrittar genom hela kroppen från början, sen börjar jag trava på serpentiner och sist galoppera igång, detta inte på "långa" tyglar, men jag skulle heller inte kalla det att han går i nån stadig form heller. Först när han kommit igång ordentligt och är varm i kroppen börjar jag jobba honom riktigt och kräva riktig form.
Liknande har jag gjort även med tidigare hästar. Jag har mycket sällan börjat "jobba" hästen i skritt innan jag först har travat igång. Detta för att jag känner att innan hästen är riktigt igång får jag ingen riktigt ärlig bjudning och vilja att arbeta, och då är det värdelöst att jobba i skritt. Det kan jag däremot mycket väl göra senare.
Så har jag som sagt känt tidigare, men nu är det extra viktigt eftersom jag rider fjordhäst som alltså är en relativt stor och tung häst i litet format, dessutom är han gammal, och det är alltså viktigt att han får bli riktigt varm i kroppen först.
Han funkar kanon på detta och rids därför så, men självklart anpassar jag framridningen efter den häst jag sitter på, en viss grund finns dock alltid.

Jag brukar brukar först bara låta henne skritta på, få upp lite energi i steget, och då är jag helt passiv. Sen brukar jag rida på lång tygel ett tag, i skritt och ibland lite trav på halvlång. Sen brukar jag trava och göra ökningar och minskningar och göra henne uppmärksam och kolla att allt funkar, sas. Sen brukar jag galoppera fram ganska grundligt också, ökningar, minskningar och volter även där. Sen skrittar jag igen och börjar själva passet därifrån, kräver lite samling, inte bara en nogorlunda balans och taktfasthet som när jag rider fram. Framridningen tar kanske en kvart eller tjugo minuter, typ en tredje- eller fjärdedel av ett normalt pass alltså.

Jag brukar skritta på lång tygel i ca 10 min, sen samlar jag upp & skrittar kanske 5 minuter till sen travar jag ca 1 varv i låg form, saktar av, skrittar på en volt & galopperar i låg form ca 1 varv, sen börjar jag med det "riktiga" arbetet..
Det kan se ut så ... det beror lite på hur hästen känns ...
& just nu så får jag mycket mer skritt eftersom jag har en bit till ridbanan ;)

Skrittar några rundor först, sen travar (joggar) jag fram på lång tygel och gör lite volter, serpentiner etc. sen galopperar jag kanske lite på lång tygel också, lite olika från dag till dag.

Han behöver mkt uppvärmning för att slappna av och jobba igenom kroppen. att börja jobba i skritt innan han är ordentlig varm är ingen ide alls. skritten jobbar jag med till slut...

Beror på vilken häst jag sitter på. På två ponnyer jag haft så skrittade jag helst i minst 10 min och började därefter galoppera direkt i låg form (ej långa utan lagom korta tyglar, annars damp de bara på bogarna och blev värre). Efter mjukgörande i galoppen (inkl.övergångar) så höjdes svårighetsgraden innan jag jobbade vidare i trav. I början mjukgörande o sen höja svårighetsgraden. Därefter ordentligt arbete i alla gångarterna.

Annars skritt 5-10min, mer på Frida (beroende på om hästen vatt ute i hagen innan, rört sig mkt eller inte). Korta upp tyglarna och jobba i låg form (på Frida så gott som hela passet, ialf lägre fom för att hon inte ska smita undan, har inga svårigheter alls med att höja nacken) i trav. Höjer svårighetsgrad innan jag jobbar vidare i galopp på samma vis. Därefter ordentligt arbete i alla gångarter.

På ett ungefär. Man varierar efter varje häst och testar gärna lite nytt ibland för att se om det gör skillnad.

Min ena häst (13 år) skrittar jag ca 20 min på lång tygel, sen travar på framåt på lite kortare tygel, sen skritt på tygeln, galopp på tygeln sen jobbar jag med traven som är svårast. Det tar tid att värma upp honom för han är en stor häst med mycket massa och så är han lite lat och gör ingenting gratis :p.

3 åringen rider jag ju inte så mycket men när jag gör det så skrittar jag ca 5 min på lång tygel, 10 min med kontakt med munnen och lätt stöd i tygeln sedan travar jag ca 5 min med lätt stöd på tygeln, skritt med stöd 5 min sen lång tygel sista 5 min.

Skrittar minst 10-15 min antingen med mej gåendes brevid eller på helt lång tygeln, sen skritt på "kort" tygel ca 5 min. Igång i trav, låg form och stora volter och serpentiner med inriktning på att finna takten och framåtbjudningen. När det känns bra, galopp (fortfarande låg form) i lite lätt sits och runt fyrkanten nått varv innan vi går in på volten och börjar jobba lite, sedan skrittpaus och sen kan passet börja! :D

Nu när vi har tränat för en ny tränare har jag blivit lite osäker då hon haft en annan teori en den jag varit van vid så jag är för tillfället lite förvirrad.. :confused:

beror lite på hästen men dem jag har nu så skrittar jag i 20 min, varav dem fem sista på lite kortare tygel och gör lite tempoväxlingar, halter osv. bara basic grejer.

sen travar jag några varv på lång tygel fast med kontakt, spelar ingen roll om de går i form då, rider bara framåt för att få bjudningen, söker dem sig neråt är det bara ett plus men inget jag jobbar för just då. dock får dem ju inte gå "för mkt" på bogarna, har dem hellre lite i samma form som dem har när de springer i hagen.

sen börjar jag galoppera i låg, rund form, bara jobbar dem på stora volter för att få dem att lossa eventuella spänningar samt rider dem på långsidorna och växlar mellan förböjning inåt/utåt samt rakriktning. när dem gör detta ärligt får de skritta i ca fem minuter.

sen brukar jag börja med passet! dock brukar detta sällan fungera på andras hästar då mina är extremt genomridna och mjuka i kroppen, jag rider andra hästar ca 1 gång i veckan, dem får jag lägga mkt mer tid på att få mjuka i kroppen.

När jag hade häst har jag alltid kört att jag skrittar fram minst 15 minuter så att hästen hinner få upp värme i kropp och muskler. Sedan travar jag fram och börjar jobba hästen i olika övningar.

Man märker väldigt mycket när man rider lektioner på ridskolehästar på lektion så funkar dom på ett viss men om man praktiserar där och får rida igång en häst efter skada elelr liknande så har man en mycket trevligare häst att jobba med om man först skrittar fram ordentligt.

Jag skrittar fram ca 10 min på lång tygel. Sen kortar jag tygeln och travar fram i lite rundare form, checkar även av ett par fattningar & lite övergångar innan jag övergår till det egentliga jobbet för dagen.

Rider jag ut så kan min dam få gå i ganska fri form ungefär halva passet, det eftersom hon tittar på tusen saker och har svårt att hitta den ärliga bjudningen alla gånger. Så det är ingen idé att "korta ihop" henne förän hon är mogen för det. Valacken jobbas alltid på lite kortare tyglar, han är riden så ändå från början och det känns lite onödigt att ändra konceptet på en 20 år gammal häst.

Mina hästar är rätt varma i kroppen redan då jag börjar ridningen normalt sett eftersom de går i stooora hagar och rör sig mkt där. Skulle vara rätt intressant att ha en stegräknare på dem. :D

Hur mycket jag skrittar fram beror på häst, arbetsuppgift, dagsform och väder. Har tex en häst med korsförlamningsproblem, hon kräver lång framskrittning vintertid. Efter framskrittningen brukar jag börja trava på ngt längre tyglar en vanliga och börja jogga, ställa och böja hästen så smått i båda varven i trav och galopp. När hästen sedan börjar bli lite varm i kroppen och det är dags för själva jobbet kräver jag mer form av den.

Jag skrittar fram på långa tyglar, sen travar jag på halvlånga tyglar, sen galopperar på halvlånga tyglar.
Inte något krav på formen eller liknande, det tar jag efteråt kanske efter 20 minuter (Jag har ingen tidsuppfattning :p ).

Eller så skrittar jag lääänge, och kör olika övningar i skritt och ev trav innan jag kör kanske 5-10 min i trav o galopp. Detta om jag ska köra lite mer
"intensiva" pass med enbart styrka.

Allt beror på hur hästen känns, vad jag gjort dagen innan och om jag ska göra något speciellt dagen efter.
Eller vad jag har planerat att göra.

Ibland händer det att jag tar en kortare framskrittning, galopperar en stund och sen skrittar fram lite till.

Skrittar i ungefär 10 minuter. Först långa tyglar sen låg form. Försöker hitta koncentration först och främst. Därefter jogga i ungefär 3 minuter i stadigt tempo med bjudning. Även här vill jag ha koncentartion. Därefter galopp i stabilt tempo. Sen börjar jag jobba ordentligt med formen och så...

brukar skritta lång tygel i ca: 5 min i varje varj ( alltså 10 min.)
sedan brukar jag skritta kort tygel i ca 10 min. då jag först bara skrittar å kort, sedan jobbar på skängkelvikning på kvartslinjen eller något liknande typ öppna eller nått.
sedan trav, trav först i ena varvet, tempoväxlingar, sedan andra oxå tempoväx.
sedan jobba traven på volt,i olika varv, helst en serpentinbåge oxå brukar jag hinna med.
sedan gallop. ( och såklart i båda varven)
på volt, och fyrkant ställa böja och annat sådant.
sedan tar jag en liten skrittpaus.... på långa tyglar.( i båda varven)
sedan brukar jag göra halter i kort, tagen skritt, sedan brukar jag jobba med det jag vill jobba med denna dag!
och så avslutar jag ( så ofta man har möjlighet till det, det beror på om man rider på ridskolan eller på sköthäst, medryttarhäst, foder, eller egen) ut på en typ 10 min. lång skritt tur påbade kort och lång tygel!

Här i Bolivia rider man på långa tyglar i alla tre gångarter ca 15-20 min innan man kortar upp och "rider ihop" hästen. Kanske har det att göra med att de står inne och inte har hagar att gå ut i, jag hade iaf inte sett nån göra så innan jag kom hit. Tycker väl att det är bra att hästen är varm innan man kräver något av den, men samtidigt känns det som om det borde slita på dem att gå så långa så mycket.

När jag hade häst i Sverige, brukade jag skritta på lång tygel och sen skritta på tygeln och först när det kändes bra, galoppera eller trava (beroende på vad hästen hade lättast för) i allt mer samlad form.

Hur gör ni? Är det olika på olika hästar? Olika olika dagar? Brukar ni vara uppmärksamma och verkligen RIDA även när ni skrittar fram?

Och apropå att rida på långa tyglar i alla gångarter så har man, i de flesta FEI-program jag sett som används här, en punkt mitt i programmet där man i trav eller galopp (beroende på nivå) ska släppa tyglarna riktigt långa och rida på en stor volt. Hästen ska då söka sig framåt-nedåt och domarna kan se om formen är ärlig samt hur hästen reagerar på att sen samlas ihop igen.

Smart sätt för att kolla ärligheten hos hästen :)

Jag tror inte att hästarna tar skada att att gå "långa" som du säger, eller själv hade jag velat kalla det låga... eftersom d brukar vara så man låter hästen gå då man värmer upp.

Själv värmer jag upp olika beroende på vad jag ska göra och beroende på hur hästen känns. Men jag brukar skritta i minst tio min för att få igång blodcirkulationen, sedan travar jag och ställer inte så höga krav på hästen utan vill mest ha framåtbjudning så att man har något att jobba på senare, här den låga formen jag talade om tidigare, sist i min uppvärmning har jag galopp, antingen på lång sträcka så att hästen ännu en gång får igång alla muskler kan sträcka på sig och får upp en liten puls, precis som vi själva då vi värmer upp innan tex fotbollsmatchen :D

efter detta avslutar jag alltid min uppvärmning med att mjukgöra hästen i sidorna kolla så att den har uppmärksamheten på mig, och sedan kan man börja sitt arbete tillsammans :)

Viktigt tycker jag är att inte glömma att massera hästen efter ett arbetspass, så att man inte bara lämnar musklerna, minst lika viktigt som att värma upp :bump:

Skritt på lång tygel 5-10 minuter.
Trav och galopp på lång tygel.
Sen börjar jag jobba och kräva form av henne.
Gör jag inte så, så har hon ingen framåtbjudning, och vill inte jobba för hon måste få komma igång på sitt eget sätt.

Skritt på lång tygel 5-10 minuter.
Trav och galopp på lång tygel.
Sen börjar jag jobba och kräva form av henne.
Gör jag inte så, så har hon ingen framåtbjudning, och vill inte jobba för hon måste få komma igång på sitt eget sätt.

Och när du och andra pratar om långa tyglar, menar ni då "hålla-i-yttersta-ändan" eller har ni ändå en viss kontakt med munnen?
Det jag tycker känns mest konstigt är att rida i 20 min med slängande hellånga tyglar i alla tre gångarter och först därefter korta upp.
Nybörjare rider ett helt pass på slängande tyglar och anses inte vara mogna att ha kontakt med hästens mun förrän de har stadiga men mjuka händer.

Och när du och andra pratar om långa tyglar, menar ni då "hålla-i-yttersta-ändan" eller har ni ändå en viss kontakt med munnen?
Det jag tycker känns mest konstigt är att rida i 20 min med slängande hellånga tyglar i alla tre gångarter och först därefter korta upp.
Nybörjare rider ett helt pass på slängande tyglar och anses inte vara mogna att ha kontakt med hästens mun förrän de har stadiga men mjuka händer.

När jag värmer upp har jag bara så långa, dvs att jag håller väldigt långt ut i ungefär 5-7 min, i skritt, sen kortar jag upp tyglarna så att jag har kontakt med hästen, men stället inte så höga krav som jag gör då jag kommit till själva arbetet. Men självklart har jag kontakt och låter absolut inte tyglarna hänga långa. Bara hästen som kanske är något lägre, och längre i form, inte tyglarna :P

Senast ändrad av en moderator:

Det låter sunt tycker jag!

Jag kan tänka mig att hästen kan ha lättare att själv hitta sin naturliga balans under ryttare om man inverkar mindre och har långa tyglar. En del hästar går inte direkt i den perfekta låga formen och därför kan jag tänka mig att de till och med går mer på framdelen när tyglarna är korta, med en ryttre som försöker fixa och trixa. Eller helt enkelt bara bestämmer huvudets position med hjälp av sin tygellängd.

Jag var i Spanien och red lektion. Där värmde hästskötaren upp hästen lös i en rundcorall i trav och galopp i båda varven ca 10 min med endast lite skritt emellanåt. Sedan fick man sitta upp och börja jobba hästen i en öppnare form i skritt, sedan trav och galopp ca 20 min innan man samlade mer. Inga långa tyglar alls under framridningen alltså. Inte precis som jag brukar göra men ytterligare en variant.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 879
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
859
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka