Hur värmer man upp hästar på bästa sätt?
Så att hästen blir mjuk, smidig och lösgjord.
Känner mig som nybörjare efter flera års uppehåll med hästar och tidigare red jag bara på ridskola.
I uppvärmningen ska hästens blod omdirigeras från inre organ och matsmältningsapparat till de stora muskelgrupperna och ska syresätta dem samt att leder ska "smörjas upp", därför att det viktigt att man låter det ta tid.
Mina pass börjar alltid med minst tio minuter
aktiv skritt. Inget släpande av fötter i underlaget. Jag brukar ofta leda mina hästar en stund innan jag sitter upp. Hästen ska avspänt skritta genom hela kroppen, "pendla" med huvudet och ha så stort övertramp som det går. Därefter minst fem minuter på kortare tygel. Först fortfaranade på ganska långa steg, som åt ökad skritt. Då vill jag kunna starta, stanna och vända med eftergift i nacken, i en längre och lägre form, innan jag kortar form och steg till mellanskritt. Kollar av samma saker där och joggar sedan igång i trav under lättridning.
Alltid lättridning i början av ett pass för att avlasta hästens rygg innan den är helt uppvärmd. Här
fokuserar jag på takten, att hästen joggtravar med egen motor, att den
spårar, är mjuk i nacken och att jag kan göra små variationer i tempo att jag kan växla mellan rakt och böjt spår (20-metersvolter) och att jag kan rida svag skänkelvikning på exempelvis förlängda hörnlinjen eller utmed långsidorna. Efter ca tio minuter går jag över till
galopparbete i samma system. Allt utan någon press. Det ska kännas lätt, men hästen ska svara på mina hjälper, både framåtdrivande och förhållande. Uppvärmningen ska just värma hästen och göra den psykiskt och fysiskt lösgjord, dvs avspänd. Efter uppvärmning i båda varv pustar jag alltid i skritt i ett par minuter.
Lösgörande rörelser och övningar är övergångar mellan gångarter, tempoväxlingar inom gångarter, framdelsvändningar och skänkelvikning. Skolor och bakdelsvändning verkar däremot samlande och kräver att hästen är lösgjord och uppvärmd. I uppvärmningen jobbar man med
utbildningsskalans grundläggande fas; takt, lösgjorhet och kontakt.