Hur vara mot kollega som förlorat sin bebis?

Alindra2000

Trådstartare
Pratade med en vän som är gravid i v 27 och hon sa då att en kollega till henne förlorade sin bebis ( i magen) nu under helgen :(. Hon var i v 28 så det var ju ändå ganska långt gånget, kollegan och min vän är ju så jämna i graviditetens längd så de har pratat massor och planerat inför det som komma skall.

Nu är min vän givetvis väldigt ledsen för sin kollegas skull men också orolig hur hon ska vara när kollegan kommer tillbaka. De har ju pratat om sina bebisar nu sedan augusti och helt plötsligt blir det inte så för en av dem. Hur tycker ni att hon ska göra? Vad ska hon tänka på?

Sv: Hur vara mot kollega som förlorat sin bebis?

Hon ska fortsätta vara som vanligt tycker jag. Oftast är folk så rädda för att fortsätta som vanligt och höra av sig till den drabbade.

Det är så olika hur folk reagerar att det är omöjligt att svara på.

Det enda är att helt enkelt fråga "Jag vill finna där för dig på dina villkor. Du bestämmer" eller något liknande.

Vissa vill ju prata om det, andra inte. Finns ju även en risk att den ogravida inte orkar umgås med den gravida.

Att fråga på något bra sätt är nog det enda "säkra" sättet.

"Jag är så fruktansvärt ledsen för det som har hänt och jag vill att du ska veta att jag finns här för dig." En sådan enkel mening kan betyda massor. Kanske kan hon sända ett kort till kollegan redan nu med några liknande ord så att kollegan vet att stödet finns när hon kommer tillbaka till jobbet. Sedan att hon inte drar sig undan av rädsla utan att hon faktiskt finns kvar är jätteviktigt. Hon är ju på ett sätt den sista kollegan kanske vill prata med i vissa lägen men i andra lägen så kan hon vara den bäste just eftersom hon vet vilka drömmar och förhoppningar kollegan hade då de var så jämna och hade pratat så mycket.

Många bra svar, tror att det viktigaste är att inte dra sig undan och visa att man finns men att också respektera om den andre vill ha avstånd, inte minst i just den här situationen.

Jag förlorade ett barn i v 20, och det jag uppskattade mest var de som bara fortsatte som vanligt runt mig. Jag behövde hjälp att inte tänka på det och det gjordes bäst i vardagen bara. Behövde jag gå undan eller prata så gjorde jag det, men med utvalda personer. Jag hade lyckligtvis ingen bekant som också var gravid då visserligen.

Jag tycker det var ett bra råd att säga nåt i stil med "vill/behöver du prata så finns jag här"

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
969
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 046
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka