Hur var dressyråret 2015?

Hahaha! Ja, man kanske inte använder ordet så i svenskan?

anal-retentive: term för egenskapen att vara mycket fixerad vid små detaljer och minutiös ordning. Själva det engelskspråkiga ordet går tillbaka på teorin om att fixering vid det anala stadiet och tillbakahållande av avföringen under de första levnadsåren kan ge upphov till de nämnda personlighetsegenskaperna
(från psykologi-guiden)

Allvarligt, det ordet finns alltså? Jag hörde det på ett gammalt avsnitt med c/o Segemyhr när Fredrik blir intervjuad av en psykolog, och då var nog den svenska benämningen anal-retendent. Jag brukar använda det ibland, men jag trodde det var något de bara hade hittat på till det avsnittet, för att det lät så roligt, har aldrig hört det i andra sammanhang förrän nu.

Allvarligt, det ordet finns alltså? Jag hörde det på ett gammalt avsnitt med c/o Segemyhr när Fredrik blir intervjuad av en psykolog, och då var nog den svenska benämningen anal-retendent. Jag brukar använda det ibland, men jag trodde det var något de bara hade hittat på till det avsnittet, för att det lät så roligt, har aldrig hört det i andra sammanhang förrän nu.
Skönt att jag inte var ensam iaf, jag brukar anse att jag är ganska väl bevandrad i det svenska språket men här gick jag bet. :p

Skönt att jag inte var ensam iaf, jag brukar anse att jag är ganska väl bevandrad i det svenska språket men här gick jag bet. :p

Jag har bott i England i fyra år med en synnerligen.... fixerad vid små detaljer och minutiös ordning.... snubbe så jag fick väl användning för ordet :p Är en engelsk term från början. :)
Så, återgå nu till dressyrpratet! :D

Dressyråret 2015 var det bästa någonsin för oss! Hästen är 16 år och jag har haft honom sedan året han fyllde fyra, men av olika skäl (stall utan särskilt bra träningsmöjligheter, svårlastad häst och inte minst småbarn och studier) har vi aldrig kommit så långt som till att tävla (det har inte varit ambitionen tidigare heller).

Men de senaste åren har vi stått med bättre träningsmöjligheter och med närhet till en klubb som arrangerar lite klubbtävlingar, p&r och lokaltävlingar. Dessutom har vi börjat träna för en jättebra tränare regelbundet! :) Så i maj debuterade vi äntligen lokalt då vi red en LC:1 och en LB:1 med fullt godkända resultat, trots spänd häst och nervös matte. Vi har dessutom tävlat några klubbtävlingar i både dressyr och hoppning.

I år har jag inte bestämt om vi ska tävla lokalt eller inte, vi kanske nöjer oss med klubbtävlingar. Just nu går hästen lite på halvfart (5-6 dagar i veckan men mycket skritt) pga dåligt underlag och att jag inte kommit in i ridhuset så mycket som jag behövt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är under senaste året många banker har gjort det svårare att höja gränsen på swish, allt i namnet att skydda oss mot bedragare. 2021...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 378
Senast: MiniLi
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 097
Senast: Fiorano
·
Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 638
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdag startar unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Här är alla svenska deltagare.
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama