Realistiska lösningar är väl att tex byta bank? Swish har en övergripande gräns på 150 000 kr som gäller oavsett bank. Vet inte om den går att ändra på förfrågan, men i övrigt har alla banker olika rutiner och gränser.
Okej då vet jag! Man får inte ha åsikten att det är ett problem att bankerna sätter sig själv som förmyndare till hela befolkningen och lite på näset låter oss bruka våra egna pengar.På kort sikt:
Sätt upp uttagsgränsen på ditt lönekonto och ta ut hela lönen i kontanter den dag den kommer in på kontot.
Köp inget på postorder/internet, utan endast i fysiska butiker som tar emot pengar
Eftersom det här gäller större belopp som hästköp eller bilar betalar du med dina kontanter. Köp inget där säljaren inte accepterar dina villkor
Förhandla villkoren med din bank för de tjänster du vill utnyttja
Använd inte de banktjänster du inte gillar
På längre sikt:
Arbeta med opinionsbildning genom insändare, protestlistor, artiklar för att belysa det problem du vill lösa
Starta ett politiskt parti, eller sök upp ett befintligt som vill driva din fråga
Ställ upp i debatter med politiker, lobbyister mm
Varför är det så extremt provocerande att jag har denna åsikt så man måste förlöjliga mig. DU får gärna ha en annan åsikt och vara jättenöjd med systemet.