Swishgränser (utbruten från Hur betala för häst nuförtiden?)

Lagom läskigt att en bank kan sabotera mycket så snabbt. Inte så himlans kul att stå där i ett helt annat land utan kort och med spärrat kort för de kan väl inte spärra upp det heller?

Min systers exman fick ett samtal (hans riktiga bank) där de förklarade att de spärrat hans kort efter att deras system snappat upp en konstig händelse. Då hade han handlat på sin lokala affär i Sthlm kl. 10.00 och typ 3 minuter senare handlat i en fysisk skoaffär i Los Angeles. Han hade bara ett kort så inget gemensamt med syrran. En förståelig spärr.
Det hade varit ännu jobbigare om jag varit där fysiskt, nu var jag som tur var hemma på jobbet när jag upptäckte att det inte gick att handla med. De kunde spärra upp det iaf, men det tog några samtal innan det löste sig! De första som skulle hjälpa mig kunde inte se att något var fel, men tillslut var det en som sa att det var spärrat och varför. Men de har inte gjort om det, har anmält fler gånger till Danmark efter det. :)
 
Jag har blivit uppringd av min kortutgivare när jag hade betalat för en webbkurs i USA med mitt kreditkort. De ringde typ 5-15 minuter efter köpet och frågade om det var rätt, vilket jag bekräftade att det var. DET tycker jag är bra.

När jag skulle köpa en billig bil och det blev lite snabbt bestämt så behövde jag tillfälligt höja swishgränsen, men det var 45 minuters väntetid till bankens telefonsupport och det var inte möjligt att vänta på det. Så jag fick försöka lösa det genom vänner och bekanta och andra överföringar istället... Det tycker jag absolut INTE är OK!!

Det finns bättre och sämre sätt att lösa säkerheten på... :meh:
 
Jag tycker det är bra med de varnings-sms jag får. En marknad jag besöker har ofta utländska aktörer, vilket gör att jag kan handla "i Tyskland" fem minuter efter jag handlat "i Polen". Hellre det än spärrat kort!
 
Jag blev uppringd av min bank typ 5-15 min efter att min dåvarande partner betalat en grej på sin appstore med mitt kort. Behövde bara bekräfta att det stämde och sen släppte dom spärren. Tyckte det var en bra grej.
 
Okej då vet jag! Man får inte ha åsikten att det är ett problem att bankerna sätter sig själv som förmyndare till hela befolkningen och lite på näset låter oss bruka våra egna pengar.

Varför är det så extremt provocerande att jag har denna åsikt så man måste förlöjliga mig. DU får gärna ha en annan åsikt och vara jättenöjd med systemet.
What? Jag har varken förlöjligat dig eller blivit provocerad.
Bara den lilla detaljen att när du ringer så kan banken välja att inte godkänna höjningen efter du sagt vad du ska använda pengarna till, inte alltid banken går med på en höjning.
Vilken bank gör så? Aldrig varit med om eller ens hört talas om. Och som sagt så finns det banker som tillåter höjning utan telefonsamtal.
 
Okej då vet jag! Man får inte ha åsikten att det är ett problem att bankerna sätter sig själv som förmyndare till hela befolkningen och lite på näset låter oss bruka våra egna pengar.

Varför är det så extremt provocerande att jag har denna åsikt så man måste förlöjliga mig. DU får gärna ha en annan åsikt och vara jättenöjd med systemet.
Oj, vad ni hinner skriva mycket på ett forum som detta på mindre än ett dygn!

All förändring kräver ett visst mått av ansträngning. Vad som är en REALISTISK ansträngning av dig, Shaggy, kan bara du själv avgöra. Vi andra får avgöra vad som är realistiskt i vårt eget liv/verksamhet. Vi kan ge dig tips och peppa, men du står med beslutet/handlingen själv.

Angående banker så är de affärsdrivande företag som är måna om att behålla sina kunder. Det är ju kunderna som ger inkomsterna till banken. Därför ska man inte vara rädd för att diskutera villkoren på de tjänster man har med sin bank. Det går att förhandla om väldigt mycket. Just nu gällde det swish-gräns vid köp av bil eller häst. Om det är ett vanligt förekommande problem är det klokt att ta upp det med sin bank. "I min verksamhet råkar jag X ggr per månad ut för att jag behöver betala belopp större än den gräns jag själv kan ställa upp genom internetbanken, och verksamhetens art är sådan att detta inte är planerbart de tre bankdagar i förväg som krävs. För att jag ska stanna som kund behöver jag därför ha beloppsgränsen permanent höjd till Y kr." När tillräckligt många börjar kräva ändring av villkor till banken kommer banken att agera och anpassa sina "normala" villkor. Det är att använda sin makt som kund, och det ska vi alla göra. För att få genomslag kan man också behöva vara beredd på att genomlida viss ansträngning, tex byta bank, om man inte får gehör, annars är kravet rätt så dött.

Sedan är det så att det krävs att tillräckligt många håller med för att man ska få en förändring i allmänna villkor. Det gör man genom att debattera ett upplevt problem. Då gör man det känt för andra och kan hitta likasinnade som tillsammans kan driva frågan. Det görs ju tex här i detta forum som handlar om hästar. För att få bättre genomslag om just swish-gränsen bör man kanske lyfta det i något annat forum, tex insändare till en tidning eller sin bank. Men detta är en god start, och redan här finns flera som kan stå bakom eller hjälpas åt i frågan. Det kräver ett visst mått av ansträngning och det kan få saker att hända över tid. Om det är en REALISTISK ansträngning kan bara den som driver frågan avgöra. Det är så man får saker att ändras i en demokrati, man debatterar och synliggör sitt problem och sin lösning. Att göra detta är att använda sina demokratiska rättigheter, och det uppmuntrar jag alla att göra.

Det var inte meningen att förlöjliga någon. Jag vill istället peppa er alla att använda den makt ni har som kunder och medborgare i ett demokratiskt samhälle. Underskatta den inte, och var rädda om den. Det är inte självklart utan kräver en viss ansträngning. Vad som är REALISTISKT är upp till var och en.

Därför delade jag upp mitt svar till Shaggy i två delar, vad som går att göra på kort sikt och vad som kräver längre tid. Endast Shaggy kan avgöra vad som är rimligt i Shaggys situtation. Bara jag kan välja åt mig själv.

HEJA ER! Ge inte upp! Driv era hjärtefrågor i stort och smått! Tro på er förmåga att förändra! :bump:
 
What? Jag har varken förlöjligat dig eller blivit provocerad.

Vilken bank gör så? Aldrig varit med om eller ens hört talas om. Och som sagt så finns det banker som tillåter höjning utan telefonsamtal.
Inte hört om det? Läs tråden så hittar du en som inte fick tillgång till sina pengar vid bilköp.
Är mest förvånad att du inte hört om det.
 
Inte hört om det? Läs tråden så hittar du en som inte fick tillgång till sina pengar vid bilköp.
Är mest förvånad att du inte hört om det.
Jag har läst tråden men måste ha missat just inlägget där banken inte ville höja swishgränsen vid telefonsamtal. Det lär vara ovanligt.
 
Oj, vad ni hinner skriva mycket på ett forum som detta på mindre än ett dygn!

All förändring kräver ett visst mått av ansträngning. Vad som är en REALISTISK ansträngning av dig, Shaggy, kan bara du själv avgöra. Vi andra får avgöra vad som är realistiskt i vårt eget liv/verksamhet. Vi kan ge dig tips och peppa, men du står med beslutet/handlingen själv.

Angående banker så är de affärsdrivande företag som är måna om att behålla sina kunder. Det är ju kunderna som ger inkomsterna till banken. Därför ska man inte vara rädd för att diskutera villkoren på de tjänster man har med sin bank. Det går att förhandla om väldigt mycket. Just nu gällde det swish-gräns vid köp av bil eller häst. Om det är ett vanligt förekommande problem är det klokt att ta upp det med sin bank. "I min verksamhet råkar jag X ggr per månad ut för att jag behöver betala belopp större än den gräns jag själv kan ställa upp genom internetbanken, och verksamhetens art är sådan att detta inte är planerbart de tre bankdagar i förväg som krävs. För att jag ska stanna som kund behöver jag därför ha beloppsgränsen permanent höjd till Y kr." När tillräckligt många börjar kräva ändring av villkor till banken kommer banken att agera och anpassa sina "normala" villkor. Det är att använda sin makt som kund, och det ska vi alla göra. För att få genomslag kan man också behöva vara beredd på att genomlida viss ansträngning, tex byta bank, om man inte får gehör, annars är kravet rätt så dött.

Sedan är det så att det krävs att tillräckligt många håller med för att man ska få en förändring i allmänna villkor. Det gör man genom att debattera ett upplevt problem. Då gör man det känt för andra och kan hitta likasinnade som tillsammans kan driva frågan. Det görs ju tex här i detta forum som handlar om hästar. För att få bättre genomslag om just swish-gränsen bör man kanske lyfta det i något annat forum, tex insändare till en tidning eller sin bank. Men detta är en god start, och redan här finns flera som kan stå bakom eller hjälpas åt i frågan. Det kräver ett visst mått av ansträngning och det kan få saker att hända över tid. Om det är en REALISTISK ansträngning kan bara den som driver frågan avgöra. Det är så man får saker att ändras i en demokrati, man debatterar och synliggör sitt problem och sin lösning. Att göra detta är att använda sina demokratiska rättigheter, och det uppmuntrar jag alla att göra.

Det var inte meningen att förlöjliga någon. Jag vill istället peppa er alla att använda den makt ni har som kunder och medborgare i ett demokratiskt samhälle. Underskatta den inte, och var rädda om den. Det är inte självklart utan kräver en viss ansträngning. Vad som är REALISTISKT är upp till var och en.

Därför delade jag upp mitt svar till Shaggy i två delar, vad som går att göra på kort sikt och vad som kräver längre tid. Endast Shaggy kan avgöra vad som är rimligt i Shaggys situtation. Bara jag kan välja åt mig själv.

HEJA ER! Ge inte upp! Driv era hjärtefrågor i stort och smått! Tro på er förmåga att förändra! :bump:
Finns kontatupptopet som Björn Eriksson ( tidigare ordförande i Säkerhetsbranschen, varit Sveriges rikspolischef) ligger bakom.
Skrivs massa insändare och är med politiskt på bland annat Almedal.

Sidan som vill ha makten över dina pengar är större/mer inflytelserika.
 
Men vet du fler än en person som varit med om detta? Och vem i tråden skrev det? Det låter osannolikt.
Det här med tidsgränser på dagar för att få höja swishtaket är en del av det som bankerna (deras gemensamma organisation) kommit med som svar på bedrägerierna som drabbar vissa kunder. Alldeles nyligen (nån månad) - så genomförandet är i gång hos bankerna.

Så det gäller nog snart alla banker?

Jag hoppas bara att de snajdar till systemet bättre än hur det lät i rapporteringen efter att alla (?) banker kommit överens om den här begränsningen.
 
Det här med tidsgränser på dagar för att få höja swishtaket är en del av det som bankerna (deras gemensamma organisation) kommit med som svar på bedrägerierna som drabbar vissa kunder. Alldeles nyligen (nån månad) - så genomförandet är i gång hos bankerna.

Så det gäller nog snart alla banker?

Jag hoppas bara att de snajdar till systemet bättre än hur det lät i rapporteringen efter att alla (?) banker kommit överens om den här begränsningen.
Ja, men @nullo-modo påstod att bankerna ibland vägrar höja beloppsgränsen om de inte tycker att man är trovärdig gällande vad pengarna ska användas till. Det tycker jag låter osannolikt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp