Hur var dressyråret 2015?

Jag svarar väl dessutom själv på frågan :angel:

Vi började rida för en ny tränare 2014 men då bara sporadiskt. Under 2015 blev det regelbundet vilket varit ett stort lyft för oss. Vi har kommit ut på lite tävlingar (överårig ryttare på ponny bland stora hästar) och även om det bara blev en placering på hela säsongen så avslutade vi med en ritt som jag var väldigt glad över (om än inte helt nöjd med). 2015 var nämligen året vi debuterade LA:1 bland stora hästar, och även om det var med liten marginal blev vi godkända. 60,395 % blev resultatet. Godkänt på alla moment som jag var nervös för. Men det bästa var faktiskt inte att uppnå mitt mål på 60 procent utan att vi gjorde det trots att allt inte satt. Vi kan bättre. Den känslan har jag sen trimmat med under hösten och början av vintern. Tänk att han skulle komma till en ny peak vid 23 års ålder. Ska bli spännande att se vad det blir av 2016 (när mitt skadade knä kan tänka sig att samarbeta igen d.v.s.)

11227903_10153217678833391_7713085393670612647_n.jpg

(2015 var också första gången han gick med knopp i pannluggen, jag har alltid tänkt att han skulle se fånig ut när han har lång pannlugg men han blev hur söt som helst :love:)

Hur har dressyrbukes 2015 varit?
Jag blev placerad i en Lätt C:1 - första gången någonsin, och något jag inte riktigt hade trott skulle hända, i synnerhet inte med den hästen. Men det var halv storm, så Lilla Hästen var pigg och entusiastisk, och på hemmaplan så han var ändå sansad och hanterbar (eller så var det matte som hade nerverna mer hanterbara). Sen startade vi en LB:2 för första gången, och kom inte sist, trots att hästen tyckte domaren var ett monster och inte ville gå nära domarkortsidan. Även då var det väder (nykommen kyla) och en entusiastisk häst. Det är nog det jag ska satsa på 2016; kolla med SMHI vilka tävlingar det ska storma på. :D I det stora hela är jag mycket nöjd. Vi är på låg nivå, Lilla Hästen är inte en dressyrhäst och matte är inte en dressyrryttare, så det är stora steg för oss.

Mitt 2015 var lite upp och ner.
Började med att jag i februari fick ta bort min häst och därmed var hästlös. Well, hade ju inte ridit på ett par månader ändå pga skadad häst, men nu var jag hästlös.
I maj köptes Ida och vi började lära känna varandra under sommaren. I slutet av augusti gjorde vi en liten utflykt och åkte på fyraårskval. Under hösten har jag mest filat själv, men varit iväg och tränat för ny tränare. Hon kommer inte så ofta så det blir mest hemmaridning med avstämningar då och då.
Nu är pållen 5-åring och vi kommer inte rida några årgångsklasser, men planerar tävlingsdebut senare i vår.

Hej!
Jag var med i mitt livs första dressyr tävling, LB 1. Vi kom inte sist men inte heller i toppen. Jag har aldrig varit någon tävlings människa utan bara deltagit i ett par hopptävlingar som barn, men gud vad kul det var!! Det är lite kul att upptäcka att man visst gillar att tävla när man är 35 år ;)
Min fina häst skötte sig utmärkt medans jag tappade stigbygeln en gång och red i ett extremt undertempo. Tyckte det kändes bra på banan men när jag såg filmen sen gick det verkligen i slowmotion och ingen takt att tala om....:banghead:

Vi fortsätter att slipa på vårt dressyrande och siktar lite högre 2016!!

Mitt 2015 var upp som en sol och ner som en pannkaka. Jag var i hästköpartankar men innan jag hittade någon att köpa provred jag ponnyhästen för att ev utbilda honom under våren. Och då var det kört, kände på en gång att det var honom eller ingen alls!

Fick börja med att lära honom skänklarnas betydelse och att acceptera ett bett i munnen. Mer lättlärd häst har jag aldrig varit med om! I juni startade vi en LB1 som vi vann! Veckan efter det blev han halt så hela sommaren och hösten har handlat om rehab. Men i december blev han utdömd :(

Men jag har lärt mig väldigt mycket under 2015! Och fått uppleva känslan att dansa fram enbart med tankekraft :love:

Här har det varit toppar och dalar. Började med skadad häst med dålig prognos i mars, vi som äntligen var på gång igen och tänkte återuppta tävlandet. Under sommaren opererade jag en fot och det stod ganska klart att jag skulle behöva avliva hästen. Tänkte att jag skulle ägna hösten åt att leta häst, men innan gamla pållen var utdömd dök det upp en ny stjärna. Så, i augusti kom nya hästen och i september avlivade jag gamla. Nya hästen är ung och grön, så jag är nöjd med att vi klarat 2 klubbtävlingar i dressyr, 2 klubbtävlingar i hoppning och en programridning under hösten. Har varit på väg på en pay and ride i dag, och vet nu vad vi ska träna på under resten av vintern, att inte bli skänkeldöv och lägga i handbromsen när man är på okända, lite läskiga platser ;)

Vi har också haft ett mellanår. Började året med min gamla favvis F i MsvC där vi red ihop vår enda placering så högt. Sen köptes C in och vi började träna så smått. Fick låna kompisars hästar att rida Div II på och fick en placering och en godkänd ritt på en häst jag suttit på tre gånger. Det var kul. Efter det försökte jag och C starta några LB, med ganska dåligt resultat, det blev något bättre i LA, men sen blev han sjuk och tävlandet lades på is till slutet av november då vi debuterade MsvC med en tredjeplacering. Facit: jag har fått jobba mycket med min egen position och balans och när jag lyckats har jag en lydig häst som gör sitt bästa på banan och gör sig bäst utan störande hästar i närheten.

Ur träningsperspektiv har vi flyttat till ett stall där ingen tränare är uppstallad, vilket är segt, men vi har provat lite andra tränare och jag tror att jag är på väg att hitta en modell som passar både mig och min ambitiösa häst!

Kan vi inte glömma 2015 och gå vidare? :angel:

Fast mina tömkörningsskills har ju ökat med sisådär 1000%. :D

Men vi började året bra och hann träna 3 ggr för en ny tränare. Det gick strålande bra och vi gjorde stora framsteg bara på dom få gångerna. Tränaren, som är en klok människa, har själv tävlat svår klass och är dessutom domare så hon vet vad hon håller på med. Den tråden ska vi snart ta upp igen. :)

2015 var mitt bästa tävlingsår nånsin. Började lite skakigt med en luftvägsinfektion på Barbie under våren så jag lånade två andra hästar för att kunna rida i vårt div II lag. Sen fick jag äntligen köpa Barbie och i samma veva blev hon frisk och vi kom ut på tävlingsbanan igen. Mjukstartade med en LB1 på drya 70%! Fortsatte med ett par LB-starter för att hjälpa laget och red sen lite LA med placeringar i alla starter utom en (missade med en liten poäng för att vi snubblade i hälsningshalten...). Avslutade vårrsäsongen med två MsvC där jag satte ett kval, och missade andra kvalet pga en felridning:p. Började höstsäsongen med en vinst i LA3 på 70,7%! Sen blev det bara MsvC med ingen start under 60% och avslutade med två placeringar och som bäst på 64%. Utan tvekan en säsong som jag är helt galet nöjd med! Under 2016 hopps jag att vi kan starta MsvB, men detta lär bli ett mellanår att befästa svårare saker och kräva lite mer.

På andra plan har det inte varit bra. Juno opererades i februari och efter 6 månaders rehab var tyvärr hoppet ute att han skulle bli bra, så han fick tas bort. Inget ont som inte har något gott med sig och jag köpte Indra istället. Endast inriden så under hösten har vi befäst grundridningen och förhoppningsvis kommer hon kunna komma ut på banan under året. Lämnar det väldigt öppet eftersom jag behöver få henne helt trygg i ridningen.

Startade Msvc tidig vår med katastrof resultat och en jätte muskel sträckning? som så småningom om visade sig vara en lös benbit.
Åter på banorna sen höst placeringar/vinst i LA:3 :)

Det blev inte så mycket dressyr för våran del 2015 då vi började tävla fälttävlan och hoppning och satsade mer på det.

Gjorde en start i början på året (Mars), MsvC:1 där vi satte nytt personbästa med 65,1% och blev första utanför placering i ganska tufft startfält.

Sedan red vi som sagt några fälttävlan där vi hade som bäst 73% i debutantprogrammet och tog flera placeringar.

Vårat 2015 startade lite halvdant med div II laget och "mellanmjölks placeringar", bytte ner mig någon klass och fick fina placeringar och mer självförtroende. Sen flyttade vi till nytt stall och lät tävlingarna vara hela hösten. Men hästen blommade upp och träningarna gick kanonbra, ett riktigt lyft!
Nu sist så red vi ihop 64% på LA3 och en placering, kul. Ridmässigt så känns hon starkare och mer frammåt, så vi fortsätter på samma spår in i nya året. :)

2015 var första året för mig som dressyrryttare (tävlade hoppning under flera år som "riktig" ponnyryttare, men sista starten var september -07, så det var lite ringrostigt), och dessutom första året på tävlingsbanan för min 10:a någonsin. Överårig ponnyryttare, som tävlar mot stora hästar.

Började rida för tränare under våren, praktiskt nog en som stod installad i samma stall som mig, så hon kunde komma med ovärderlig hjälp även under utritter och ridning som egentligen inte var en regelrätt träning. Så mycket som jag lärde mig med henne har jag nog inte lärt mig sammanlagt under hela min ridkarriär. Var iväg på en Pay and ride (lätt C 2 och lätt B 1) under våren med helt okej poäng på en ponny som fick för sig att en högtalare i ridhuset var ett ponnyätande monster och var spänd som en fiolsträng under båda ritterna, och två lokala starter i lätt C 2 med urusla poäng p.g.a. spänd häst under våren.

Tränade hela sommaren och fick en helt annan känsla hemma. Tyvärr följde aldrig riktigt den känslan med ut på tävlingarna, det blev totalt tre lokala starter i lätt C 1, två i lätt B 2 och en i lätt B 1 under hösten, där de i lätt B 2 gick sämst. På ett sätt är 2015 ett år jag bara vill glömma, men samtidigt var hästen bara fem år gammal och har aldrig tävlat förut, så jag måste försöka se de positiva bitarna av det också. Hon var mycket mer avspänd på de två sista tävlingarna än i början, och hon är fruktansvärt snäll att ha med sig.

Nu försöker vi jobba på de bitar hon har haft lite svårt för, exempelvis galoppfattningarna, och framför allt försöker vi ta oss iväg och rida i ridhus, så att den biten blir avdramatiserad och att hon vänjer sig vid att ridas på bana med andra hästar. Det är inget hon varit van vid, och mycket av spändheten/ofokuset har berott på att det har blivit knas redan på framridningen när det varit x antal mycket större hästar som trängts där.

Mitt dressyrår 2015 blev tävlingsmässigt ganska kort (tävlade senast i juni) men slutade verkligen med flaggan i topp med mitt och hästens bästa resultat nånsin. :) Det var en lokal tävling på hemmaplan, vann första klassen LC:1 med 66,3% och kom femma i andra klassen LB:1 med 65,8%. Superroligt! Hade verkligen en sån härlig känsla på framridningen, pålle va taggad och med på noterna.:D Vår inledning på året var riktigt bottennapp (51% på lagtävling), jag var så ledsen och besviken efteråt.. Sen tittade jag på filmerna från ritterna och insåg att det ju faktiskt inte var helt misslyckat ändå och att jag faktiskt utvecklats en hel del som ryttare! Bara till att åka hem å träna vidare. Andra lagtävlingen gick betydligt bättre, även om pålle var spänd så lyckades jag ffa mentalt hålla ihop det. För mig är det mycket med det mentala som jag behöver jobba på.

Träningsmässigt tycker jag vi har höjt oss en nivå gällande grundridningen. Jag har utvecklats som ryttare och blivit mer konsekvent och noggrann i ridningen, samt ffa mer avspänd och följsam. Hästen och jag är helt enkelt mer samspelta. Har ridit denna pålle i 6 år nu å det har tagit oss ett tag att verkligen förstå varandra. Ser verkligen fram emot att nå nya mål med denna hästen! :love:

Helt utan förväntningar red jag i början av Januari 2015 in på min hästs livs första dressyrbana. Jag hade haft honom i en månad, han var rädd för allt, kunde knappt gå på tygeln och hade aldrig i sitt liv sett ett dressyrstaket (knappt sett ett ridhus). En LC:1 var det. VI VANN!
Så då fick man ju blodad tand ;)
Vi var ute på en del klubbtävlingar och lokala, LC1, LC:2 och LB:1 under våren och hade alltid rosetter med oss hem. Det min häst inte har i gångarter har han i att han är så förbaskat stadig i formen (även om "öppen i formen" förekom frekvent så hade han iaf huvudet stilla) och så har han en analt noggrann ryttare som anser att det är i hörnpasseringarna och volternas exakta storlek man plockar poäng!

Under hösten hann vi med några regionala LB:2 och LB:3 med helt okej resultat (65-66%), ofta precis utanför placering och det är jag såklart jäkligt nöjd med. Vi hann även med att rida en godkänd LA:1 på klubbnivå (63%).
Så jag är överlycklig över 2015s dressyrprestationer! (fråga inte hur det gick i hoppningen däremot haha)

I vår ska vi fortsätta på LB-nivå på tävling (ev nån LC som förklass) och öva på lite LA-form och mellangångarter hemma (iom att han har varit så fantastisk vill jag inte pressa honom på tävling utan det ska kännas lätt för honom!). Kanske smyger vi oss igenom någon lokal LA:1. I höst blir det LA:3 och nästa vår ska vi fanimej harva igenom nåt godkänt MSVC! (man ska ha mål!! :D))

Förlåt att jag frågar, men visst har autocorrect varit i farten här? :D Funderar o funderar utan o komma på vilket ord som (borde) åsyftas. :laugh:

Hahaha! Ja, man kanske inte använder ordet så i svenskan?

anal-retentive: term för egenskapen att vara mycket fixerad vid små detaljer och minutiös ordning. Själva det engelskspråkiga ordet går tillbaka på teorin om att fixering vid det anala stadiet och tillbakahållande av avföringen under de första levnadsåren kan ge upphov till de nämnda personlighetsegenskaperna
(från psykologi-guiden)

Hahaha! Ja, man kanske inte använder ordet så i svenskan?

anal-retentive: term för egenskapen att vara mycket fixerad vid små detaljer och minutiös ordning. Själva det engelskspråkiga ordet går tillbaka på teorin om att fixering vid det anala stadiet och tillbakahållande av avföringen under de första levnadsåren kan ge upphov till de nämnda personlighetsegenskaperna
(från psykologi-guiden)

Haha! Jag var funderade på om du använde ordet i det sammanhanget (dvs på freudianskt vis), men jag har aldrig stött på det innan, man lär sig något nytt varje dag. :p

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är under senaste året många banker har gjort det svårare att höja gränsen på swish, allt i namnet att skydda oss mot bedragare. 2021...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 378
Senast: MiniLi
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 097
Senast: Fiorano
·
Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 638
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdag startar unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Här är alla svenska deltagare.
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama