Hur vanligt?

Jojjosan

Trådstartare
Hur vanligt är det att ridskolorna avlivar sina hästar är dem blir skadade?
På min ridskola så står två hästar som inte kunde gå lektion på en termin.
Den ena blev sparkad i hagen och den andra fick lösa benbitar efter sommarbetet.
:bump::banana:

Sv: Hur vanligt?

Det beror väl på hur allvarlig skadan är. Vi har haft hästar som stått både en och två terminer pga skador. Men vi har även avlivat hästar pga skador som inte viljat/kunnat läka.

Vi hade en häst som avlivades 29/8-06. Men hon var då 22 år.
Dem som stod förra terminen var 12 respektive 13år, nu 13 respektive 14år.;)

Vi har en ponny som varit skadad från och till i ett år. Ska nu iväg på lösdrift tills i höst.

Jag hörde om en ridskola som avlivar hästarna efter en vecka:crazy:

Det låter lite tokigt. Visst kan det ha hänt i ett enstaka fall, men jag tror inte att de gör så generellt.
Det tar oftast längre tid att få en häst utdömd av veterinären och att få klartecken från försäkringsbolaget.

De allra flesta ridskolehästar är försäkrade, och att avliva dem utan utdömning gör man inte, då går man miste om försäkringspengarna.

Immer

De ridskolor jag varit kontakt med har varit väldigt mån om att hästen ska ta det lugnt och få läka. Vet någon häst som också hade lösa benbitar men han fick gå och vila på bete i ett år, men sedan visade det sig att han trots det inte höll för något arbete i huvudtaget.

Den enda gången som jag vet att en ridskola har avlivat hästen på en gång, var när den sprang i hagen och bröt benet olyckligt.

*kl*

Ridskolan här uppe avlivar höger och vänster tyvärr. De har också åkt upp med en häst flera gånger till ATG för att få honom utdömd men misslyckats och sålde honom tillslut till en djursamlare..

Ibland blir jag trött på de ridskolor som bara ser hästar som djur som bajsar pengar :mad:

Det är nog väldigt olika, beror på vilken ridskola man pratar om samt hur allvarlig skadan är.

På "min" ridskola avlivar de inte hästarna när det går att hjälpa dem. Såklart avlivas de om det skulle hända något som gör att de inte går att rädda.

En häst har nu stått i ett halvår ungefär. Hon var halt under en lång tid och när hon började bli bra blev hon halt igen.. Hon har fått stå i en box i stallet ändå. Nu är hon dock bättre och ska sättas igång.

/ CW

Ibland blir jag trött på de ridskolor som bara ser hästar som djur som bajsar pengar :mad:

Det förstår jag.
Men de ridskolor jag kommit i kontakt med under mitt hästaktiva liv har faktiskt alla sett hästarna som ett kapital. Dvs en häst som passar på ridskola, som utbildats och fungerar på lektioner, den hästen är man rädd om.
Det är f ö ganska svårt att hitta den perfekta ridskolehästen, så en häst som måste avlivas kan inte ersättas hur lätt som helst.

Immer

På vår ridskola är vi ganska tålmodiga.. vi hade en häst halt i ca 1 år, sedan avlivades han (han var halt och det kunde typ inte läka).

Visst finns det säkert sådana ridskolor och det är ruttet!

Det finns dock även många, skulle nog tro fler än antalet dåliga som är mycket bra med sina hästar.

På "min" gamla ridskola, där jag jobbade flera år så har hästarna det mycket bra. Alla får daglig utevistelse, mycket mat och får gå lektioner jämt fördelat.

Alla skolhästar får gå på stort härligt sommarbete, långt bort från elever och sadlar hela sommaren, de har daglig tillsyn där av ridskolans ägare och dennes familj.

Alla skolhästar har minst en dag ledigt i veckan, vissa får fler beroende på vilken häst det är.

Unga skolhästar och nybörjarponnyerna rids av personalen för utbildning osv.

De äldre rävarna pensioneras nästan alltid innan de blir för gamla eller sjuka, de får ett gott penionärshem där de kan glädja någon annan och få bli lite extra bortskämda på äldre dagar.

Har själv 2 stycken sådana "rävar" nere i stallet här hemma.
Den ena har jag haft sedan han var 17 år, han är nu 25 och har fortfarande aldrig vart sjuk en dag.

Han följde med mig när vi köpte gård. Har aldrig ångrat en sekund att jag tog denna bestämda herre. Vi har gjort så mycket kul ihop. Han är mitt allt och han var även min roligaste arbetskamrat på ridskolan.

Den andra har jag haft i snart 2 år och hoppas på många fina år med honom också.

Det förstår jag.
Men de ridskolor jag kommit i kontakt med under mitt hästaktiva liv har faktiskt alla sett hästarna som ett kapital. Dvs en häst som passar på ridskola, som utbildats och fungerar på lektioner, den hästen är man rädd om.
Det är f ö ganska svårt att hitta den perfekta ridskolehästen, så en häst som måste avlivas kan inte ersättas hur lätt som helst.

Immer

Fast det är en skillnad på det jag menar och det du menar. Det finns en typ av ridskolor som tänker långsiktigt och tar hand om sina hästar, ger dem daglig utevistelse och bra skötsel så de ska hålla längre. Sedan finns det de skolor som jag pratar om, d.v.s. de som köper in unga, orutinerade hästar, rider dem och belastar dem fel, och senare säljer eller slaktar dem för att få någon "vinst" för att kunna köpa in nya av samma sort.

Visst finns det säkert sådana ridskolor och det är ruttet!

Det finns dock även många, skulle nog tro fler än antalet dåliga som är mycket bra med sina hästar.

Jodå det vet jag! Jag har själv ridit på en sådan ridskola men då har skillnaden varit att ridskolan varit privatägd. Ägs ridskolan av t. ex. kommunen så är inte ridskolan särskilt beroende av sina hästars välbefinnande då de ofta kan få bidrag för nya hästköp, medan privatägda ridskolor är fullkomligt beroende av att deras hästar fungerar och mår bra för att få vinst.

Skönt att du hade en sådan bra ridskola- det känns alltid så roligt när man vet att eleverna lär sig att värdera hästar på rätt sätt! :D

Våran ridskola, som är en rätt stor ridskola har inte hästar som slit och slängvaror, vad jag har sett. De får in hästar via en hästhandlare som kommer med en busslast hästar, som testas och veterinärcheckas under en vecka. Sedan åker några av hästarna som inte gick igenom nålsögat på en gång. Hästarna ska tåla en hel del, både att tåla höga skrik och ljud, samt hängas snett och vint på (nybörjare och vissa funktionshinder). Dessutom ska de givetvis fungera i flockgemenskapen i hage och ridhus, utan att attackera varandra och riskera skador både på hästarna och elever vid attacker.

Visst olyckor och skador sker ändå. Hästarna ställs då av direkt och veterinär anlitas vid behov. Många gånger, har hästarna stått en månad, ett halvår och ett år... Vid längre konvalescenser brukar hästarna få komma till någon av ridlärarna, för att slippa ifrån ridskolan. Vi har också haft flera hästar som stått längre tid på Strömsholm. En häst blev hängande på en staketstolpe, med stort sår i sidan... Den hästen var lite av en ledare i hagen och föll ur väldeliga och hade LÅÅÅÅÅÅNG konvalescens, men den var väl värd att vänta på. För när han kom tillbaka, var han som en ny häst. Likadant en annan häst, fick en fraktur på ett ben i hagen som nykomling. Efter en lång konvalescens är han nu i full gång på ridskolnan och går även med på hopplektioner. Av skadan syns inte ett spår.

Så att ridskolor avlivar hästar åt höger och vänster, det är nog en myt i dagens läge, där BRA ridskolehästar är viktiga.

Idag avlivade min ridskola en häst pga en obotlig skada.
R.I.P:cry:
Westside Lime
1995-3/3-2008
Han var en bork häst som var blind på vänster öga.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hej Jag lämnade iväg min unghäst på bete förra sommaren. När sommaren ledde mot sitt slut visade ägaren till sommarbetet ett intresse av...
Svar
11
· Visningar
1 259
Senast: Lingon
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 041
Senast: Sel
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 736
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Hund, Katt, Andra Djur