Hur vanligt?

Sv: Hur vanligt?

De anläggningar jag känner till, försöker sälja sina äldre hästar i tid, till någon som kanske vill träna, tävla i lätt nivå eller bara ha en skogspyshäst. Men vad ska man göra, när man får tillbaka ridskolehästen, för att den blivit totalt "oxtokig" av att bara ridas en gång (om dagen) ett par dagar i veckan och i övrigt gå sysslolös i hagen? På min gamla ridskola hade vi fyra såna hästar, som såldes "på prov" till flera ställen, innan ridskolan insåg att hästarna inte trivdes som "privathästar" utan verkligen VILLE jobba "på riktigt". Då fick de återgå i verksamheten, tills det var dags att galoppera över till Trapalanda. Precis som många pensionärer idag, vill vara kvar i arbetslivet. Man vill ju inte bli stämplad som "värdelös och ointressant" bara för att man blir gammal. Det är nog samma sak med hästar.

Syftar du på tex Chester (hette han så) som var på ridskolan tills det att han var 28? :P som aldrig ville lämna gården. Snacka om att trivas! Han fick välja själv om han ville gå ut i hagen eller inte. Ville han inte gå ut i hagen gick han runt lös i stallet och på stallplanen och åt upp de andras hö om det var någon som inte orkat frukosten:) Han var så söt. Honom försökte dom sälja flera gånger men han matvägrade :P

Hade verkligen önskat att det vore så enkelt, men så är det tyvärr inte. I så fall tänker vi inte på samma databas. Den jag menar är den på ASVH, och visst finns våra svenska hästar med där, men om de säljs utomlands följs de upp då? Nej! Och gör gärna ett experiment, och sök på din ridskolas importerade hästar(för det lär ju finnas några stycken) Finns de överhuvudtaget med? Ingen hade varit gladare än jag om det verkligen hade fungerat.

Fast ingen av de hästar som vi har sålt har exporterats - de är helt enkelt inte i den prisklass att det lönar sig att exportera dem. De finns kvar i Sverige, och därför är det lätt att se vilka deras nya svenska ägare är. Så det funkar utmärkt, vet inte om det är så vanligt att ridskolehästar exporteras?

Det är ju inget fel på de hästar vi sålt, men de passar helt enkelt inte för ridskolelivet, utan funkar bättre som privathästar.

Vad menar du för slags export, till slakt eller över huvudtaget? Om du menar till slakt så, nä, då lönar det sig ju inte om ridskolan säljer hästarna för över 10 000 kr. Men det jag menar är de fall då hästar byts bort. Hästhandlaren lämnar kanske tre, men tar fyra med sig. Alltså någon av dessa som inte kostar lika mycket. Den hästhandlare jag tänker på har det som sin service till sina kunder att det ska gå snabbt och enkelt, tro inte att han vet.besiktigar de han tar i inbyte. Om du menar att det inte lönar sig för hästhandlaren att exportera, då har du nog fel. Tar han en halvdålig och svårsåld häst in i byte, då kan tyvärr förtjänsten bli högre om den far till Italien. Detta gör han för att ge ridskolorna "god" service.

En hel del ridskolor prioriterar tyvärr att lägga så lite arbete och tidskraft som möjligt, för att leta och för att sälja hästar. Dessutom anser, fruktansvärt nog, att det är positivt med variationen i "hästsortimentet"., då blir man inte lika lätt uttråkad...Tror ni verkligen att hästhandlare på denna nivån bryr sig om vart hästarna hamnar? Hästar hämtas från Danmark, Holland, Belgien och Tyskland, vars historia är okänd. Hästar har t o m visat sig vara dräktiga, eller haft felaktigt pass. Är detta seriöst?

Upplever det som att de flesta här på forumet, tar ridskolorna i försvar. Jag har också upplevt bra ridskolor, de som ex. pensionerade sina hästar innan de var totalt utslitna, skönt om alla var så.

Tar mig friheten att anta att de flesta som rider på ridskolor är HÄSTintresserade... Då får man ju tycka att det borde finnas ett intresse för hästars välbefinnande också.* Men istället för att inse att en hel del ridskolor utnyttjar hästar, så påpekar ni flesta, hela tiden de exempel som sköts bra. Det är inte dessa ridskolor som man bör lägga sitt fokus, utan på de dåliga. ELLER?

Där jag red när jag var liten så avlivar de hästar till höger och vänster känns det som. De flesta får spatt eller andra problem med benen. Några få har avlivats pga penicillinchock och avsparkade ben.

På min ridskola kämpar dem med hästarna den som avlivades i måndags hade en obotlig skada.
Dem pensonerade en 25årig häst i början av terminen han verkade vara max:10år.
Han var en riktig läromästare.

Igår avlivade min ridskola Vichy:cry: pga ett brutet ben.
Han blev 21år

Vichy:
get_image1.asp

Det hästar som kan bli friska - blir friska och stannar kvar.
Det hästar som inte kan bli friska - det vandrar vidare.

Tycker min klubb är väldigt duktig på att försöka och ger varje häst en chans att bli frisk.
En ponny bröt benet på sommarbete för många år sen (tro det är kring 8-9 år sen). Han fick all den tiden han behövde för att benet skulle läka och hans tävlingsryttare skötte honom prima. Han finns än idag kvar på ridskolan, tävlar inom hoppning och lär småbarnen att rida:)

Men tyvärr så har min klubb haft en jäkla otur med alla storhästar som köpt in den senaste tiden... Köptes in tre hästar i början av -07, ca ett halvår senare fick den sista av dom tre vandra vidare. Var hemskt att jobba där den sommaren:cry:...

Har handlat om oförklariga hältor som inte svarat på behandlingar. Vem vet, kanske skulle det ha gått att fixa några av dessa hältor, men någon gång måste man ta beslutet om att sluta hoppas och inse att chansen är liten. Det är inte ekonomiskt försvarsbart för ridskolor att hoppas hur länge som helst, tyvärr...

Tyvärr så är ju benbrott ofta allvarliga skador hos hästar på alla sätt och vis. Det är nästan så att det behövs mer tur för att hästen ska gå att "laga", än otur att behöva avliva:(

Sen är det mycket kostsamt, lång konvalecent, rehabilitering och väldigt tidskrävande - för och nackdelar måste vägas mot varanda. Och ibland är det inte ens snällt mot hästen att försöka om skadan kräver upp emot ett år eller mer i boxvila/sjukhage, speciellt om man inte ens vet om det kommer hjälpa eller ej.

Tyvärr så är ju benbrott ofta allvarliga skador hos hästar på alla sätt och vis. Det är nästan så att det behövs mer tur för att hästen ska gå att "laga", än otur att behöva avliva:(

Sen är det mycket kostsamt, lång konvalecent, rehabilitering och väldigt tidskrävande - för och nackdelar måste vägas mot varanda. Och ibland är det inte ens snällt mot hästen att försöka om skadan kräver upp emot ett år eller mer i boxvila/sjukhage, speciellt om man inte ens vet om det kommer hjälpa eller ej.

Han blev skadad i måndags men avlivades i lördags då hans ben gick av.
Urklipp från hemsidan:
Om Vichy:
Vichy var mycket snäll och trygg. En perfekt ridlärare. Vichy hade några egenheter. När maten kom sjöng Vichy. Han var dessutom mörkrädd. På kvällarna när personalen släckte och låste utbröt alltid tumult i stallet. Gick de in och tände igen blev allt lugnt. Han fick då en nattlampa och sov gott om nätterna.
Saknaden är enorm.

På grund av benbrott fick vi tyvärr ta bort Vishy i lördags, han var så illa skadad att det inte fanns någon möjlighet att benet skulle kunna läka. Det är tragiskt att förlora en så gammal kär arbetskamrat och vän och vi kommer alla att sakna honom.
Personalen på Solna Ridskola

KL

har inte läst hela tråden...

På en ridskola i närheter så väntar de för länge enligt min åsikt, en ponnymärr fick malignt melanom i hela buken, hon gick på smärtstillande 3 ggr om dagen och reds yttligare 2-3 år... när hon väl avlivades var det för att hon hade börjat ruttna innifrån sa de ( jag var inte där då) men iaf så luktade hon ruttet...
stallchefen hade väl haft den hästen sen urminnestider ungefär och hade väl lite svårt att släppa taget!

nu pensionerar de hästarna istället när de börjar bli till åren, det tycker jag är rätt!

:DMin ridskola pensonerade en 25årig häst i höstas. Han verkade inte vara 25år han hade bott där i 7år då.
Han är uthyrd dem vill inte sälja honom pga han kan vara lite bångstyrig, men han var en perfekt läromästare.:D
Vichy hade funnits hos dem sen 2000.

:DMin ridskola pensonerade en 25årig häst i höstas. Han verkade inte vara 25år han hade bott där i 7år då.
Han är uthyrd dem vill inte sälja honom pga han kan vara lite bångstyrig, men han var en perfekt läromästare.:D
Vichy hade funnits hos dem sen 2000.

Rättar Vichy kom till dem 1996

Men det beror väl på skadan :confused:. På ridskolan där jag står uppstallad så var det en häst som fick avlivas direkt i hagen efter ett par timmar, den hittades med brutet ben:cry:. De allra flesta som får skador läker och sätts igång igen, hur fort är ju olika. Vi har t.o.m en ridskolehäst dom blev T-märkt och som numera rids och ägs privat och en som går med föl (US har köpt den och betäckt den för pengar barnen sparat ihop på olika engagemang:love:). Jag tycker verkligen inte att "våra" ridskolehästar avlivas i "onödan", men är det nödvändigt så är det klart att de blir avlivade, min uppfattning är dock att det sker bara som sista utväg iaf här hos oss:) som tur är!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hej Jag lämnade iväg min unghäst på bete förra sommaren. När sommaren ledde mot sitt slut visade ägaren till sommarbetet ett intresse av...
Svar
11
· Visningar
1 259
Senast: Lingon
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 041
Senast: Sel
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 736
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama