Hur vanligt?

Sv: Hur vanligt?

Vi lever nog inte i samma värld. Här får man nästan betala för att få en häst slaktad på slakthuset. En god vän till mej fick 1400 kronor sedan kostnaderna dragits ifrån. Hästen hade kostat 15000 i inköp, och försäkringen täckte inte avlivningskostnaderna.
1400 kronor får man inte såvärst mycket häst för om man ska köpa en ersättare till den som slaktats.

Immer

Vi lever nog inte i samma värld. Här får man nästan betala för att få en häst slaktad på slakthuset. En god vän till mej fick 1400 kronor sedan kostnaderna dragits ifrån. Hästen hade kostat 15000 i inköp, och försäkringen täckte inte avlivningskostnaderna.
1400 kronor får man inte såvärst mycket häst för om man ska köpa en ersättare till den som slaktats.

Immer

Fast om hästen är försäkrad på "rätt sätt" så lär man få ut en summa. Jag får ju 10 000 för min, och det är långt under hennes riktiga värde, men det skulle täcka kostnaderna samt att få lite extra pengar över. Sen beror det också på hur hästen blir avlivad och vad som händer med kroppen.

Uppe på våran ridskola kämpar dom på rätt länge med sjuka hästar. Tycker det är OK med tanke på att vi inte har möjlighet med långa beten eller lösdrift. Men då har oxå flertalet hästar hos oss nått en aktningsvärd ålder för att vara ridskolehästar.

Hur vanligt är det att ridskolorna avlivar sina hästar är dem blir skadade?
På min ridskola så står två hästar som inte kunde gå lektion på en termin.
Den ena blev sparkad i hagen och den andra fick lösa benbitar efter sommarbetet.
:bump::banana:

Vi avlivar hästar när de har blivit utdömda, alltså när de har skador som inte kan läka. Någon häst bröt benet i hagen, den avlivade vi. Sen har vi haft andra hästar som haft återkommande hältor, de har vilat och blivit behandlade, men när veterinärerna inte kan göra mer, och vila inte hjälper heller, så blir det avlivning. Jag skulle säga att ridskolan har mer tålamod än många privatägare, som bara har en häst. Upp till ett år har vi väntat på att hästar ska bli friska igen - bra ridskolehästar växer inte på träd, som någon sa.

Vet inte riktigt vad alternativet skulle vara, att låta dem självdö om de bryter benet?:confused: Det tror jag inte ens man får, av djurskyddsskäl.

Senast ändrad:

Avlivning och bortforsling för destruktion kostar en hel del, och om inte försäkringen täcker detta blir det inte mycket pengar över om hästen är livförsäkrad för 10 000 kronor. Dessutom krävs att hästen döms ut av veterinär innan avlivningen.

Immer

mitt gymnasium har avlivat ett sto som hade spatt och sen avlivade dom en valack p.g.a fel i benet då han fick ont när han reds och igår avlivades en valack då han blev sparkad på benet i hagen och fick 3 stora sprickor :cry:
sen har dom avlivat många fler men dom har haft hältor som inte går över.. synd är det

Varför är det synd?
Vem skulle ha tagit hand om och betalat för dessa hästar som inte längre gick att rida på, menar du?

Immer

Hej,Har ridit på ridskola i många år nu, och har under denna tid uppmärksammat många ridskolehästars öden. Hästar byts bort kors och tvärs, hästar som kanske funnits på platsen i ett par år, men inte längre platsar i verksamheten av olika anledningar. Hästhandlaren kommer med en last hästar (vilka ofta är mer beresta än många människor...) Dessa lastas ut, provrids och ställs sedan in i sina nya boxar(...eller spiltor) Efter övenskommelse, lämnas sedan gamla ridskolehästarna i byte. VAD HÄNDER MED DESSA? Några av dessa byts kanske ut för att de är tröga, och kanske hamnar på en annan ridskola... ett tag. Men vad händer med småhalta och utslitna hästar? Med tanke på den "fina" marknaden för slakttransporter till Italien, så känner jag mig starkt oroad.*En annan variant av öde, är de omtyckta och populära hästarnas. Dessa får gå in i det sista och bli inte pensionerade förrän det är dags att fara till "de gröna ängarna."(så är det inte överallt)

Tycker att det är fruktansvärt att detta utnyttjande av hästar pågår på våra ridskolor, och givetvis inte bara där. Men borde inte detta kunna förhindras genom relering och uppföljning? Givetvis finns ridskolor som bryr sig om sina hästar och vårdar dem väl, men tio bra ridskolor uppväger inte en dålig.Vill gärna höra vad andra tycker.
Hälsningar/Bekymrad

En av hästarna på ridskolan fick i höstas en skada som innebar lösa benbitar. Hon opererades och har haft vila i några månader nu. Det har inte ens kommit på tal att avliva eller sälja henne. Men däremot vet jag att vi har sålt hästar som inte hållt för ridskoleverksamhet, men mycket väl för privat. Har dock inte stött på någon ridskola som avlivat bara sådär.

Hej,Har ridit på ridskola i många år nu, och har under denna tid uppmärksammat många ridskolehästars öden. Hästar byts bort kors och tvärs, hästar som kanske funnits på platsen i ett par år, men inte längre platsar i verksamheten av olika anledningar. Hästhandlaren kommer med en last hästar (vilka ofta är mer beresta än många människor...) Dessa lastas ut, provrids och ställs sedan in i sina nya boxar(...eller spiltor) Efter övenskommelse, lämnas sedan gamla ridskolehästarna i byte. VAD HÄNDER MED DESSA?

Min ridskola har bytt in en del hästar hos hästhandlare. De har sålts vidare till privatpersoner. Med den nya blup-databasen, där ägaren finns med, är det ju lätt att se vart de har tagit vägen.

Vi har en dam som just påbörjat igångsättning efter ett års vila. Planen var att hon skulle få bo hemma hos en bekant till ridskolechefen ute på landet under det året och bara gå i en hage och ha det bra. Dock är hästen i fråga lite knepig, och hon kom tillbaka ganska snart efter att ha sparkat en av deras shettisar ganska illa... Så hon fick vila på hemmaplan och nu hoppas vi på att hon håller.

Vi har haft hästar stående längre åerioder ett par tillfällen, och det finns en policy som säger att finns det minsta chans så tar vi den. T.ex. hade vi en ponny här om året som fick akut kolik och gavs mindre än 50% chans. Vi tog den chansen, och nu fungerar hon alldeles utmärkt i verksamheten igen. Likadant en av gammelponnyerna, 20 i år, skadade sig på sommarbetet för två år sedan, ingen vet på vad. Slet upp hela framsidan av hasen, hade ett gigantiskt sår som krävde en hel massa vård och vila. Nu funkar hon åter i verksamheten, trots att hon har rejäl ärrvävnad på det benet.:D

Vad jag kan tycka är tråkigt är att det aldrig kommer på tal att sälja hästarna. I dagsläget finns tre hästar som jag tror skulle må allra bäst av att få gå som privathästar. Visst förstår jag att instruktörerna är fästa vid dem, och de är tre av mina absoluta favoriter också, men för deras skull... Men där finns en oskriven regel att de säljs inte för att risken är stor att de hamnar i fel händer.

Min ridskola har bytt in en del hästar hos hästhandlare. De har sålts vidare till privatpersoner. Med den nya blup-databasen, där ägaren finns med, är det ju lätt att se vart de har tagit vägen.

Hade verkligen önskat att det vore så enkelt, men så är det tyvärr inte. I så fall tänker vi inte på samma databas. Den jag menar är den på ASVH, och visst finns våra svenska hästar med där, men om de säljs utomlands följs de upp då? Nej! Och gör gärna ett experiment, och sök på din ridskolas importerade hästar(för det lär ju finnas några stycken) Finns de överhuvudtaget med? Ingen hade varit gladare än jag om det verkligen hade fungerat.

Hästhandlaren kommer med en last hästar (vilka ofta är mer beresta än många människor...) Dessa lastas ut, provrids och ställs sedan in i sina nya boxar(...eller spiltor) Efter övenskommelse, lämnas sedan gamla ridskolehästarna i byte. VAD HÄNDER MED DESSA?

Det har jag aldrig varit med om, på någon av de ridskolor jag ridit på, jobbat på eller besökt i Örebro län i alla fall... att man lämtar gamla hästar i utbyte mot nya. I så fall, är det de nyinköpta hästar som provats under en vecka och inte klarat de krav eller veterinärkontroller som testats.

Antingen säljer man de gamla till någon duktig ridskoleryttare eller tävlingsryttare som bättre kan ta tillvara hästens kapacitet, om inte hästen är så obotligt sjuk/skadad att trotjänaravlivning är det enda raka och det sker i så fall på anläggningen och hästen förs bort när den är avlivad.

Men vad händer med småhalta och utslitna hästar? Med tanke på den "fina" marknaden för slakttransporter till Italien, så känner jag mig starkt oroad

Som sagt, de ridskolor jag känner till i länet bultar obotligt halta och sjuka hästar på plats via trotjänaravlivning, de hamnar INTE i Italien.

En annan variant av öde, är de omtyckta och populära hästarnas. Dessa får gå in i det sista och bli inte pensionerade förrän det är dags att fara till "de gröna ängarna."(så är det inte överallt)

De anläggningar jag känner till, försöker sälja sina äldre hästar i tid, till någon som kanske vill träna, tävla i lätt nivå eller bara ha en skogspyshäst. Men vad ska man göra, när man får tillbaka ridskolehästen, för att den blivit totalt "oxtokig" av att bara ridas en gång (om dagen) ett par dagar i veckan och i övrigt gå sysslolös i hagen? På min gamla ridskola hade vi fyra såna hästar, som såldes "på prov" till flera ställen, innan ridskolan insåg att hästarna inte trivdes som "privathästar" utan verkligen VILLE jobba "på riktigt". Då fick de återgå i verksamheten, tills det var dags att galoppera över till Trapalanda. Precis som många pensionärer idag, vill vara kvar i arbetslivet. Man vill ju inte bli stämplad som "värdelös och ointressant" bara för att man blir gammal. Det är nog samma sak med hästar.

Min 24-åriga dam, skulle inte bli glad om hon skulle bli helpensionär... Inte stallkompisen 27-åriga valack heller. De rids 4-7 dagar i veckan, alla gångarter, rids ut, hoppas och lever livet. 27-åringen går lektion på ridskolan en gång i veckan med "husse".

på min ridskola kommer och går det hästarn ganska mkt.. man köper in, enligt mig, billiga hästar från holland som stått på stall hela sitt liv och har dåligt uppbyggda muskler som inte klarar av det hårda arbetet som är på en ridskola. dom går bort ganska fort. dom hästar som klarar sig längst är våra svenska riktiga halvblod eller vad man ska säga. de av den lite grövre typen som är lite mindre sportig. även våra russ och korsningsponnier samt fjordisar håller.

Låter verkligen jättebra att det sköts så bra i Örebro, tänk om det kunde vara så överallt.Tycker också att "pensionärer" ska hållas igång, så mkt som det går. En intressant sak du skriver om, är de oxtokiga hästar, som får återvända till ridskolan. Har varit med om detta också, ett par gånger. I mitt fall handlar det om hästar som funnits på ridskolan i många många år, kanske för många? De är ju trots allt vanedjur. Sen vet jag inte om jag tycker att ridskolehästar "jobbar", inte rätt varjefall, och bara det är en anledning till att hästar på ridskolor inte ska stanna för länge. Tycker visserligen att det finns de hästar som "passar" bättre till ridskolor än andra, men de flesta blir verkligen negativt påverkade av den långvariga felbelastning som det största delen innebär på ridskolor. Detta gäller ju även privatridning, men dessa hästar undslipper vanligen med ett ridpass om dagen.Vad gäller bytet av hästar med hästhandlare, så är det ibland småhalta hästar som slinker med. Vad ska en hästhandlare med dessa? Sälja vidare? Ja, kanske, men då får man ju starkt ifrågasätta kvaliten på veterinärbesiktningarna. Tycker verkligen att det är konstigt att många är så naiva att de tror att världen består av solskenshistorier.

I min gamla hemstad avlivades ridskolehästarna då de blev så skadade att det inte fanns en annan utväg.
Om de kunde bli friska fick de bli det & sedan gå på ridskolan tills de fick allvarligare skador & då avlivades.
Ibland har det hänt att ridskolan egentligen behövt avliva en häst men inte kunnat pga att de inte hade ersättningshästar.

De har alltså haft en ovana att köra helt slut på sina hästar & det har hänt att hästar varit för dåliga för att kunna åka transport till slakt utan helt enkelt fått avlivas i ridhuset.
Så kan det gå när man tänker för mkt på pengar.

Det är väldigt få hästar som undkommit den ridskolan med livet i behåll, alltså sålts för att de inte passat in & har de ansetts vara för gamla har man hellre slaktat än givit dem chans som läromästare, eller ens få vara pensionärer ngt år på ålderns höst.
Som de flesta kan läsa så har jag inte bra erfarenheter av hästarns väl & ve från just den ridskolan.

Men har varit på många andra ridskolor, speciellt mindre sådana, där hästarna fått vara ute hela förmiddagarna, där man bara haft hästarna några år & sedan sålt dem för att de inte ska bli slitna, där hästar som blir skadade får bli friska & får en annan chans hos en annan ägare just för att ridkolan insett att dessa hästar inte håller för ngt arbete på ridskola osv.
Det finns bra ridskolor.

Jag tror också att det finns bra ridkolor. Som du skriver är nog mindre ridskolor, med färre hästar, oftare bättre. Omsorgen över varje individ ökar.

Ridskolor behövs verkligen, därför är det viktigt att det sköts på ett juste sätt.

Skötseln på ridskolor anses av många vara säkrad, genom Svenska ridsportförbundets...stränga regler. Möjligt att dessa kontroller är mycket nogrannare än andra som görs i samhället, inte vet jag. Men det jag vet är att då kommunens djurskyddsinspektörer är ute på besök, så är det mycket som det ses mellan fingrarna på. På sin höjd blir det en varning om att anmärkningen skall vara åtgärdad tills nästa besök.

Skötseln på ridskolor anses av många vara säkrad, genom Svenska ridsportförbundets...stränga regler. Möjligt att dessa kontroller är mycket nogrannare än andra som görs i samhället, inte vet jag. Men det jag vet är att då exempelvis kommunens djurskyddsinspektörer är ute på besök, så är det mycket som det ses mellan fingrarna på. På sin höjd blir det en varning om att anmärkningen skall vara åtgärdad tills nästa besök. Oavsett om Svenska ridsportförbundets kontroller är stränga med uppföljning av anmärkningar, så hjälper inte det. De kontrollerar inte vart hästarna tar vägen, eller ifrågasätter hur etiskt korrekt det är att byta hästar kors och tvärs. Tror faktiskt att de flesta som rider på ridskola dessutom har uppmärksammat att det inte är allt för ovanligt att halta hästar går lektion. På min gamla ridskola blev nyligen en äldre häst avlivad pga skador som inte dykt upp över en natt(förslitning o pålagringar). Denna mkt omtyckta herre har i ett par år sett halvtaskig ut. Men den populära ridskolesjukan är STELHET. Det får man ofta till svar då man påpekar ngt. Verkar nästan vara ett "syndrom" på vissa ridskolor, att man kallar hästarna stela eller har andra förmildrande förklaringar till att en häst linkar omkring. Hästen jag skriver om gick lektion tre veckor innan han togs bort. Konstigt att Svenska ridsportförbundet inte förhindrar att halta hästar går lektion, varjefall inte när de gjort det under sådan lång tid.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hej Jag lämnade iväg min unghäst på bete förra sommaren. När sommaren ledde mot sitt slut visade ägaren till sommarbetet ett intresse av...
Svar
11
· Visningar
1 259
Senast: Lingon
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 041
Senast: Sel
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 736
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama