Hur vanligt

Meibla

Trådstartare
Är det med vita, blåögda katter som inte är döva? :confused:

Alla som har träffat/sett min ena katt har direkt frågat om han verkligen inte är döv, och när jag säger att han hör hur bra som helst så tror dom mej knappt :crazy:
Och de flesta har sagt att dom oftast inte hör alls.

Ni kattmänniskor här inne har nog lite mer koll på det där än vad jag har, så tänkte att jag skulle fråga er :D

Sv: Hur vanligt

Undersökningar har visat att 80 % av blåögda vita och 20 % av gulögda vita katter blir döva. Även vita odd eyed blir döva ibland, liksom katter med höggradig vitfläckighet. Sammanlagt beräknas ca 40 % av alla vita katter bli döva.

Katterna föds inte döva. Istället börjar delar av hörselorganen förtvina vid 6 dagars ålder och är helt förstörda vid 2 veckors ålder, ungefär samtidigt som örongångarna öppnar sig.

Det är vad jag läst. Andra kanske hittat annan information ?!

Tack för svaret :)

Jisses är det så mkt som 80% av dom blåögda vita? :o Trodde det skulle vara runt 10-20 % som mest. :crazy:

Du kan läsa om vita katter, genetiken bakom och dövhet här: http://ourworld.compuserve.com/homepages/L_P_swepston/RoyRob.htm

Siffran 80% av alla blåögda vita katter är döva är vida spridd, men jag vet inte vart den kommer ifrån. På sidan jag hänvisar till redovisas en del av de resultat studier givit hitills och visserligen blir blåögda döva i större omfattning än gulögda, men det handlar inte om 80%.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 218
Senast: Maniac123
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 597
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 650
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?