Hur vanligt med större fjordhästar?

sportyscorpion

Trådstartare
Hej
är så sjukt sugen att köpa en egen häst. Jag vill ha en allroundhäst, modell mindre men ändå häst. Jag är så förtjust i fjordhästar men undrar hur vanligt det är med fjordhästar i storleken 144-150 cm?
Själv är jag inte lång eller tjock. 168 cm bara men vill ändå känna att jag rider på häst inte en liten ponny. I stallet har vi en grov fjordhäst i C-ponnymodell som jag fått rida nån gång. Superfin och mjuk men så liten.

Min drömras har alltid varit en lusitano men det kommer jag aldrig ha råd med. Någonsin. :) Har heller inte dom ambitionerna att tävla i dressyr på så hög nivå. Men så vackra! :bow:

Sv: Hur vanligt med större fjordhästar?

Finns väl ganska många som ligger i den storleken.Min är strax över 140 men min förra var 144 cm ,kompisens över 150 så det ska du säkert kunna hitta någon .

Min gammelman var 1.50 :) Jag var nog ungefär samma höjd när jag fick honom, men jag växte några cm till genom åren.
Vet inte hur vanligt det är, men när jag 'kommer över' hans död så ska jag ha en fjordhäst igen någon gång och gärna en lite större. :love:

Det är inte helt ovanligt, speciellt inte bland yngre individer eftersom fler uppfödare börjat avla för lite större fjordingar nu. Jag letade medvetet efter en större fjord när jag skulle ha ny, hittade en åring som var ca 140 cm med storlek på både mödernet och fädernet. Nu ligger min unghäst på ca 148 som treåring, medan min gammelman på 23 år är knappt 140 cm.

Min gammelman är (var) lika gammal som jag, född -75 och folk brukade reagera på att han var så stor. Mycket häst var han i alla fall och den bäste vän jag någonsin haft. :love:
(dock kunde han ju varit nån cm lägre så man hade betalat mindre stallhyra eftersom han varit ponny då och inte stor häst :p)

Det är inte alls omöjligt att hitta en större fjording nu. Jag har tom ridit en som var 155 i mankhöjd.

Det är faktiskt inte så ovanligt! Vår hingst är närmre 148 som fyraåring, men därföR inte tung och klumpig, och ett par av stona håller också Dponnymått plus!

Vi har de sista åren letat stationshingstar med lite högre mått just pga den ökande efterfrågan på dessa, däremot är vi väldigt rädda om typen, vi vill ju inte avla en fjordhäst som inte ser ut som en fjordhäst!

Det är faktiskt inte så ovanligt! Vår hingst är närmre 148 som fyraåring, QUOTE]

Vilken? Man vet aldrig om jag kan tänkas komma dragande med sto...

Jag har en fjording på 145 cm. Unghingsten vet jag inte vad han blir men han känns rejäl som 1½-åring. Hans morbror är drygt 150cm hög i alla fall.

Av alla fjordingar jag har haft har inte många varit under ponnymått...

Den högsta var Lotti som var drygt 160 cm och hon var född 1944 eller 1945 i dalarna, minns ej stam. Jag fick henne när jag var 11-12 år....

Sen kommer utan inbördes ordning:

Diana f-80 e: Buster 14 u: Freya ue: Tranegårds Eid 5. Hon var runt 155 cm.

Fido f-88 e: Örken Per, d-ponny vet ej exakt då jag bara lånade honom.

Isabella 2427 f-84 e: Skaffaren 59 u: Dolly 1986 ue: Huldregutt 70. Också lånad men var över 155 cm.

Gulliver f-05 eller 06. ca 152 cm.
30614728.jpg

Laban f-93-09 e: Kasper u: Lillan ue: Sölve. Han var också lånad, 136 cm hög men grov och drog i täcke 155 cm....
25964064.jpg

Pärla f-90 e: Kasper ue: Sölve. Egen, ca 153 cm.
7296282.jpg

Min sambo är 188 cm lång....

Runa f-96? e: Kasper. Red in henne, ca 156 cm

Tunette 2923 f-91 e: Solhems Nalle 127 u: Tina 1673 ue: Prins Jarl 17. Egen ca 156 cm
533800.jpg

Kasper på gamla dagar:
21841451.jpg

och jag hoppar in här, som fjordhäst-abstinensare och frågar er kunniga: hur vanliga är den "rätta typen" ( alltså enligt mej då;)) av fjordhästen, allså den där lite grövre kraftigare fjordhästen som jag är van vid från barndomen? nuförtiden är det liksom "sportigare modeller" av fjord, mindre tunnare, vilken stam ska man gå efter om man ska kunna hitta en gammel-sorts fjord?
Och VAR hittar man dom? letat länge nu efter en skogsmulle-bästa vän-fjord, men de är ofta yngre, mindre eller tok-dyra för mina syften. förlåt om jag hoppar in och stör själva tråden, nybörjare på det här med att lägga in inlägg;) skyller på det;)

Leta och leta och leta överallt där hästar annonseras ut......

Kontakta avelsorganisationen så kanske de kan tipsa om tex uppfödare som har avlat på grovhet och användbarhet till körning.

Ptr

Förresten där är väl en Fjordingtråd nånstans, skriv i den!

Ds

Hehe det är bara fråga på, undrar själv samma sak. Vill gärna ha en grövre modell.

Tack.

Han var en superunderbar häst som tyvärr gick bort i förtid pga fång som han fick ett par dagar före jul och som efter drygt 1 månad hade fått sådan hovbensrotation på bakhovarna att benet gick ut genom sulorna :cry: :cry: :cry:

Och han var INGEN tjock fet omusklad fjord utan precis tvärtom.....
Han är den vi saknar mest och pratar mest om konstigt nog....
25963849.jpg

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 739
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 791
Ridning Först lite bakgrundsfakta: Har ridit på ridskola i drygt 5 år och ligger för närvarande på LC, kanske lite åt LB hållet i dressyr...
Svar
9
· Visningar
1 409
Senast: millan10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.