Hur vanligt med fläkskador?

Sv: Hur vanligt med fläkskador?

Dom enda fläkskadorna jag vet om har hänt under sommarn och på stallgolv. Jag hade förr inte en tanke på broddar i hagen, var alltid självklart att skruva ur och i dom före och efter ridningen. Av någon anledning klarade hästarna av det bra endå.

Min fläkte sig ordentligt i hagen med brodd.
Rejäl muskelskada v sida. Kände av det hela sitt liv från och till sen.
Hade 5 brodd i skorna då

Vad var det för typ av broddar?

Det är så konstigt tycker jag hur broddarna fungerar för olika hästar, min häst går lätt med broddar utan problem och halkar aldrig med dom medan hagkompisen med likadana broddar halkar runt i vartannat steg.

Jag tillhör dem som fortfarande broddar i och ur för varje ridtur. Har man bra hagar så är det inga problem att ha dem obroddade.

Nyfiken bara vad är bra hagar ur den aspekten?

*KL*

Ang brodd i/ur förr, så härikring så var det brodd 24/7 på de skodda även för 20 - 25 år sen, kanske olika i olika delar av landet?

Nu pratade du ju om samma plats och underlag... Men är det fruset och bara en tunn hinna av is, alltså bara av nattens luftfuktighet eller liknande, så biter inte broddarna. Väldigt irriterande! På is har jag aldrig problem men hjälp vad snorhala grusvägarna blev för ca 1 vecka sen då det blev så.

alex: Det skiljer nog från stall till stall. Vi har t.ex. aldrig haft 4-brodd fast vi har haft rejäla vintrar nästan jämt, och mycket is. Flyttar 24 mil norrut och där skor man enbart med 4-brodd på vintern. Känns lite som samma sak med broddarna i hage eller ej, även nu.

Vi har också haft den dära tunna isen, rent helsike i ridsyfte:(

kl
Har mina broddade 24/7 när det behövs, stabil flock och jag anser att de behöver broddarna även i hagen, klanthästen har dock bara brodd i trakten ute för annars trampar han sönder sig helt och hållet. Gammelgubben går barfota så länge det går och får skor på sig när det blir isigt och halt för honom annars klarar han sig fint, men han har betydligt mkt bättre grepp än med blanka järnskor.

Även om det kan vara bra underlag i hagen så ska de ta sig till hagen och där kan det tyvärr bli rena rama blankisen.

Det är där kärnan ska bita i.
så har vi haft o det har t o m funkat med 2 brodd iom att det är fläckvis halka.

har du elitbroddar kan jag föreställa mig att det funkar sämre eller det finns andra märken där kärnan heller aldrig sticker opp.

Förr satte man alltid i gamla nötta broddar innan snön kom för att just ha den vassa kärnan.

Tillräckligt stora, skulle jag vilja säga. Och omväxlande, med både kuperad terräng och öppen mark som är bra dränerad.

Fast de kan ju bli isgator de med? normalt är det ju några veckor på hösten och några veckor på våren som är drygt med ren is och ishalka. Men vissa år är det tyvärr så större delen av vintern. Hela världen består av iiis och åter is.

Det gjorde dem inte. Hade bara gamla slitna brodd där sidorna är slitna och kärnan intakt, vet inte märke på dem. Trodde hästen blivit plötsligt halt och skadad för han gick knappt framåt och så otroligt försiktigt. När vi kom ut på en annan väg som inte var frusen på samma sätt skrittade han på normalt. Is biter brodden på, såklart. Men inte en tunn hinna på frusen väg - brodden kan ju inte sjunka ner i marken (som är stenfrusen) och inte heller i "isen" efter det är en ytterst tunn hinna. Min hade 2 i varje hov och vårt sällskap hade 4 i varje hov och båda hade det lika jobbigt.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
910
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 963
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 309
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 832
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka