Hur vanligt med fläkskador?

Lona

Trådstartare
Angående broddars vara eller icke vara så skruvade vi alltid i och ur dem vid ridning förr. Trots det hörde jag aldrig talas om någon som fått fläkskada så hur vanligt är det egentligen? Är bara nyfiken, numera har pållarna broddar hela tiden vintertid (förutom just nu, det är ju plusgrader).

Sv: Hur vanligt med fläkskador?

Känner till två hästar som fått fläkskador.
Den ena va min mors fd foderhäst och jag minns inte hur det hela gick till..
Den andra va en väns pappas häst som fastnade med ena bakhoven i grimman när det va isigt i hagen.

I första fallet har jag för mej va ägarens fel då den red ut utan brodd på isig väg. I andra fallet vet jag inte alls hurvida det var barfota, broddat, obroddat.

Jag har aldrig stött på någon sån skada trots att hästarna här alltid är broddade om vintern. Känner inte till någon som faktiskt skruvar av och på broddar mellan ridturer, tycker det känns rätt skumt.

Samtidigt tvivlar jag inte alls på att det förekommer.

Min lyckades fläka sig, om dock väldigt, väldigt lindrigt, på asfalt, mitt i sommaren, i skritt. :crazy:

Det gjorde vi alltid förr, hade hästar som lekte rätt hårdhänt i hagen och ville inte riskera några skador av brodden. Ingen av dem fläkte sig, inte ens den heltokiga vilda unghästen som for runt som ett popcorn. Men så hade vi stora fina kuperade hagar, det var mycket sällan is och hästarna verkade väldigt säkra på fötterna.

*KL*

Jag har förlorat en i sviterna efter fläkskada som ung. Aldrig so far *peppar peppar* haft en allvarlig broddskada.

Känner till totalt genom alla år 5 hästar som fått såpass svåra fläkskador att de fått tas bort (endera direkt eller senare). 1 häst genom alla år som fått såpass svåra broddskador att de fått tas bort. Den fick en broddspark rakt på carpus, och fick infektion som slog sig på carpalleden.

Jag har broddat 24/7 under säsongen, inne, ute i hagen, vid transport, vid ridning. Har dock inte hästar som är benägna att kicka. Nån gång haft sådan som kunnat vara lite lätt i bakkärran, och då fått t ex guldskor med liten fast brodd, som ger grepp men mycket liten skaderisk vid ev spark.
Skor unghästar om det blir en pissvinter med blankis överallt inklusive i hagarna under lång period - för att kunna brodda och för att slippa just fläkskada.

Har stått i stall där man bara fick ha blindbrodd bak i hagen. Gav mer halkigt, men ingen fläkskada. Däremot fick en häst ändå en broddspark på något höger - utan allvarlig skada dock.
Även stått i stall där storflock ston gick samman, och full broddning tilläts även bak. Inga broddskador, inga fläkskador.

*kl*
Jag har själv haft en häst som gick barfota bak och fläkte sig på en hal fläck. Gick bra ändå då han repade sig efter ett par veckors vila.
Jobbarkompisen å andra sidan fick sin häst sparkad på ett framben av annan broddad häst och det resulterade i häst i vagga i sex veckor så ja är oturen framme så hjälper inget....

Själv broddar jag nu runt om dygnet runt på vintern.

Lägger till att ingen av de två jag nämnde klarade sej. Bröt ben och båda plågades rejält innan det hela va över.

Min häst fläkte sig som 2-åring oskodd på en isfläck i hagen, båda benen åkte rätt bakåt. Har fortfarande lite problem med ligament i bakknäna efter det, man måste rida henne för att musklerna ska vara starka runt om liksom. Men det är inga problem som i 'problem' trots allt. :)

Samma häst har fläkt bogen utåt i lera, hennes dotter också. Dock inte lika illa, mer som rejäla sträckningar.

Jag tycker att man hör om det då och då.
Själv tar jag alla gånger hellre en broddskada än en fläkskada även om jag förstås helst vill slippa båda!

Angående broddars vara eller icke vara så skruvade vi alltid i och ur dem vid ridning förr. Trots det hörde jag aldrig talas om någon som fått fläkskada så hur vanligt är det egentligen? Är bara nyfiken, numera har pållarna broddar hela tiden vintertid (förutom just nu, det är ju plusgrader).
Ja, jisses vilket broddande det var på den tiden. Varje ridtur, av och på... hur orkade man??? Jag minns inte några fläkskador på grund av halka från den tiden, men klart att man ska förebygga skador, och då är det nog bäst att ha broddat så mycket som möjligt (i alla fall om hästarna inte leker hårdhänt i hagen).

Min ena häst fick en fläkskada förra vintern, han halkade i hagen (gick barfota) och slet av korsbanden i bakknät, han blev aldrig bra. :cry:

Jag vet flera med fläkskador som aldrig blivit/blev riktigt bra. Broddskador brukar sällan bli så allvarliga däremot.

Har 3 bekanda som jobbat på försäkringsbolag som försäkrar hästar. De säger att bland allvarliga skador är fläkskador rätt överrepresenterade. Spec om man jämför m broddskador.

Jag tycker det är rätt vanligt. Sen tror jag små fläkningar är väldigt vanliga också hos hästar som inte är broddade.

Det beror ju helt på hur hagarna ser ut. Så länge det inte är is i hagen så går min häst utan brodd där, och då broddar jag i och ur vid ridning. Skulle det vara is i hagen, eller på vägen mellan hage och stall, så har han broddar på sig även i hagen. Det har funkat finfint för oss i 16 år. Jag är kanske lyckligt förskonad, men jag har aldrig varit med om eller hört någon annan häromkring råka ut för varken broddskada eller fläkskada.

Detta har och kommer ältas i all oändlighet. Lika många kloka råd ges som kloka ställda frågor.

Det som oftas diskutteras är brodden vara eller inte vara,, Tänk på att det tar minst 48 timmar för individen att "gå in sig i balance" vad gäller förändringen i överrullningsfasen, istättningsfasen och glidfasen. Tänk på att en väldigt stor del av statestiken beror på den mänskliga faktorn, ( hästkunskapen eller brist på den).

Det som är mera intressant att diskutera men hitills aldrig diskuterats från dom som gärna återkommande svarar på denna typ av frågeställning är inte broddens vara eller inte vara. Utan vikten av att sprida information av rätt individuellt broddval.

Min fläkte sig ordentligt i hagen med brodd.
Rejäl muskelskada v sida. Kände av det hela sitt liv från och till sen.
Hade 5 brodd i skorna då

När jag var liten (säg 10-15 år sedan) var hästarna endast broddade när man red. Detta pga skaderisken vid sparkar i hagen. Det var aldrig nån som sa något om fläkskador och jag har aldrig stött på någon. Tror dock inte de hästar och hästägare jag träffat är ett signifikant underlag. ;)
Om inte annat är jag glad att vi har broddar i hagen nu för tiden, vilket helvete att brodda i och ur varje dag!

Jag tycker sådana här "nån som hört om..."-trådar blir lite konstiga eftersom det blir hörsägen och allt möjligt. Jag känner en häst som fick akutavlivas nu i höstas då den bröt benet under en ridtur, bara genom att halka och inte ens gå omkull. Man kan ju tolka det som att alla hästar kan bryta benet på det viset, eller inte.

ja ungefär som att jag var med om en häst som släpptes i hagen, stallägaren gick förbi hagen, in i huset, satte på tevatten vänder sig om och tittar ut genom fönstret och då har hästen brutit nacken genom att fastna med hoven i grimman, på under 2 minuter..
Allt kan hända med maximal otur.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
910
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 961
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 309
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 832
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka