Hur vanligt att bara fodra med hösilage i hagen?

S

Skuggabaldur

Min häst har ju bronkit och hon har stått i ett vanligt stall, men bara ätit hösilage och det har funkat bra. Nu har vi tyvärr fått flytta till ett där de fodrar med hö. Tänkte att jag provar. Hon har nu fått hö i hagen på mornarna och hösilage inne på kvällen. Men idag hostade hon igen så nu får hon gå ute dygnet runt. Problemet är att hon kommer ju att äta hö i hagen. Tänkte att det kanske går när hon är ute hela tiden.
Men om det inte skulle gå - hur sjutton ska jag hitta ett stall med lösdrift där det bara fodras med hösilage? Finns det såna stall över huvudtaget? Hur vanligt är det? Ingen annons alltså, vill bara veta om det är vanligt eller ej, om det finns hopp om att hitta nåt sånt?
Eller hur vanligt är det att det funkar med hö när de går ute 24/7?

Sv: Hur vanligt att bara fodra med hösilage i hagen?

Jag vet inte riktigt så mkt om hö och sånt, men de är väll inte så bra om hästar får hö på morgonen o hösilage på kvällen, dom ska ju bara ett "slags" hö väll? Vad jag vet så är de väll bara så :confused:

Många bronkithästar klarar inte av att äta torrhö tyvärr. Har själv 2 hosthästar, varav den ena klarar torrhö om man blöter den, den andra kan äta torrt ute men inte inne, inte ens om man blöter det. Jag fodrar med hösilage när det blir kallt nog att balen inte blir dålig på ett par dagar

Min häst har ju bronkit och hon har stått i ett vanligt stall, men bara ätit hösilage och det har funkat bra. Nu har vi tyvärr fått flytta till ett där de fodrar med hö. Tänkte att jag provar. Hon har nu fått hö i hagen på mornarna och hösilage inne på kvällen. Men idag hostade hon igen så nu får hon gå ute dygnet runt. Problemet är att hon kommer ju att äta hö i hagen. Tänkte att det kanske går när hon är ute hela tiden.
Men om det inte skulle gå - hur sjutton ska jag hitta ett stall med lösdrift där det bara fodras med hösilage? Finns det såna stall över huvudtaget? Hur vanligt är det? Ingen annons alltså, vill bara veta om det är vanligt eller ej, om det finns hopp om att hitta nåt sånt?

blöt höet så kanske det blir bättre.

Självklart finns det stall/lösdrifter som bara fodrar med hösilage. Du får ju helt enkelt fråga efter detta när/om du söker ny stallplats om detta blir aktuellt.

I stallet som jag har mina hästar i så har vi hösilage, både till stallet och lösdriften. Men lösdrifthästarna har halmbädd, så de äter ju lite halm också.

Jag som brukar undra tvärtom... tycker aldrig man ser annat än lösdrifter med hösilage?? :p

Låter ju som att det skulle finnas då iaf, skönt. Hjälper inte att blöta höet heller. Men nu har hon varit ute första gången inatt - får se om det har hjälpt nåt.

mina får både och...hösilage inne morgon och kväll och hö ute på dagarna...vad jag vet så ska det funka!

De flesta med lösdrift fodrar väl med silage vad jag förstått, det är ju enklast att ställa ut en stor bal istället för att springa med små balar hela tiden.

Hemma hos mig på min lösdrift fodras det enbart med silage. Visst har jag hö också men det används sparsamt och endast då det inte är möjligt att fodra med silage p.g.a. för hög temperatur och för lite åtgång.

/M

Enligt min erfarenhet är det vanligast att man fodrar med ensilage på lösdrifter... så det ska nog inte vara något problem.
Lycka till!

man kan köpa vanligt hösilage, för det är ju inte bra att ge två olika slags hö. isf får man blanda hö & hösilage.
din häst hostar antagligen för att han inte tål vanligt hö. det kan vara för mycket damm i de, så då är han alltså allergisk mot damm. du känner inte han reagerar på något i stallet, där det kan vara dammit?
Och ja, det finns stall med lösdrift hösilage. det gäller bara att du hittar de stallet.
i mitt stall så får dom hösilage morgon & kväll, vi ska snart börja med lunch.
sen om det är dåligt väder får dom stå inne på natten, (fortfarande hösilage).

Min erf är att lösdriftsstallarna oftare fodrar med silage än hö, det ställs ut storbal i hagen.

Vi fodrar enbart med hösilage, fri tillgång till de som går på lösdriften och även fritt i hagarna till de som är uppstallade.
Tycker också det verkar vanligast med hösilage på lösdrifter om man kollar annonser.

Det är klart att man kan ge hö + hösilage. Det är ingen fara i det, så länge man inte - som ts - har en häst som inte tål att fodras med hö.

Oj hjälp, vilken gammal tråd ni drog upp, var hittar ni de nånstans:p?
Kan ju uppdatera nu då, var lite desperat när den här tråden skrevs.
Vi hittade iaf ett jättebra stall där hästen kan gå ute dygnet runt. I vintras fick de hösilage, sen har de fått hö också och nu är det hösilage igen.
Hon hostar ingenting:laugh:! Bara hon får gå ute 24/7 så klarar hon att äta hö också nu.
Så allt löste sig så bra till slut:laugh:!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 254
Senast: mily
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 221
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 520
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈