Hur vanligt är det?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare neywaz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 646

neywaz

Trådstartare
Jag har två arabston som har ett varsitt föl. Båda har haft föl förut och är vana och väldigt snälla mammor. Fölen är födda med ett dygns mellanrum den 3e och 4e maj, och i början så var de ensamma med sina mammor och var starkt präglade på dem. Det tog runt två-tre veckor innan fölen ens hälsade på varandra första gången.

Nu vid 2,5 månaders ålder har de blivit alltmer självständiga, tar man ut någon av mammorna från hagen så följer inte dess fölunge med längre utan stannar kvar hos de andra. (I hagen går, förutom de två stona och deras två föl även ett ettårigt sto som inte har några släktskapsband alls med övriga)

Till detta kommer även att båda fölen diar båda mammorna, helst samtidigt? De står och slurkar på den ena och när hon är tömd så går de över till nästa. Det här har börjat komma på sista tiden, innan så har mammorna varit väldigt beskyddande mot sina egna föl, men inte längre alltså. De verkar inte ens bry sig? Jag kunde idag ta ut det ena stoet ur hagen på promenad och hennes fölunge var kvar med de andra, ingen skrek eller blev orolig. Stoet frustade belåtet ute på promenaden och verkade nästan tycka det var skönt att vara ensam? Jag försökte verkligen få med hennes fölunge, men han vägrade, han växte fast i marken och smet till de andra så fort han fick tillfälle.

Tar jag ut båda stona följer självklart båda fölungarna med, samt ettåringen som ser det ena stoet som sin mamma nästan då hon kom in i flocken som sexmånaders och blir mycket mer orolig när stoet försvinner än vad hennes eget föl blir. Är detta något vanligt fenomen eller är det något fel på mina hästar? Kanske låter dumt men jag har inte sett sånt här förut och undrar faktiskt...

Sv: Hur vanligt är det?

Vi hade två welshcobston som var jämngamla halvsystrar. De hade gått ihop i stort sett hela livet och var extremt tighta. När de fick varsitt föl (e: samma hingst) så var det samma visa där.

Fölen gick till valfri mamma, diade gärna samma sto samtidigt, det ena stoet agerade ofta barnvakt åt bägge föl osv. Men jag kan tänka mig att det krävs två väldigt samkörda ston för att det ska bli så,

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 070
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 844
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 787
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • SWB, hög ridbarhet och hög hållvarhet?
Tillbaka