Idag är nära släktskapsavel inte alls lika vanligt som det var förr. Min första chow chow var född på 80-talet och även om hon var resultatet av en tjuvparning, så gjordes hennes kombination sedan om av uppfödaren. Hon hade en inavelsgrad på 18,75%, vilket är precis mitt emellan hel- och halvsyskonparning (föräldrarna hade samma pappa och deras mammor var kullsystrar). Då jag letade hane till min tik så letade jag medvetet bland obesläktade hanar, men jag fick nej flera gånger med hänvisning till att hanhundsägarna inte ville låna ut sin hane till en obesläktad tik. Det var det tänket som rådde på den tiden. Idag skulle knappast någon säga nej med den hänvisningen.
Jag tror att man kan avla mot en bestämd typ utan släktskapsavel. Istället väljer man avelsdjur som är av den typ man är ute efter och där stamtavlan innehåller hundar av önskad typ. Det kräver naturligtvis att man är lite mer insatt i härstamningen än att bara titta på inavelsgrad. Man bör alltså ta reda på mer om hundarna som finns med i stamtavlan, något som nog många idag tyvärr inte är så duktiga på eller intresserade av.
Gamla tiders uppfödare inavlade mycket, men de hade också en stor kunskap om rasen och de hundar som fanns i stamtavlorna. Dagens uppfödare inavlar inte alls, men saknar också tyvärr ofta kunskap om de hundar som finns i stamtavlorna och något speciellt intresse för detta finns inte heller, då man tycker att det räcker med att man vet vad de egna hundarna heter. Jag skulle tro att detta hänger ihop med det faktum att många uppfödare av idag aldrig har haft en riktig mentor, dels för att det kanske inte finns någon gammal och erfaren kvar inom rasen och kanske framför allt för att mentaliteten bland många av dagens uppfödare är att man inte tycker att man har något att lära av de som har kunskap och erfarenhet.
Personligen känner jag mig lyckligt lottad att uppfödaren till min första chow chow var en uppfödare av den gamla skolan och att jag fick lära mig jättemycket om hur hon tänkte i sin avel. det finns bra saker som de gamla har att lära ut och det finns bra saker som vi idag vet mer om, så tänk om man kunde få kombinera gammal kunskap med modern kunskap.