Hur vanligt är det att stona kastar inom 45 dygn?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Annanaz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 752

Annanaz

Trådstartare
Mitt sto är undersökt vid 16 dygn och är konstaterat dräktig nu ska hon undersökas på 45 igen för att se om det är kvar. Är så nervös! Hennes första föl. Är det mycket vanligt att de "kastar" eller vad man säger inom de första 45 dygnen?

Jag har förstått enligt vad veterinären sa att denna tid är mest riskfyld men hur riskfyld?

Sedan så sa veterinären att man skulle vara mycket varsam med henne under denna tid så hon inte stressade upp sig. Men igår så utökade jag hagen med nytt fint gräs och då drog hon värdens repa med många glädjeskutt! Fångade in henne efrer 10 min igen så hon lugnade ner sig men tror ni denna utflykt kan ha räckt för att förstöra det hela? Verkade dock inte stressad bara glad...
Tack på förhand för lite stöttning!

Sv: Hur vanligt är det att stona kastar inom 45 dygn?

Ca 10 % av stona släpper fostret under den tiden.

..Resorbera..!

//Tina

Om hon busar i hagen behöver du inte oroa dig för!!!:)

Det är stress som inte är bra.

Varför kollas hon inte på 30dygn också?

Sen så om det skulle ha försvunit, så var det troligtvis nåt fel på det. Då är det det bättre att naturen tar bort det, än att det föds ett missbildat föl.

Varför kollas hon inte på 30dygn också?

Tack nu blev jag lite lugnare!

Jag vet inte varför de sa 45 dygn från semineringsdagen.. Kan inte vara för betalningen för den är redan gjord efter första kollen sedan är det levandeföl avgiften kvar.

Jag har fått samma info om nu mitt sto blir dräktigt, det jag undrar över är att jag ringde försäkringsbolag och hörde mig för om fosterförsäkring från 45 dygn,hingsten tar avg 45,90 eller levande föl men till olika priser, ser att en del hingstar har det inbakat i priset, mitt bolag sa att det kostade 4000 kr räknade då från 45 dygn tror jag , hur kan en del ha det inbakat i priset?
Då skulle fostret vara försäkrat för 20 000. Har hingstägarna bara försäkrat sin del i fölet?

Senast ändrad:

Jag tycker du ska säja till stationen att du vill att hon ska kollas på 30dygn också, om hon skulle ha resorberat så är det svårare ju längre hon är gången att spruta igång henne.

Det är du som är kunden!

Jag tycker du ska säja till stationen att du vill att hon ska kollas på 30dygn också, om hon skulle ha resorberat så är det svårare ju längre hon är gången att spruta igång henne.

Det är du som är kunden!

Finns stoet på stationen kan man mycket väl kolla på 30 dagar.
Däremot skulle inte jag rekommendera nån att lasta sitt sto för att åka och kolla på 30, eftersom det är då som det är som allra känsligast.

Däremot skulle inte jag rekommendera nån att lasta sitt sto för att åka och kolla på 30, eftersom det är då som det är som allra känsligast.

Hon blev ganska nervös av ultraljudet, stog och skakade men gjorde inget annat. Så det kanske är därför de inte ville att jag skulle komma på 30 dagar som du säger!

35 dagar då? Min seminstation ville att jag skulle åka och kolla då. Ska ringa till mitt försäkringsbolag oxå, vill ju inte behöva åka dit och kolla igen på 45 dagar...Har 90 dygnsavgift på min hingst så det kan ju inte vara därför...

Jag är också nervös!:eek: Min har i och för sig sett ganska lugn ut hela tiden...MEN...förra veckan var det ju "Sweden Rock Festival" typ 4 km härifrån...så det var ju en massa oljud om nätterna:crazy:. Jag hade faktiskt henne hemma om nätterna pga det där.... och hon ville hem men såg inet stressad ut....överbeskyddande kanske:d

/Kristin

Är det just vid 30 som det är känsligt..?:eek:
Inte innan el. efter? Jag har sto på station 30 mil bort,ska ultras nästa vecka är hon då dräktig så åker jag o hämtar henne annars semineras hon om o hämtas hem..så får jag ultra hemma sen el.köra ner henne,har inte bestämt det än..sen har jag inte bestämt om jag ska ultra på 30 el.vänta till 45(när man kan försäkra)..
Kan ju alltid hålla tummar o tår att hon tar sig på 1:a men vis av förra året så har jag inga stora förhoppningar:angel:

Jag fick rådet att inte stressa stoet inom de första 42 dygnen då det är som känsligast. Efter det ska det ha fäst ordentligt i livmodern.
Anledningen att jag skulle kolla efter 42 dygn också(90 dygns avgift) är för att om hon har resorberat så hinner jag betäcka om henne. Men om jag väntar med att kolla till 90 o hon har resorberat så är detta året bortkastat ur avelssynpunkt på henne.

Ja det var det jag tänkte oxå,om jag ska ultra på 30 el.ha is i magen o vänta till 45(försäkringen)för skulle hon ha resorberat så vill man ju ha möjlighet att försöka igen innan säsongen är slut...samtidigt känner jag mig feg o krångla med henne ifall det gör att hon resorberar:cry:

Bävar nästan för resan hem,det kan ju va ett stressmoment..men vad gör man..kan ju inte lämna henne där:D

Är det just vid 30 som det är känsligt..?:eek:
Inte innan el. efter? Jag har sto på station 30 mil bort,ska ultras nästa vecka är hon då dräktig så åker jag o hämtar henne annars semineras hon om o hämtas hem..så får jag ultra hemma sen el.köra ner henne,har inte bestämt det än..sen har jag inte bestämt om jag ska ultra på 30 el.vänta till 45(när man kan försäkra)..
Kan ju alltid hålla tummar o tår att hon tar sig på 1:a men vis av förra året så har jag inga stora förhoppningar:angel:

Det är mellan dygn 20- 40 som det är känsligt.

Jag har aldrig förut ultraljudat på mer än det 16 dygnet eftersom det varit så sent, så omseminering ändå inte varit intressant. I år har jag däremot två ston som man skulle hinna seminera om, därför frågade jag på station om dom skulle kollas om på 30 dygn. Svaret jag fick var: Vi håller inte på med det här, då stona inte ska transporteras mellan dygn 20-40. Däremot är du välkommen tillbaka på UL på dygn 42.

Men man kan faktiskt kolla stonet hemma på dygn 30 om man vill det. Har själv ett sto med tvillingvarning, som ska kollas hemma i början av nästa vecka.

Senast ändrad:

låter som Markebäck:)...det låter som det rådet jag fick.

Det är mellan dygn 20- 40 som det är känsligt.

Tack, det visste jag inte..

Jag har aldrig förut ultraljudat på mer än det 16 dygnet eftersom det varit så sent, så omseminering ändå inte varit intressant. I år har jag däremot två ston som man skulle hinna seminera om, därför frågade jag på station om dom skulle kollas om på 30 dygn. Svaret jag fick var: Vi håller inte på med det här, då stona inte ska transporteras mellan dygn 20-40. Däremot är du välkommen tillbaka på UL på dygn 42.

Nähä,visst jag kan tänka mig att det kan va ett stressmoment,men väldigt vanligt att dom kollas på 30??
För att man ska hinna seminera om..
Men du kollar väl dina typ på 42 sen för att se att dom fortfarande är dräktiga väl?

Men man kan faktiskt kolla stonet hemma på dygn 30 om man vill det. Har själv ett sto med tvillingvarning, som ska kollas hemma i början av nästa vecka.

Ja det skulle man ju kunna..gör dom det även om man inte har nån "seminspilta" att ställa stoet i?

låter som Markebäck:)...det låter som det rådet jag fick.

Fast det är det inte, men dom kanske jobbar på samma sätt. Har nämligen bestämt mig för att aldrig lämna någon annanstans än till min favoritstation Flenmo.

Fast det är det inte, men dom kanske jobbar på samma sätt. Har nämligen bestämt mig för att aldrig lämna någon annanstans än till min favoritstation Flenmo.

Min station :p
(men de börjar bli sura för att jag ringer för ofta)

Min station :p
(men de börjar bli sura för att jag ringer för ofta)

Dom kan vara lite korta i telefon, men är fantastiska annars. Jag har lämnat på andra stationer också, men Flenmo är bäst :banana:!

Förresten så tror jag att du och jag talades vid där.

Svar till Krisse:
Man blir ju lite överbeskyddande! Men det känns som att det enda man kan råda över är ju stressen och då känner man sig ju så hemsk om man förstört det pgr av det... Men vi får hålla tummarna!

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att... 4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 493
Senast: em-pirre
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 892
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 578
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 064
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025