Hur vanligt är det att linser går sönder i ögat?

Haft linser i knappt 10 år och att någon delat sig och gått sönder i ögat har hänt max två gånger. Trasigt i paketet händer då och då. Tycker jag är uselt med tanke på vad endagslinser ändå kostar...
 
Jag har haft linser sedan 1975, och att linser "gått sönder" har jag aldrig varit med om, utan yttre påverkan.

Alltså "gått sönder" som att gå itu, eller få en synlig reva i sig.

Men att mjuka linser skadas, och alltså inte går att använda sin maxtid i ögat, det händer flera gånger om året för mig. Oftare på vintern när halm, foder och mockning skapar dammiga miljöer.

"Damm" är främsta orsaken för mig, till att linserna blir skadade och oanvändbara p.g.a. att de börjar klia, och att det inte går att göra rent dem.
Då är det kasta och byt som gäller.

Numera med de "modernaste" och "komfortablaste" linserna så händer detta allt oftare, jag misstänker att dammpartiklarna har lättare att fastna i de nyas mjuka yta, medan de äldre, lite "styvare" (hur jag nu ska uttrycka mig) modellerna hade en hårdare yta, så dammpartiklarna fastnade inte och kunde oftare sköljas bort.

Att hantera ströhalm, är något av det mest dammiga för linserna. Jag brukar ta på skyddsglasögon för att skona kontaktlinserna från dammet, men ändå letar sig understundom damm in.

Men även en massa andra jobb på gården är dammigare än vad man tror (mockning t.ex.), och orsakar ibland "dammskador" på linserna.

Så snart jag märker av en tendens till kliande p.g.a. "damm", så går jag in fortast möjligt och sköljer och rengör linserna. Ofta, men långt ifrån alltid, så löser rengöring problemet. Ibland kan linserna behöva ligga några timmar i rengörings/förvaringsvätska också.

Mitt råd, om det är "dammskador" eller liknande vi pratar om, är att använda skyddsglasögon vid riskabla aktiviteter, eller att byta linstyp till en äldre "hårdare" (mjuk månadslins).
 
Har hänt mig några gånger att jag inte vetat hur de skadats. Då brukar det vara någon skada jag upptäcker när det svider när jag just satt i den. En liten liten skada på kanten, eller en spricka.
Tror det hänt en gång när jag varit väldigt torr i ögonen och gnuggade mig att den faktiskt sprack när den var i, annars är det ju antagligen när de tas på/av.
Tillägger att det nog hänt ett par gånger per år när jag tänker efter. Men jag har förklarat det med att jag är lite dålig på att byta "i tid". Månadslinser.
 
Som ny linsanvändare funderar jag på hur vanligt det är att linsen går sönder i ögat. Jag pratar alltså inte om linser man råkar skada med en nagel vid i/uttag utan som bara går sönder när de sitter i ögat. Har du råkat ut för det och isåfall hur ofta? Har du fått någon förklaring till varför det har blivit så? Har du förändrat något för att förhindra att det sker? Jag tänker nu i första hand på månadslinser.
Jag har varit med om det 1gång med månadslinser och flertalet ggr med endags. Med månadslinsen så var det precis när det va dags för nya så jag gissar att den va skör. Med endagslinserna så upplever jag att dom lätt blir skadade vid insättningen. Men jag vet inte. Nu så använder jag endast månadslinser.
 
1 gång på ca 30 år,misstänker att det redan var en lite skada och när jag gnuggade mig i ögat gick den i 2 delar.
 
En lins har spruckit vid ett enda tillfälle, då hade jag gnuggat mig ganska så hysteriskt i ögonen. Men spontant har de aldrig gått sönder någon gång.
Haft månadslinser (olika modeller ifrån coopervision) i 15 år, endagslinser i ca 5 år (också coopervision).
 
Jag har haft linser i 20 år och det har hänt rätt ofta att linser gått sönder. Jag har månadslinser med tyngder i då jag är astigmatisk. Alltså mjuka linser och jag vet inte om den här typen av linser är extra känsliga. Dock är det skillnad på tillverkare. För några år sedan testade jag ett annat märke som skulle vara extra syregenomsläppliga - inte ett enda par höll en månad ut.

Den sorten jag har nu och haft några år funkar bra. Det har hänt att jag haft längre en 1 månad och då blir de slitna. Då kan det hända att de spricker när de sitter i ögat om jag typ kliar mig i ögat och det blir tryck på linsen.

Numera sparar jag alltid lappen till linsen när jag tar en ny. Om linsen går sönder inom en 14-veckors period får jag en ny utan kostnad. Börjar det närma sig en månads användning kan linsen gå sönder pga att den blir sliten. Vad jag förstått så påverkar det hur torr man är i ögonen, dammig miljö etc.

/Lizzie
 
Jag har haft dygnslinser i flera år, har aldrig hänt mig att de gått sönder i ögat. Syrran har haft månadslinser i många år och det har aldrig hänt henne heller. 👀
 
Oj, jag har aldrig någonsin råkat ut för att en lins gått sönder i ögat! Är linsbärare sen 26-27 år tillbaka, köper på Synsam.
 
Jag har haft linser i 20 år, och här haft problem med att linserna går sönder i olika omgångar. Först insåg jag att de låg i kläm när jag skruvade ihop burken... :meh: Sen så sprack flera i ögat, båda ögonen och alla kom från en ny leverantör (billiga på nätet). Jag gick tillbaka till samma gamla vanliga leverantör (optikerkedjan) och har aldrig haft problem igen...
 
Har aldrig varit med om att någon lins gått sönder, däremot varit med om att man fått "gräva" fram den när den hamnar ovanpå ögat., alltså.. OVANPÅ ögat, inte framför irisen.
 
Jag har haft linser i 20 år. Alla möjliga, senaste åren dagslinser som jag använder länge. Det har aldrig hänt mig att linsen gått sönder i ögat.
 
Slutsatsen jag drar av era erfarenheter är att det är ovanligt att linsen går sönder men att om de gör det så beror det på torrhet, yttre omständigheter eller att ögat är torrt. Jag har reklamerat linser tidigare men det känns lätt tröstlöst när det är mer regel än undantag att de håller den tid de ska. Jag tackar för era erfarenheter och ska diskutera vidare med min optiker. Det är svårt när det enbart finns ett enda märke som tillverkar de linser jag behöver eftersom det gör det omöjligt att byta till en annan sort/tillverkare.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Erfarenheter? Jag var in idag för en skada i ögat på tanten, ögonlyste iom skadan och då upptäcktes det att hon haft (har?) en cysta...
Svar
6
· Visningar
1 671
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 870
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 901
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 933
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp