Hur vanligt är det att linser går sönder i ögat?

TinyWiny

Trådstartare
Som ny linsanvändare funderar jag på hur vanligt det är att linsen går sönder i ögat. Jag pratar alltså inte om linser man råkar skada med en nagel vid i/uttag utan som bara går sönder när de sitter i ögat. Har du råkat ut för det och isåfall hur ofta? Har du fått någon förklaring till varför det har blivit så? Har du förändrat något för att förhindra att det sker? Jag tänker nu i första hand på månadslinser.
 
Jag hade linser i ca 30 år och har aldrig varit med om att en lins gått sönder utan yttre våld. Enda gångerna en lins gått sönder för mig är när den antingen har råkat hamna så den klämts när jag skruvat på locket eller som när jag var ute och galopperade med en kompis och fick en snöklump som lossnade från hovarna på hennes häst rakt i ögat. Jag har aldrig lyckats skada en lins med enbart naglarna.
 
Det har hänt mig några gånger under de ca 30 år jag haft linser att linsen gått sönder, utan att jag vet hur den gått sönder. Jag har sett det antingen när jag tagit av linsen på kvällen eller när jag skulle sätta i den på morgonen, någon gång har jag känt att det skaver och då kollat och linsen har varit sönder. Jag har månadslinser.
 
Har hänt mig någon enstaka gång utan att jag vet varför. Inte gjort något för att förhindra det.
 
Har hänt mig några gånger att jag inte vetat hur de skadats. Då brukar det vara någon skada jag upptäcker när det svider när jag just satt i den. En liten liten skada på kanten, eller en spricka.
Tror det hänt en gång när jag varit väldigt torr i ögonen och gnuggade mig att den faktiskt sprack när den var i, annars är det ju antagligen när de tas på/av.
 
Ja, det har hänt mig några gånger med tvåmånaderslinser, men bara kanske tre gånger under de tio-femton år jag använde linser praktiskt taget dagligen. Antagligen fanns det en fysisk förklaring som att jag fått något i ögat eller gnuggat oförsiktigt eller så.
 
Som ny linsanvändare funderar jag på hur vanligt det är att linsen går sönder i ögat. Jag pratar alltså inte om linser man råkar skada med en nagel vid i/uttag utan som bara går sönder när de sitter i ögat. Har du råkat ut för det och isåfall hur ofta? Har du fått någon förklaring till varför det har blivit så? Har du förändrat något för att förhindra att det sker? Jag tänker nu i första hand på månadslinser.
Har nog hänt mig 1 gång, att den liksom delat sig i 2 i ögat. Har använt linser ca 15 år, så inte jättevanligt.
 
Intressant att höra era erfarenheter! Jag har använt linser i snart ett år och jag har kunnat ha ett par linser en hel månad en enda gång. Övriga har alltså gått sönder. Det blir dyrt! 990 kr kostar tre par av mina linser och jag kan inte byta märke heller eftersom det bara finns ett märke som tillverkar linsen jag behöver. Jag får ta upp det med optikern iallafall och se om de har någon lösning.
 
Hm, jag blev lite osäker när jag läser att det händer så sällan för många. Jag tycker linserna, både endags- och de man använder under en längre tid, går sönder lite då och då (kanske 1-3 ggr/år). Men när jag tänker efter så händer det sällan att de går sönder utan någon som helst yttre påverkan utan det sker i samband med uttorkning: torr luft och kyla och framför allt när fel typ av vatten kommer in i ögat som vid dusch eller havsbad. Oftast går de sönder när jag kliar mig ögat när ögonen är torra. Linser som korrigerar astigmatism går oftare sönder för mig.
 
Intressant att höra era erfarenheter! Jag har använt linser i snart ett år och jag har kunnat ha ett par linser en hel månad en enda gång. Övriga har alltså gått sönder. Det blir dyrt! 990 kr kostar tre par av mina linser och jag kan inte byta märke heller eftersom det bara finns ett märke som tillverkar linsen jag behöver. Jag får ta upp det med optikern iallafall och se om de har någon lösning.

Jag hade två som gick sönder tätt inpå varandra, jag reklamerade de till LensWay och fick nya hemskickade. Testa att reklamera dina!
 
Jag har haft några som gått sönder under dagen i ögat, vissa har även varit i två delar redan i förpackningen :confused::confused:
Tror det var focusdalies som jag hade mest problem med. Gav upp det där med linser pga ekonomin...
 
Jag är tyvärr alldeles för oförsiktigt med mina ögon och det har hänt kanske 2-3 gånger att en lins fått en reva i sig men aldrig på linser nyare än en månad och jag har använt linser i ca 20 år.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Erfarenheter? Jag var in idag för en skada i ögat på tanten, ögonlyste iom skadan och då upptäcktes det att hon haft (har?) en cysta...
Svar
6
· Visningar
1 671
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 870
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 901
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 933
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp