Hur vänja hund vid egen bädd?

N

Nozer

Har äntligen gjort slag i saken o köpt en egen bädd till hunden =)

Gjorde ett riktigt klipp o hittade av en slump en gosig tygbädd när jag skulle köpa hundmat. Var utsatt på rea o fanns bara en enda kvar =)

Brun o jättefin, 109 x 85cm. Kostade bara 300:- Är rätt nöjd!

Men hur vänjer man hunden med den?

Rent spontant känner jag att man ska låta tiden ha sin gång. Låta hunden själv komma fram till att den faktiskt (förhoppningsvis) är skönt o ligga där.

Men samtidigt vill vi ha den som en plats där han kan ta det lugnt. När man har gäster hemma etc, o kommendera dit honom när han blir för jobbig.
Just den anledningen som gör att vi köpte en bädd. I förhoppningen att man kan visa dit honom då han inte alltid skall vara med i olika sammanhang.

Så hur gör man...

Låter man hunden själv komma på att den e skönt o ligga där. Eller ska man leda dit honom och tvinga honom att ligga där?
Känns lite sådär att tvinga honom nämligen, e rädd han förknipar bädden med obehag då, o inte självmant gå rdit utan att vi säger åt honom.

vad e rätt väg o gå, o hur har ni gjort?

/Tobbe

Sv: Hur vänja hund vid egen bädd?

varje gång hunden lägger sig ned på nåt annat ställe så tvingar man honom till bädden istället:devil:

nejdå jag har ingen aning!:rofl: men väntar på alla kunniga med spänning! har mer eller mindre samma problem:D

Det är 'nackdelen' med att inte fixa en egen plats till hunden redan dag 1:devil:

Jag har visserligen tidigare aldrig haft det problemet förr då mina hundar fått en egen sängplats från början.
Men när jag flyttade till min sambo i början av året så fick jag inte med mig allt hemifrån, kvar blev bla. tikens bädd, hon fick vara utan ett tag, tills vi köpte en ny. Hon var då lite skeptisk till den och såg mer ut att säga "ja men va f*n är det där, ska Jag sova i DEN när jag ist. kan ligga i sängen eller soffan?! Glöm det:cool:"

Men jag satte henne i den, klappade lite på magen och gav sen ett litet ben så att hon kunde tugga på i bädden.
Nu sover hon i den-i alla möjliga poser:rofl:-så fort möjlighet ges.:p

Så mitt tips är; ta ngt som hunden gillar, ett ben tex. För den till bädden så att hunden kommer dit, be den lägga sig ned om den självmant inte gör det. Klappa vovven på magen eller dyl. och ge sedan benet. Håll benet i handen en stund och låt vovven få smaka/tugga lite-än att ge han det direkt så att han tar 'chansen' att ta benet och smita iväg.:angel:

Om inte det funkar, så hoppas jag att ngn annan har ett bättre tips, eller låta tiden ha sin gång:p

Det är 'nackdelen' med att inte fixa en egen plats till hunden redan dag 1:devil:

Hehe, hade en filt som vi hade i början.
Ena stunden höll han på o äta upp den.
Gick inte o ha den framme, nästa vända satte han sig o sket mitt på den :rofl:.

Så den åkte ut rätt snabbt.

Sen dess har det inte blivit ngt mer försök förräns nu, då vi inte direkt tror han lär slita sönder den som han gjorde när han vara liten.

/Tobbe

Våran har ju dels egen säng i sovrummet, men har också fått en filt i vardagsrummet. Detta för att jag ville ha någonstans att lägga henne när hon sitter och blänger på oss under middagen. Jag ledde dit henne när jag skulle äta, sa ligg, och hon lade sig. Nästa gång hon ville sniffa lite på maten så pekade jag på filten, och hon gick dit. Nu ligger hon där och gonar nästan jämt, så nu ska jag inhandla en bia att lägga under filten.

Finns det någon plats på golvet där han föredrar att ligga?
Isf. kan ni ju prova att lägga bädden där:idea:

Finns det någon plats på golvet där han föredrar att ligga?
Isf. kan ni ju prova att lägga bädden där:idea:

Han ligger överallt & ingenstans typ..

Ena sekunden kan ha ligga i soffan, nästa på golvet, nästa på balkongen...osv...

Verkar ha lite beslutsångest vart han ska ligga. Men favoritplatsen e nog soffan. Lite svårt o ställa bädden där :)

/TObe

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 046
Senast: Rouise
·
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 573
Senast: stintans
·
Övr. Hund känner mig lite kluven. Var nyss ute i vår "egen" skog på en kvartspromenad med mina två labradortikar. Vi bor på landet i en "by" med...
2
Svar
36
· Visningar
3 786
Senast: Jadzia
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
4 063
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna