hur väljer man?

marieka

Trådstartare
Jag har bestämt vad nästa hund ska bli för något och sitter och kollar på olika hemsidor. Men alla uppfödare verkar lika proffsiga och alla föder tydligen upp superhundar, det är en djungel.
Hundrasen är populär utställningsras men jag ska inte ställa ut utan träna lydnad, spår osv. :)
Finns det några tips på vägen? :bow:

Sv: hur väljer man?

Jag kollar alltid efter HD/AD, hjärta, ögonlyst (Ja, vad nu den rasen kräver hälsomässigt sett.) och därefter på mentalitet bakom alla hundar så långt som det går, vissa raser har ju inte MH eller liknande. Därefter på meriter och färdigheter inom den gren jag vill utöva, och vad avelshundarna lämnat innan osv osv.

Därefter kollar jag upp hur jag tycker om uppfödaren rent kemimässigt, jag vill ha en bra kontakt med min uppfödare. Därför pratar jag med flera, för att se vad vi tycker om varandra.

hur kollar man mentaliteten på förfäderna? det är en väldigt viktig bit, viktigast av allt för min del.

Man kollar om föräldrarna har genomgått MH, mentalbeskrivning hund, och vad de har för resultat på det. Man ber även att få träffa både hane och tik.

kolla även upp hundarna som uppfödaren använder på hundata
http://kennet.skk.se/hunddata

sen är det viktigt att du och uppfödaren får en bra kontakt, och att uppfödaren kanske litar åt det mer aktiva hållet dvs att h*n aktiverar och prioriterar lite driftigare hundar.

Senast ändrad av en moderator:

En bra grej är att att i hunddata hitta valpköpare ur tidigare kullar. Har någon blivit missnöjd och du ringer för att fråga om de är nöjd med hund/uppfödare kommer de garanterat att ge sin version. Välj ut 3-4 st att intervjua om hur de upplever sitt val av kennel. Du kan naturligtvis hitta på en köpare som är missnöjd fast än den inte borde vara det, men hittar du mer än en kan det vara läge att dra åt sig öronen.

Har du i förväg skrivit ner frågor så är det lättare att se ett mönster på bra/dåligt. Skriv ner frågor som du anser är viktiga t.ex hur social var valpen när den kom hem? Framfusig? Försiktig? Matglad? Hur har de upplevt kontakten med uppfödaren efter valpköpet? Listan kan göras lång, men försök att sortera ut det som betyder mest för just dig.

Lycka till,
Duvan

Se om du hittar något svenskt forum för rasen, eller mailinglista. Där brukar man kunna plocka upp varåt vindarna blåser, och "internt skvaller". Och få en uppfattning om vilka uppfödare som är på samma våglängd som en själv.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 595
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 804
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 188
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 870
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar