Hur välja

K

Katana

vilken pad? Allt från Proffessionals choice för 2500:- till en billigare?

Är extremt sugen på en lyxpad men det svider i plånboken med 2500.- för en pad.

Hästen ska ju bara ha bra utrustning :)

Vilka paddar har ni erfarenhet av? Vilka är bra? Vilka paddar tycker ni om?

Sv: Hur välja

Jag gillar den som jag rider med!
Bild
Den är inte av något speciellt märke, jag har köpt den från B*nanza..
Den kostade 850.-
MEN det finns en nackdel med den :crazy:
Efteråt
Han blir jätte svettig av den :crazy: Så jag funderar faktiskt på att spara ihop pengar och köpa en med ventilation.. Jag tror att det kan vara värt det ;)

Vad gör det om han blir svettig? En naturlig reaktion!!

Nej nu missförstod du!!
Jag är glad över att han blir svettig för då vet jag att vi fått ut något ur träningen och att han verkligen fått jobba
MEN jag är rädd att den ska bli styv och konstig och kanske ge skav p.g. av torkat svett...
För jag vet inte hur man ska rengöra den.. Det går ju inte att stoppa den i tvättmaskinen om vi säger så :crazy:

Fast det kanske inte gör något?? Det kanske inte "förstör" kvaliten med svett och om det stämmer så är jag helt nöjd med den jag har och tänker inte köpa någon annan :D

Mailade ett företag o frågade vad dom rekommanderade. Dom sa att en ullpad var bäst, 20-25 mm tjock. Har nyligen beställt en sådan med ventilationshål i ryggen. Under 500 spänn! Den är helt super!
Neopren kan också vara bra för glidande sadlar, men dom blir väldigt svettiga under tydligen o dom blev snabbt sämre sa dom..

Ullpad..., var har du hittat den för under 500:-...?
Skulle bli jätteglad om du vill pm:a mig.
:p

Black skrev:
Ullpad..., var har du hittat den för under 500:-...?
Skulle bli jätteglad om du vill pm:a mig.
:p

Jag vill också ha ett PM;)

Just nu har jag en tjock pad med teddy under (filt inuti) som är lätt att skölja men tar en evighet att torka. Sen har jag en vanlig svart filtpad, 1/2", och en tunnare under som är lättare att rengöra. Den tjocka teddypadden är den jag ska använda vid tävling är det tänkt då den matchar hatten:smirk:

Mount Never Rest skrev:
Nej nu missförstod du!!
Jag är glad över att han blir svettig för då vet jag att vi fått ut något ur träningen och att han verkligen fått jobba
MEN jag är rädd att den ska bli styv och konstig och kanske ge skav p.g. av torkat svett...
För jag vet inte hur man ska rengöra den.. Det går ju inte att stoppa den i tvättmaskinen om vi säger så :crazy:

Fast det kanske inte gör något?? Det kanske inte "förstör" kvaliten med svett och om det stämmer så är jag helt nöjd med den jag har och tänker inte köpa någon annan :D
Ju svettigare paden blir under desto äckligare blir den och behöver förr eller senare tvättas. Att tvätta en westernpad är inte alltid så lätt och de tar en rackarns tid att torka. Ett sätt att slippa detta är att använda en tunn filt, teddy el dyl under paden. Säljs av flera westernshopar och kallas pad protector. Har man fått till storlekarna rätt syns "undertröjan" inte. Den är lätt att tvätta i maskin när den blir sunkig.

Som tur är så svettas han inte vintertid så nu har jag flera månader på mig att fundera ut om jag ska köpa en till padd:D
Men jag tänker INTE sätta något under!!! Jag har slagits med en tunn padd + filt i 2 mån och jag tänker inte göra det igen!!
Allt jag sätter under har en benägenhet att försvinna till h. sida när jag sadlar:o

Och hästen blir inte smutsig vintertid heller? Ok, det var bara ett tips. Med en bra pad protector och rätt sadlingsteknik så är det inget problem.

:rofl: Det blir han faktiskt inte eftersom han har täcke på sig:D

Nä, jag förstår precis vad du menar, men just nu behövs det inte;)

Jag har en ullpadd med istoppsfickor för ca 900kr och den är i mitt tycke mycket bättre än min teddypadd för 200-300kr. Ullpadden är lättare att hålla ren, bara att låta torka och sen borsta av den.

En gång om året tvättar jag mina paddar, på sommaren när det verkar bli bra torkväder i några dagar. Använder vattenslangen och borste. Ullpaddar är lättare att få rena på det här sättet än teddypadden. Brukar även på vintern passa på att dra runt paddarna i nysnö, snön brukar inte vara så vit efteråt :).

En till fördel med ull är att det andas.

skulle gärna vilja se nån bild på en ullpad...om ni därhemma vet med er om att ni har en sådan bild på datan eller liknande så vore det snällt om h*n kunde lägga in den :o :idea:

M630200.jpg

Jag hade en ullfiltpadd med lufthål längs ryggen på min foderhäst. Tyckte den va toppen, hon blev aldrig jättesvettig med den. Tyvärr är den förstor nu när jag övergått till en arab :( Betalade under 600 kr för den hos en svensk westernbutik, å de va de helt klart värt.

Byt pad till en med baksida som känns som "skumgummi" (hjärnsläpp!!), Bara att skölja av efter ridningen!

TCJ skrev:
Byt pad till en med baksida som känns som "skumgummi" (hjärnsläpp!!), Bara att skölja av efter ridningen!
Kan du möjligtvis fixa en bild på en sådan:angel:
För jag kan inte komma på vad du menar:o

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 600
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
981
Senast: tara
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar