Sv: Hur välja medryttare? vad tänka på=)
Inte hästägare, men medryttare i många år. De gånger som det har funkat bäst har haft följande komponenter:
- Närvarande hästägare! Var tillgänglig på telefon med en ny medryttare, kom ihåg att det faktiskt är en person som knappt känner din häst alls eller stallrutinerna - eller för den delen de andra hästarna i hagen. Har själv varit med om att inte kunna hämta medishästen i hagen för att det är en hagkompis som är jobbig och som behover hanteras på ett visst sätt. Fick lov att ta hjälp av en annan i stallet - kan vara bra att veta sådant innan man börjar!
- Skriv kontrakt. Det är en trygghet för både dig och medisen.
- Skriv en "manual" till medisen. En checklista och lite allmänt info som är bra att ha. Jag hade en gång en "manual" där hästägaren skrev småsaker som att hästen alltid måste gå bakom mig, aldrig får beta med bett i munnen, alltid ska lyssna på ett enkelt "nej" osv, för då blir också hanteringen av hästen konsekvent av båda parter. Vissa tycker det är diktator-fasoner - för mig var det jätteskönt att få den informationen
- Provridning: ja, här beror ju allt på vilken typ av medis du söker.
Ska hen kunna träningsrida på hög nivå eller söker du en skogsmulle? Låt medryttaren provrida minst 2 gånger. Kolla hur hen hanterar och rider. Hård i handen? För försiktig? För ivrig? Det är klart att det är jättesvårt att rida en helt ny häst man aldrig suttit på förut, så förvänta dig inte att hästen ska gå perfekt, men prata mycket under provridningen så får du dig en uppfattning om personen har samma synsätt på hantering och ridning som du.
Jag tycker att du ska bara ska ta ut de som du själv tycker verkar intressanta. Dvs att ni har pratat på mejl/telefon om hur hästen är (var ärlig!) och hur personen är. Du behöver absolut inte ta ut alla som har visat intresse