Hur välja ET?

AnneSofie

Trådstartare
Jag går i funderingar på att ta ut en Equiterapeut för att kolla igenom min häst. Jag har frågat veterinärer och andra hästmänniskor efter namn, men ingen vill eller kan rekomendera någon ET. Jag har varit in på Svenska ET förbundet och kollat deras register, men hur kan man lita på att den man kontaktar inte gör större skada än nytta? Jag vet ju ingenting om dessa personer.

Skulle aldrig förlåta mig själv om jag gjorde min häst illa pga dålig ET, och törs inte chansa hej vilt och bara ta någon.

Så, hur gör man? Hur gjorde ni?

/Annso

Sv: Hur välja ET?

Man tar referenser genom att lyssna runt bland andra stallar och hästägare, en lista säger inte allt och det finns personer som inte nyttjar denna lista och som ändå är fruktansvärt duktiga.

Precis så tänker jag också. Problemet är bara att jag inte lyckats få tag på någon som känner till någon duktig ET. Kanske får börja ringa runt till de större ridskolorna här i trakten..

Men måste erkänna att jag blir lite skeptisk när inte veterinärerna riktigt vill kännas vid detta sätt att behandla hästar. Ingen av de vet./hovslagare mm. jag har frågat har velat rekomendera nån, och dessa borde ju rimligtvis ha kommit i kontakt med denna yrkesgrupp.

Kan det vara så att det finns ganska många "klåpare" där ute?:o

Jag hade samma problem som du i somras när jag letade ET för att kolla min nyinköpta häst men jag lyckades faktiskt hitta en jättebra via nätet.

Jag sökte och hittade lite hemsidor som jag lusläste. Ringde sedan den jag tyckte verkade bäst och ställde massa frågor om hur hon arbetade osv. Hon gav ett vettigt intryck så jag bokade tid och blev väldigt nöjd med resultatet.

Tyvärr arbetar inte den här ET´n i din del av landet annars hade jag gärna PM:at kontaktuppgifterna.

Det är nog så att många veterinärer inte vill kännas vid den här typen av behandling, men det hänger nog mer samman med andra saker än att metoden skulle anses som klåparkatig. Sen får de väl inte rekommendera någon, de får rekommendera en behandling men inte vem som ska utföra den. Det är min erfarenhet i varje fall, nu har jag själv haft mycket samarbete med veterinärer, men det finns ännu kvar veterinärer som anser att detta är ren bullshit trots bevisad effekt.

Jag blev rekommenderad en ET, namngiven av min veterinär.
Tror tyvärr att det finns många "klåpare" inom den branschen så jag skulle inte välja utan rekommendationer.
Sen finns de ju kliniker som har ET på plats ett par daar i veckan som samarbetar med vet. på plats. Min häst har blivit undersökt av vet och ET på klinik samtidigt.

Jag blev rekommenderad en ET, namngiven av min veterinär.
Tror tyvärr att det finns många "klåpare" inom den branschen så jag skulle inte välja utan rekommendationer.
Sen finns de ju kliniker som har ET på plats ett par daar i veckan som samarbetar med vet. på plats. Min häst har blivit undersökt av vet och ET på klinik samtidigt.

Jodå, men det är inte alla kliniker och alla veterinärer som resonerar så. Och rekommendation är lite av grunden vid ett val tycker jag nog, papper är inte allt men mycket.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 292
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 575
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 833
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 594
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring