Hur uttalas ox?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare xect
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 259
Sv: Hur uttalas ox?

Haha, men då är det alltså o-x som är det rätta och inget annat? vad står då o-x för?

Jag säger "ox" och "xx" med varje bokstav för sig. (och uttalar "o" som o, inte som å.)Har aldrig hört någonting annat heller.

ox står väl som förkortning på oriental-x, där man som i svenskt bruk uttalar oriental. det jag inte har koll på är varför engelskt fullblod har beteckningen xx, nån som kan det där? då kan man ju få mer vägledning. /k

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
467
Senast: cowgirl81
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 965
Senast: 13579vas
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
769
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka