Hur uttalas ox?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare xect
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 259
X

xect

Vet inte alls om tråden hamnade rätt, men annars får väl någon flytta den.

Har hört många varianter hur man uttalar "ox" (fullbloden), alltifrån o-x, ox som uttalas mer "å" och o som uttalas "o" som i oxe.

Hur uttalar ni det? Eller rättare sagt, vad är "rätt"?

Sv: Hur uttalas ox?

Har aldrig någonsin hört något annat än att man sagt varje bokstav för sig, o-x. Aldrig har jag hört att något försökt göra ett ord av det.

Jag har hört både att man säger bägge bokstäverna var för sig och en sammansättning. Finns det något bestämt uttal på det egentligen?

Säger man detta högt egentligen?
Jag brukar tänka "ox" och "x x", dvs ox som ett ord och xx som fristående bokstäver.

jag uttalar araberna ox som åx och fullbloden xx som x-x

Håller med Görel. Skulle också säga o x var för sig. Precis som jag säger x x. Verkar liksom språkligt mer riktigt att säga x x, o x och x.

Men å andra sidan säger jag väl fullblod när jag menar engelskt fullblod och arab när jag menar arabiskt fullblod.

Hur uttalas xx som enn ord? äxx??:p

ursäkta trådkap!

Vet inte alls om tråden hamnade rätt, men annars får väl någon flytta den.

Har hört många varianter hur man uttalar "ox" (fullbloden), alltifrån o-x, ox som uttalas mer "å" och o som uttalas "o" som i oxe.

Hur uttalar ni det? Eller rättare sagt, vad är "rätt"?

Varför inte säga arab om ox o engelskt fullblod om xx?

hm ja tror jag säger ox, men nu när jag tänker på det vet jag inte om jg utalar det som åx:P eller ox... men antingen eller:P har ladrig hört någon som säger o x.. Men jag ror allt är rätt:D finns ngen som kan säga att något ät fel:P

Jag säger som Görel, jag har aldrig hört något som försökt uttala det som ett ord (jo, förresten, en gång på en dressyrtävling när speakern, som var mycket ung, presenterade nästa startande och uttalade de åcks. Flera i publiken skrattade)

Jag säger antingen o - x respektive x - x eller så säger jag arabiskt respektive engelskt fullblod.

Immer

Man brukar väl adrig uttala ox när man pratar om hästen utom på dressyrtävlingar när de placerade räknas upp o någon råkar vara en ox.. då har det hänt mig flera gånger att den stackars förvirrade speakern har försökt säga "choccoox.." som ett ord, låter rätt så roligt.. :D (tanken att det var en arab som var placerad slog den nog aldrig.. bara att det var ett mkt märkligt namn!)

Haller ocksa med. Det är ju bara ett sett att skriva ut att en häst är fullblod, arab eller anglo. I en del länder använder man ju inte dessa beteckningar alls. Här i England brukar de sätta t.b. (thoroughbred) efter namnet for att fortydlig rasen.
En del hästar blir namngivna med romerska siffror efter som det redan har funnits hästar med samma namn. Men da uttalas det t.ex III=tre, VIII= atta osv.
Engelska "fullblod" som är registererade i N.T.R (Non-Thoroughbred Register) brukar ha de romerska siffrorna VII efter namnet for att visa att de är NTR.

Man säger O - X och inget annat, verkar ju otroligt annars, men man uttalar det inte efter ett namn, måste vara ordblinda domare som läser upp det i högtalaren... Suck

:rofl: Visst, eller hur!!! Vad är det för domare som säger "åx"? Betäckningarna x, x-x eller o-x hör väl mest hemma på stamtavlan. Om en tv-referator beskriver en häst nämner den ofta stammen på de tävlande hästarna. Om då någon har fullblod på moder- eller fadersidan säger dom ju knappast "äxäx" och inte heller x-x, eller x, utan fullblod. Vilket inom halvblodsaveln brukar betyda Engelsk Fullblod.

Det här var allt en underhållande tråd.:banana: Jag har aldrig insett att det fanns någon annan möjlighet än att uttala varje bokstav för sig. ;) Känns knepigt att göra det med ox och inte xx. Sen är det ju en beteckning, inte ett regelrätt ord, vilket gör att det känns ännu kostigare för en annan att uttala det som ett ord.

Ja, där ser man vilka problem som finns och som man inte har ägnat en tanke. :D

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
467
Senast: cowgirl81
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 965
Senast: 13579vas
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
769
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka