hur uttalas hingst-namnen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare hejabamse
  • Startdatum Startdatum
H

hejabamse

Är det bara jag som kan ha lite svårt att uttala våra fina hingstars namn? De är ofta långa, krångliga och kanske utlänska.
Därför tänkte jag att vi kunde hjälpas åt att lära varandra att uttala dem? ;)

Och snälla, inte en massa onördiga inlägg. Varje inlägg ska vara betydelsefullt :)

Tex: Jag undrar hur Niveau's namn uttalas?
Nivå? Nivö?

Svara ifall ni vet det, eller om ni själva undrar över något namn! :D:banana:

Sv: hur uttalas hingst-namnen?

Niveau uttalas Nivå
(Hade det stavats Niveu så hade det uttalats Nivö)

Biggles då?

Jag skulle gissat på engelskt uttal, alltså [biggels], men tycker jag hört Jan Brink (och han borde ju veta) snarare kalla honom [biggles]. Tänkte om det är något liknande som Nepal, som såvitt jag förstår uttalas inte som landet (betoning på andra stavelsen) utan som NE-pal.

Oj, då säger jag fel varje gång som uttalar Nepal på skånska.. Jaja..

Bourbon har jag hört olika uttal på.. Senast lät det som bonbon med samma betoning på båda "bon", och jag fattade först inte vem dte handlade om. Jag säger Börbon, med betoning på första.. Ibland på skånska, men ibland anstränger jag mig lite och försöker det spå skåmerikanska. Vad säger ni?

Fast den absolut värsta tungvrickaren måste väl vara Uskudar des Malais;)

Han är väl efter Ile de Bourbon? Så jag trodde han fått namnet från pappan, och att det alltså ska uttalas på franska: Bårbånn, med betoningen på andra stavelsen. Inte som den amerikanska whiskyn, Böörbon.

Jag råkade ut för lite samma sak med Rubinrot, som jag i mitt huvud alltid uttalat på tyska, alltså Robiinråååt. Sen pratade min tränare om att hon tittat på en fin dressyrstammad fölunge efter nåt som lät som Robbin Hood, det tog ett tag innan jag fattade att det var samma hingst. (ställde mig lite frågande till den kände dressyrhingsten Robin Hood:angel:)

Jag har hört speakers uttala betoningen på olika stavelser i Uskudar, många varianter av Malais och ihop med att s-et i des hörs.

Han är väl efter Ile de Bourbon? Så jag trodde han fått namnet från pappan, och att det alltså ska uttalas på franska: Bårbånn, med betoningen på andra stavelsen. Inte som den amerikanska whiskyn, Böörbon.

Jag råkade ut för lite samma sak med Rubinrot, som jag i mitt huvud alltid uttalat på tyska, alltså Robiinråååt. Sen pratade min tränare om att hon tittat på en fin dressyrstammad fölunge efter nåt som lät som Robbin Hood, det tog ett tag innan jag fattade att det var samma hingst. (ställde mig lite frågande till den kände dressyrhingsten Robin Hood:angel:)

Ja det är ju detta med internationella namn och min franska är ju inte den bästa ;). Har inte så mycket med hingsten att göra men det är ju kul att tro att man säger rätt..

Zeus har jag hört två uttal på, även om det är en gamling.. Såjs och Sefs.. Brukar själv säga Sefs..

Och så fanns ju gamle Juan som uttalades precis som det stavades, ingen utländska här inte;)

Ja det är ju detta med internationella namn och min franska är ju inte den bästa ;). Har inte så mycket med hingsten att göra men det är ju kul att tro att man säger rätt..

Zeus har jag hört två uttal på, även om det är en gamling.. Såjs och Sefs.. Brukar själv säga Sefs..

Det där med Zeus har jag också funderat på. Har alltid sagt Sefs, tills jag var mycket nere i Tyskland och Holland. Då sades det alltid Såjs. Men nu vet ingen vem jag menar här i Sverige när jag säger Såjs.. ???

Fast det är inte så konstigt. Guden Zeus, som han fått sitt namn ifrån, uttalas på svenska Sevs eller Sefs och på tyska Såjs. Alltså får hingsten heta därefter.

Ungefär som att vi säger Evro, engelsmännen Jorå och tyskarna Ojrå om den gemensamma europeiska valutan.

Det är väl som det var på systembolaget innan självbetjäningen slog igenom; uttalade man vinets namn på orginalspråk möttes man bara av stora frågetecken. :confused:

Jag har hört speakers uttala betoningen på olika stavelser i Uskudar, många varianter av Malais och ihop med att s-et i des hörs.

Att folk säger fel är ju en sak, men namnet i sig är väl ingen tungvrickare? Eller?

Jag tycker "Uskudar de malä" trillar ganska lätt ur munnen, så att säga.;) Däremot kan det säkert bli knixigt om man försöker sig på något i stil med Uskudaaar dess Malajs, eller vad man nu kan tänkas försöka få det till.

Ungefär som att en häst som heter Epoque är ganska lätt att uttala om man säger rätt: Epok, men en tungvrickare om man säger fel: Epååkue.

Hur är det med Chapultepec la Silla?

Jag kan ingen spanska, och skulle nog säga Tjappulteppeck la Silja, men det är nog kanske inte så rätt gissar jag.

Jappeloup då?

Jag tror jag hörde hans skötare uttala det Sjapp'loh (jag kan inte fonetisk skrift :D) i nåt reportage.

Personligen har jag inga problem med det men tog det som ett exempel på namn många haft svårt för.

En annan som ser tungvrickig ut är gamle polske trakehnern Akcjonariusz men som enkelt uttalas Ackjånarios med betoning på sista stavelsen enligt polskspråkiga jag frågat.

Kl

Anart tycker jag är svårt. En del säger Aaaanaart, en del Annart, alltså som Anna fast plus -rt.

Bernstein är också svårt. En del uttalar det amerikanskt, alltså Böörnstain, och en del tyskt, som Bernschtein.

Vad är rätt?

Liknande trådar

Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 537
Senast: Unafraid
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 379
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv