hur uttalas hingst-namnen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare hejabamse
  • Startdatum Startdatum
Sv: hur uttalas hingst-namnen?

Aha, är det ett streck över l egentligen? Synd att det fallit bort, det gör väl att uttalet blir helt annorlunda?

Har fattat det som att L utan streck uttalas L, men med streck blir det snarast o. Som i Lech Walesa, som såvitt jag fattar det uttalas Lech Vaoensa.

Betyder namnet (Szkopul alltså) nånting, förresten? Nån som vet?

Jag tror det stämmer att det eg ska vara ett streck över l:et, och det uttalas då som engelskans w, precis som i ditt exempel ovan. Jag var tvungen att Googla det... :)

szkopuł

Problem
Snag - "hit a snag"
Complication
Obstacle
Delay - "Zwlekaj"
Issue - An issue
Error

länk borttagen av moderator

Senast ändrad av en moderator:

Själv uttalar jag kastiljanska precis så, men det beror på att jag främst har bott och verkat i Latinamerika och inte i Spanien. Där är det normerade uttalet av "ll" muljerat, alltså "lj".

Eftersom La Silla-stuteriet ligger i latinamerika och inte i spanien, verkar det inte rimligt att det skulle uttalas i enlighet med latinamerikanskt uttal då? Alltså "lj".

Nyfiken på varför denna länk försvann??? Den förtydligade ju endast vad ordet Skopul betyder.

Inget kommersiellt, ingen hingstreklam, inget stötande, ingen namngiven person mm mm... Förklara gärna så slipper man göra om misstaget, vad det nu var.

Monika

Senast ändrad:

Det finns en regel om att man inte får länka till nånting på forumet, det var nog därför den togs bort.

Sen brukar moderatorerna inte följa den så slaviskt, det är därför det ändå finns en massa inlägg med länkar härpå forumet. Oftast så begränsar de sig till att ta bort sånt som är reklam, t ex, men moderator hade kanske en ovanligt noggrann dag idag?;)

Lite OT, så är det förståss lite olyckligt med en regel som tillämpas så godtyckligt, men egentligen är det väl regeln i sig som är lite olyckligt formulerad. Oftast vill man ju länka för att illustrera eller förklara något man skrivit, så ett totalt länkförbud är egentligen inte särskilt lyckat. Det är väl därför moderatorerna i vanliga fall ser genom fingrarna med just den regeln, såvitt det inte är uppenbar reklam.

Det var en länk till ett annat forum.

Att länkar ligger kvar som kanske skulle tas bort beror på att ingen anmält dem. Man försöker läsa allt som skrivs men kan missa. Man får länka till sidor som t ex avelsföreningar eller youtube men inte till t ex seminstationer eller hingstars egna hemnsidor då det anses som reklam.

hälsar moderatorn

Anart har jag hört Annart från folk som fanns runt hingsten.

Och jag har hört Anaaart från en mångårig hingsthållare av hingsten. Jag tror nog det finns många olika dialektala uttal på samma namn på många hingstar :D

*kl*
Enligt en holländare jag har pratat med uttals Totilas "Tåttilas" med betoning på första stavelsen. Det tog en stund innan jag fattade vad han pratade om för häst ...

*kl*
Enligt en holländare jag har pratat med uttals Totilas "Tåttilas" med betoning på första stavelsen. Det tog en stund innan jag fattade vad han pratade om för häst ...

Hej!

Vi kan väl iaf enas om att han INTE uttalas Tortiljas (som maten) som vissa kommentatorer envisas med att kalla häststackaren..

/Lavinia, som kallar hästen totto, och därmed slipper uttalsproblemet:-)

Eftersom det är en svensk häst har jag trott att han uttalas precis som det stavas - Chirrlånn?

Eftersom det är en svensk häst har jag trott att han uttalas precis som det stavas - Chirrlånn?

En kompis till mig uttalar det Tjöörlånn, då hon uppfattade att det var så Brink uttalade det på sin hingstvisning.

Phaeton fick jag höra härliga skånska uttal på bredaste skånska, Fajtån. Tror det ska vara Fe tong

Diaghlyphard är ju också en liten tungvrickare. Känner att det är bäst att betäcka med en hingst som jag kan uttala namnet på ;)

Diaglyffard har jag hört från galoppfolk.

Så säger jag med.

Men Phaeton förstår jag att jag sagt fel. Jag har alltid sagt "Faetånn", alltså uttalat både a och e :D

Hur uttalas Davignon då? Mitt sto har honom som morfar så jag tvingas säga det ibland när folk undrar. Jag brukar säga "Davinjånn".

Davingjång skulle jag säga, med svaga ng-ljud.

Var ska man lägga betoningen i Diaghlyphard, då?

Liknande trådar

Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 537
Senast: Unafraid
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 379
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka