hur uttalas hingst-namnen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare hejabamse
  • Startdatum Startdatum
Sv: hur uttalas hingst-namnen?

KL

Och hur uttalas Totilas ?

Tooootilas
Totiiiilas
Tottillas

(Jag uttalar Bernstein, som Böörnstain)

Jag har nog trott det uttalas på svenska, som det skrivs, alltså Bernstein, utan sch-ljud. Eftersom han är svenskfödd.

KL

Jag har funderat på hur Racot uttalas. Uttalar man det på franska (Rakåå) eller som det polska stuteriet (Ratsot)?

/K

Fast det är inte så konstigt. Guden Zeus, som han fått sitt namn ifrån, uttalas på svenska Sevs eller Sefs och på tyska Såjs. Alltså får hingsten heta därefter.

Ungefär som att vi säger Evro, engelsmännen Jorå och tyskarna Ojrå om den gemensamma europeiska valutan.

Okej, då är det inte så konstigt då.

Apropå uttal, finns det någon som kan hjälpa mig med uttalet på den här hästen "grandchalerie" (tysk häst)?? Ursäkta trådkapet :angel:

*kl*
Apropå polska namn, hur är det med Szkopul?

Skåpål, har jag hört, men hur ska det vara?

Jag säger Totilas, typ Totillass. Jag blir direkt provocerad när jag hör Tortiljas... Och så säger jag Bernschtein.

När jag gick i skolan hade ridläarern en häst (e Bernstein) som hette Birnout. Skulle uttalas Birnoo, men blev till ridlärarens förtret ofta Burnout:p.

Har för mig att hans ägare skrivit här att det ska uttalas Skåpo, letade efter inlägget men hittade det inte.

Var på clinic häromdagen med en dressyrdomare som bedömer i os o vm, o han uttalar namnet Totilas så här: Tottillas. Fattade först inte vilken häst han pratade om :p

Kanske inte så svårt att uttala egentligen, men tyckte länge att Sandkakan var ett väldigt gulligt namn att döpa en hingst till! Tills jag insåg att han heter visst Sandakan.... :D

Har för mig att hans ägare skrivit här att det ska uttalas Skåpo, letade efter inlägget men hittade det inte.

Om jag minns rätt, så sa min polsktalande make att det egentligen skulle vara ett streck över bokstaven L i Szkopul och att det då skulle uttalas Shkopåo, så du är nog helt rätt ute, Görel.

/K

Hur uttalar man föresten det namnet? San-da-kan eller San-dakan? För Sanda-kan kan ju knappast vara rätt :p

Jag får det förövrigt gärna till sandankan när jag läser det hastigt ;)

Aha, är det ett streck över l egentligen? Synd att det fallit bort, det gör väl att uttalet blir helt annorlunda?

Har fattat det som att L utan streck uttalas L, men med streck blir det snarast o. Som i Lech Walesa, som såvitt jag fattar det uttalas Lech Vaoensa.

Betyder namnet (Szkopul alltså) nånting, förresten? Nån som vet?

Tåttillas med betoning på första stavelsen ska det uttalas har jag läst mig till nånstans.

:eek::eek: Icke!!

Dubbel-L uttalas J, inte LJ. la Sija. Tortija(bröd). Marbeja. And so on.

Själv uttalar jag kastiljanska precis så, men det beror på att jag främst har bott och verkat i Latinamerika och inte i Spanien. Där är det normerade uttalet av "ll" muljerat, alltså "lj".

(I Argentina, Urugay och delar av bland annat Ekvador uttalas samma tecken med nästan stängd mun och ett närmast surrande j-ljud. Det lustiga är att samma ljud också används för dubbel-r och för j. Då kan det bli litet knepigt att hänga med i svängarna.)

Liknande trådar

Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 537
Senast: Unafraid
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 379
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv