Hur uttalar man bukefalos?

Hastflickan

Trådstartare
Ja, hur säger man? Jag har alltid sagt a:et i bukefalos med a som i apelsin, men har hört andra säga a:et med A som i Agria. Jag säger det också som om det kunde vara ett mellanrum emellan (buke falos).
Kan någon rätta mig?

Bukefalos och a som i aria. Kan bli ett litet mellanrum mellan buke och falos men är inget jag gör medvetet.

Jag uttalar det Bukéfalos med apelsin-a. Dvs ett uttalat e också. Någon sa till mig att det var så ursprungsnamnet skulle uttalas. Tycker det flyter bättre i munnen också.

Liknande trådar

Bukefalos Listan kan ju göras mycket lång, Men jag ska försöka hålla mig till tre punkter. Räknar i omvänd ordning så det som betyder mest för...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 572
Senast: sjoberga
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 554
Senast: Tilly_85
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 358
Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
384
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama