Hur uppför man sig på utställning?

Lejonelle

Trådstartare
Snälla, ge mig en crash course. Hur gör man på en hundutställning egentligen? Vad gäller? Vad ska man tänka på? Hur gör man det till en positiv upplevelse för en själv och ens hund?

Sv: Hur uppför man sig på utställning?

Se till att gå på några ringträningar - anordnas på många ställen och brukar vara kul. Hunden ska tåla främmat folk som står över den, klämmer på den och att bettet kollas - det brukar man också testa på ringträningar utöver springa vänstervarv och stå enligt rasstandard.
Att gå på utställningar utan hund rekommenderas också.
Hinner du inte allt detta så kolla på youtube - finns massor av bra utställningsfilmer där.

Sen på utställningsdagen.
Kom i tid. Ha ordning på pappren. Beroende på hundstorlek kan det vara idé att gå in o reka utan hund. Kanske se ut en plats och ställa upp sina grejor. Titta vilken ring osv.

Som Luff säger: Var på plats i god tid. Det kan vara kö till p-plats eller i insläpp. Var beredd att visa nr-lapp o vaccinationsintyg vid insläppet.
Några hundar uteblir kanske o då ska du in tidigare än beräknat.

Fäst nr-lappen på dig fullt synlig för ringpersonalen. Håll koll på vilket nr som är i ringen så du är redo när det är dax.

Är det flera hundar brukar det börja med att alla går/springer runt. Sen ger domaren instruktioner vad man ska göra en hund åt gången.

Innan utställningsdagen:
Försök träna hunden på att stå stilla och springa fint i kopplet, även med utställningskoppel och andra hundar såväl bakom som framför. Träna även hantering med "främlingar" om det finns minsta tendens till att hunden tycker att det är obehagligt.

Kolla upp resväg samt hur lång tid det bör ta att resa, åker du bil så se till att bilen är tankad och klar dagen innan. Packa i god tid så att du inte i sista sekund kommer på att du glömt stamtavlan eller annat viktigt.

På utställningsdagen:
Ha bekväma kläder som är hela, rena och som du känner dig snygg i och lätt kan röra dig i.

Var ute i god tid och ha gärna med en liten bur eller bädd till hunden där den kan ligga och vila när den inte ska springa runt i ringen.

Lyssna noga på ringsekreterare och domare. De säger när du ska in i ringen, hur du ska springa osv.

Om du har möjlighet, kolla på hur andra gör när de ställer sina hundar. Då får du se hur domaren vill att man springer runt och får ett hum om vad som händer där inne i ringen.

Fråga gärna någon bredvid ringen som ser trevlig ut om det är något du funderar över. Nu vet jag visserligen inte hur det är inom andra raser, men när jag ställer så hjälper alla varandra med det mesta, lugnar nybörjare, diskuterar vad som händer i ringen, pratar om fina hundar och rent allmänt bidrar till att hålla stämningen riktigt bra.

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 642
Senast: Piaff
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 447
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 397
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar