Hur undviker man fång egentlien?

JessicaM

Trådstartare
Jo jag vet att det finns en speciell fång tråd men jag tänkte med denna tråd att man kunde skriva ner allt man kan göra för att just undvika att hästen får fång.
(Självklart kan man säkert ha gjort allt för att undvika det men ändå har hästen fått de)

Vill ju så gärna ha en Shettis men är ju så himla rädd för denna fång. Skulle gärna vilja ha en lite äldre shettis. Plus att då får min stora kille sällskap så han kan vara hemma på bete under sommaren.

Vad är alla tips och trick för att göra sitt allra bästa för att de inte ska få fång??

Sv: Hur undviker man fång egentlien?

Har en 14 årig shettis som aldrig fått fång, han har vissa restriktioner med gräs för att inte bli för tjock, men jag har aldrig varit orolig för fång på honom. Tyvärr har jag varit med om fler hästar som fått fång, än vad jag varit med om shettisar som fått det.

Håll hästens vikt normal och motionera den regelbundet, sköt hovvården och undvik särskilda riskfaktorer. Dvs lås in allt foder så en häst som kommer lös inte kan få tag i det, ha bra stängsel och bra el i trådarna så en häst inte kan rymma ut i havreåkern, undvik släppa på frostgräs, för mycket gräs, för stressat gräs osv utan släpp på gräs under förhållandevis 'trygga' former, och inte mer gräs/mer tid på gräs än att hästen håller normalhull och inte mer.

Shettisars normalhull är INTE det man ofta ser, de flesta shettisar är för runda, även om de givetvis inte kan se ut som fbl i kroppen.

Men allra, allra viktigast förebyggande är hålla vikten nere och regelbunden motion och hovvård. Så - i teorin är det jättelätt :devil:

Att ha en shettis som betessällskap till en stor häst fungerar tyvär SÄLLAN bra hullmässigt för shettisen, de har så olika behov.

*kl*

Jag tycker mig ha märkt att ensilage/hösilage ofta är dödsstöten för hästar som har lätt för att få fång. Om detta beror på ensilaget/hösilaget i sig eller om det är för att folk ger fel mängd är inte jag rätt person att svara på.

Men som Alexandra_W skrev så tror jag det är att hålla hästen på "lite" gräs. En helt nerbetad hage är dock inte heller bra eftersom det "nya" gräset är starkare än långt, torrt gräs (så jag förstått det iaf?).

Min New Forest-valack fick fång av höjt blodsocker pga influensa en vinter (enl. veterinär) så det är svårt att veta exakt vad som utlöser det, om hästen ens får fång.

Hade ett russ som var klassiskt "fång"ig, överviktig (och hade varit större delen av sitt liv), tvättäkta "fångnacke" osv. Hon gick på bete hela somrarna. Hon blev 17år innan hon fick fång, och då av att en bekant som hade hand om hästarna när vi var på semester släppte ut henne på frostgräs (hon hade alltid stått inne på nätterna). Hennes dotter såldes och när hon skulle fyllt fyra fick vi ett mail från de nya ägarna om att hon hade fått fång när hon gått på ett magert bete med fyra andra ponnier.

Har också träffat ett halvblod (ca 170cm) som fått fång ett år innan jag träffade honom. När han fick fång var han i underkant av normalhull, pga att de försökt fodra upp honom till normalhull. Nu, och innan fånganfallet var han i underhull. Tydligen var underhull hans normalhull, då han varit "smal/mager" hela livet trots mycket mat och god omvårdnad. Knepigt...

NU låter det nästan som att alla hästar får fång, efter alla exempel jag dragit upp... Så är det ju såklart inte, majoriteten av alla hästar jag har, har faft, känner och har känt har inte haft fång :)

NU låter det nästan som att alla hästar får fång, efter alla exempel jag dragit upp... Så är det ju såklart inte, majoriteten av alla hästar jag har, har faft, känner och har känt har inte haft fång :)

Jag har levt med min fångponny och rädslan för återfall i ett och ett halvt år. Det är lätt att man tror att alla hästar kommer att få fång. Men av ngn anledning tycks det inte fungera så. Jag tror inte att man ska utgå från att en häst får fång bara för att man släpper den på bete. Jag tror egentligen att alla hästar bör få möjlighet att äta gräs även om jag samtidigt vet att en del inte klarar det.

Jag tror att det viktigaste är att de inte får för mkt mat under vintern så att de är överviktiga redan innan våren börjar.

Ofta kan det även vara fler orsaker som leder till ett fånganfall. Många nya faktorer samtidigt kan spela roll. Det behöver inte vara enbart bete.....

*kl*

Jag tycker mig ha märkt att ensilage/hösilage ofta är dödsstöten för hästar som har lätt för att få fång. Om detta beror på ensilaget/hösilaget i sig eller om det är för att folk ger fel mängd är inte jag rätt person att svara på. )

Slarv med den hygieniska kvaliten är min egen teori, samt ojämn TS-halt osv mellan balarna.

Sen finns det säkert vissa individer som helt enkelt inte 'tål' silage, och får fång av det. Men oftast tror jag det är hygienisk kvalitet och ojämn kvalitet så varje bal blir ett foderbyte, öppna balar för länge osv. Vissa hästar kan man ju räkna foderränderna på hovarna på - och tala om hur många silagebalar som gått åt senaste halvåret :crazy:

Men rätt silage, rätt hanterat och rätt utfodrat tror jag inte det är ngn fara för de flesta fångisar. Men det ställer ju högre krav, så lättast är ju hö, det är enklare att visuellt kontrollera, behöver inte göras av med i samma takt osv.

Jag har haft tre fångisar på silage utan återfall pga silage. Men jag är petigt noga med det, har småbal och en väldigt bra producent. Och tack och lov att silage fungerat, annars skulle D-ponnyn vara dömd till att leva på 4 kg hö/dygn - och han skulle må skit av det rent mentalt =/

Våra små ponnier får inte gå bete på sommaren. De får istället gå i en stoooor kuperad hage med "svagt" gräs och en del träd. Då har de att göra hela tiden även om det inte är just att vräka i sig gräs. De är i riktigt fint hull nu.

Vår otroligt lättfödda (den mest lättfödda jag haft någonsin) Welsh Cob går i en hage som består nästan uteslutande av ett 2 hektar stort hygge. Väldigt lite att äta men väldigt mycket att göra. Hon får dessutom en hel del motion av att ta sig över stock och sten hela dagarna. Hon är visserligen fortfarande tjock men hon är smalare, gladare och vid bättre kondis än hon någonsin varit hos oss innan. :)

Dessa har inte haft fång innan, någon av dem, men man vågar ju inte släppa dem på bete. De har skojjigt ändå :D

Du har nog rätt!

Jag vet dock att åtminstone häromkring köper många ensilage av kobönderna och de värdena är väl inte optimala för häst direkt? Av dem som köpt ko-silage (:p) så är det många hästar som fått fång vet jag...

Att ha ett analyserat foder och noga uträknat foderstat..
På sommaren då det finns bete kan man begränsa betes tiden/dygnet eller sätta dem i hage med lite mindre bete och motionera dem regelbundet. Är egentligen bättre att motionera hästen på sommaren då det är betes tider än att göra det under vintern då man har mer koll på vad hästen stoppar i sig.

Du har nog rätt!

Jag vet dock att åtminstone häromkring köper många ensilage av kobönderna och de värdena är väl inte optimala för häst direkt? Av dem som köpt ko-silage (:p) så är det många hästar som fått fång vet jag...

Jag vet faktiskt inte riktigt vad man vill ha för värden för (mjölk)kor, men det är nog risk för att det varit väl högt i MJ ja. Eller så har det legat högt i socker, eller det har getts för lite (= TS-brist = störd mage = fångrisk), eller ja ngn av de andra alternativen =)

Sen, hö är och förblir säkrast och enklast, samtidigt som det för de väldigt svårfödda blir väldigt svårt att fodra med då man inte kan få ner MJ/kg foder så lågt som ofta behövs för det ska bli vettiga portioner. Så man får nog göra en sas 'individuell bedömning' över för vs nackdelar och välja sen =) Och välja noga oavsett om man väljer silage eller hö.

Fast hästar kan få fång pga av att hästägare inte kan köpa från ett och samma parti, eller överhuvudtaget bryrr sig vart grovfodret kommer i från. Många köper ju från hemskt många partier under en vinter = foderbyte betyder risk för fång. ALLT foderbyte är ju en risk. Många räknar dock inte med grovfoder av en och annan anledning.

Så länge man inte vet exakt vad som orsakar fång så är det svårt att skydda sina hästar ifrån det. Hästar är gräsätare och tydlingen så blir många hästar sjuka av att äta gräs och detta är ju faktiskt hästens naturliga kost!?

När pållen var ettåring hade jag en tvåårig inhysing. Hans matte tyckte at vi kunde köpa ensilage till dem då hon var var det sedan andra stallet.
Det var dock för kraftigt för pållen, han svällde i benen och blev lös i magen. Hans mamma ska vi inte tala om, hon gick varken att hantera eller rida. Så det blev bara det inköpet, sedan återgick vi till hösilage.
Ensilagets värde visade sig vara 10/80.

Det blir ingen shettis!!

Tänkte ett tag på dvärggetter som sällskap men de smiter ju tydligen så enormt! För det är just sommaren jag vill ha pållen hemma på betet o då behöver han sällskap. Inackorderingshästarna åker till ett annat bete..

Enklaste är väl att låna in en annan häst med ungefär samma behov på bete? Eller finns det ingen marknad för gratis bete i era trakter?

För att undvika fång måste man ha tålamod.. Man kan inte ta en shetlandsponny och släppa ut på ett jättestort bete med gräs upp till knäna mitt i sommaren och tro att det inte finns någon risk för fång..
Det första man kan göra är att "vänja" hästen vid gräs, alltså att den bara får gå lite periodvis några timmar om dagen.
Motionera ponnyn! Rid, kör eller gå ut och gå. En överviktig ponny har större chans att få fång.
Som någon redan skrev är det också viktigt att du sköter hovarna. ;) Har du tålamod så kan du undvika att ponnyn får fång.
Jag har 3 shettisar som har ganska stort bete, men de har också träd, stenar, vindskydd, kullar, två stora vattengropar osv, så de har mycket att göra.. De äter inte så mycket längre, haha. Dock är de lite överviktiga så får motionera dem mycket :confused: Jag blir så gott som ensam 3 shettisar varav en av dem inte är inriden / inkörd .. haha, tur att man inte har något annat för sig på sommaren för annars hade det blivit körigt ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 305
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 625
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 683
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka