Hur tydlig ram ger ni hästen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur tydlig ram ger ni hästen?

Det är inte lätt att moderera styrkan i järnbenet i början... Men huvudsaken är ju att du hittade en metod som fungerade för dig och din unghäst. Unghästar får man ju dessutom vara lite försiktigare med!

Från Psychogirl:
"Om vi ger dig tre olika hästar, hur skulle du agera (helt hypotetiskt, går ju inte att veta säkert men..):

1. 4årig häst, riden 2-3 månader. Saknar fulla styrkan, men har arbetsglädje.

2. 17årig som ganska nyligen kommit från ridskola där han gått mestadels nybörjarlektioner.

3. 15årig skolhäst vanligtvis riden av en ryttare med kroppskontroll, hästen har styrka och medvetenhet om sina rörelser."

1. Ut i skogen, leka lite rörelser, tömköra, vänja vid ridhus. Eftergift och följa halsens och huvudets rörelser.Massage då och då.
2. Ut i skogen. Leka lite. Lösgörande och följa huvudets och halsens rörelser. Eftergift som belöning. Massage då och då.
3. Ut i skogen, leka lite med rörelser. Träning i ridhus/på ridbana där hästen kan slappna av och känna sig lugn då underlaget är bra. Följa huvudets och halsens rörelser, eftergift som belöning. Massage då och då..../T_B

Blir kloner dumma? Jag fattar faktiskt inte vad du menar...kan bara hoppas att det är något snällt.... :rofl: annars... :eek: / :cool:

Det är från en annan aktiv tråd om videos ;-)

Jag meande att du upprepade dig. Men jag håller med dig!

T

Noir skrev:
Jag får det inte att gå ihop i min ryttarkänsla hur man skall få in en utstickande bog med förhållning på innertygeln. Hoppas det inte är för att yttertygeln är dåååålig enligt BB :devil: ;)

Tessan

Tja, om man anser att man styr hästens framben med tyglarna och bakbenen med skänklarna är väl det mest logiska att man flyttar bogarna med tyglarna också? ;) I praktiken så flyttar man ut bogen genom att förhålla med ett tygeltag mot halsen och om det behövs lägger man till sitsen för att "styra" bogen rätt.
Väldigt effektivt när man jobbar för hand och hästen vill trycka inåt, då bromsar man på innertygeln och tänker att man samtidigt ska föra bogen utåt.
Det man får tänka på är väl att inte ta en seg förhållning för då låser man bogen.
Antar att det är olika vilka hjälper man använder, men "min" (egentligen min tränares hjälper) signal för sluta är att bromsa (eg. halvhalt) och ta lite i innertygeln för att få in bogen och vrida om höfterna samtidigt. Eftersom det räcker för att få bogen och rumpan på plats tycker jag inte det är särskilt konstigt att man kan flytta ut bogen med innertygeln. Jag tycker inte yttertygeln är "dålig" men eftersom min häst har lätt för att spänna sej i halsen försöker jag att ha mindre kontakt i yttertygeln för att vara säker på att inte göra honom spänd i yttersidan.

Men det handlade väl om at skjuta UT bogen? Eller har jag missförstått allt?

T

Sv: Hur tydlig ram ger ni hästen? Totola:

true_blue skrev:
"Jag skulle korrigera hästen genom att göra en förhållning på innertygeln och trycka lite med innerskänkeln. MEN inte förrän man har korrigerat huvudet så det "följer" bogen. och då räcker det ibland med att flytta ut rumpan på hästen så kommer framdelen rätt helt plötsligt."

Vad menas? Fra med att korrigera huvudet så att det följer bogen?

Jo, det är ganska meningslöst att "bara" flytta ut bogen om man inte först böjer hästens hals för att få det följa bogen, dvs böjer huvudet lite extra inåt. Lägger man då till innerskänkeln och flyttar bakdelen liite för att få den också att följa bogen kan man då få tillbaka böjningen "på köpet".
Om hästen har huvudet rel. rakt fram och bogen innanför är det väldit svårt att som jag sa göra förhållning på innertygeln för att få ut bogen, utan först böjer man halsen så bogen inte längre är innanför halsen utan bara innanför bakdelen. Då kan man antingen flytta ut bogen eller bakdelen och få tillbaka böjningen.

Kan tillägga att det inte är "min" egenpåhittade version utan ganska stora tränare som "hittat på" det hela eller rättare sagt lär ut det. De skulle säkert ha mycket bättre förklaring till det hela. Jag tycker ändå det är väldigt logiskt, på min häst fungerar det väldigt bra. :)

Jaja, men om vi håller oss till "skjuta ut bogen" ;) Det andra är ju självklart (eller det kanske dte inte är?) :) Hur skulle du korrigera dessa tre olika hästar när de puttar ut bogen på volt. Vi kan öka unghästens ridtid till 6 månader.

psychogrrl skrev:
*knapplån*

Intressant diskussion det blivit, även om det ibland blir lite onödiga missförstånd. Vad kan man vänta sig på nätet? ;)

Provade lite extra idag när jag red. Se hur jag kunde använda alla olika "tekniker". Pålle är unghäst som jobbats mer ordentligt sen nyår (men ändå inte mycket, vi tar det lugnt). Jag är en ryttare med medelmåttig kroppskontroll (ganska god medvetenhet dock) och mest erfarenhet av unghästar.

Hans svåra "böjhåll" är åt höger, men svag i vänster bak. I vänster varv så överböjer han gärna och flyter ut genom ytter bog. Att då ställa utåt funkade inte alls eftersom det var hur djäkla jobbigt som helst för honom (kom protester). Sätta järnben funkar inte riktigt (fast sen är frågan om jag gör som carmenzita) eftersom han då visserligen fick fatt på ytter bog, men antingen gjorde halt eller nästan for runt i pirruett (jag var nog för stark i hjälpen kan tänkas?). Det som funkade bäst var halvhalt på ytter tygel och samtidigt engagera med inner skänkel "på mitten". Det får ju igång arbete i inner bak, ger "rakare" böjning (att han inte viker sig vid manken) och fångar upp ytter bog.
I vänster varv börjar han då jobba genom ryggen, men orkar ju inte jättelänge. I höger varv orkar han dock inte i skritt utan försöker springa ifrån arbetet..

Hihi då använde du alltså tygelförhållningen för att flytta bogen ;)

Haha, jag menar ju om hästen trycker ut bogen inåt :) måste ha missläst någonstans eller varit otydlig, för jag menade om hästen trycker inåt på en volt t ex.

Totola skrev:
Hihi då använde du alltså tygelförhållningen för att flytta bogen ;)

Så förstod inte jag det. Jag tolkar det som att halvhalten begränsar fortsatt rörelse i bogen utåt: talar om för hästen att "hey, inte ditåt". Innerskänkel får inner bak att träda längre in under kroppen, vilket i varje isättning automatiskt skapar böjning i bålen från manken och bakåt. Detta gör i sin tur att hästen får samma lodlinje i sidled som en cykel har på böjt spår, och den har då inte längre behov av att skjuta ut ytterbogen. Förstår någon hur jag menar?

Det är precis det som förhållningen i tygeln (när man ska korrigera bogen) är till för. Lägger man till vikthjälper kan man flytta hela hästen samtidigt, förhåller man bara så blir det "bogen ska inte ditåt".
Är bogen mycket innanför spåret kan jag låta hästen gå in lite med bakdelen som i en sluta och samtidigt förhålla innerbogen.
Skjuter bogen utåt lägger jag yttertygeln på halsen men försöker att inte öka halsens böjning för det utan lägga till innerskänkeln. Tar hästen inte innerskänkeln ordentligt (den låser ju sej själv i den positionen) gör jag en halvhalt, men är det ytterbogen som faller ut brukar jag oftast göra halvhalten med bägge händer och vrida in mina egna axlar ngt. Så brukar sittbenet också hjälpa till att flytta bakbenet på plats.

Jag förstår inte riktigt Vad det är ni tycker verkar konstigt? Det är självklart olika hur man har lärt hästen svara på vissa hjälper.

Kanske skulle jag göra annorlunda om hästen är rejält "avknäckt" i bogen, men märker man att hästen håller på att falla in med bogen på volten brukar det räcka med en halvhalt och lite innerskänkel.
Håller den på att falla utåt - halvhalt och räta ut halsen lite och sedan plocka in bakbenet.

Generellt sett tycker jag man kan se på hästen när den kommer falla ut för då blir halsen oftast spänd antingen i innersidan eller yttersidan (på min häst iaf) och om jag rider på tränsbett kan jag då vibrera lite eller plocka i tygeln på den sida halsen är spänd för att få lite avslappning och ibland räcker det för att hästen inte ska "tappa" bogen. Men så har jag ju också lärt in det på min häst.

Totola skrev:
Är bogen mycket innanför spåret kan jag låta hästen gå in lite med bakdelen som i en sluta och samtidigt förhålla innerbogen.

Oavsett vilken korrigering jag gör, väljer jag att rikta framdelen på bakdelen, jag skulle alltså inte välja att här flytta bakdelen för att komma åt bogen.

Totola skrev:
Skjuter bogen utåt lägger jag yttertygeln på halsen men försöker att inte öka halsens böjning för det utan lägga till innerskänkeln. Tar hästen inte innerskänkeln ordentligt (den låser ju sej själv i den positionen) gör jag en halvhalt, men är det ytterbogen som faller ut brukar jag oftast göra halvhalten med bägge händer och vrida in mina egna axlar ngt. Så brukar sittbenet också hjälpa till att flytta bakbenet på plats.

Jag både förstår och inte hur du menar. Rätar hästen "in" ytterbogen på spåret med bibehållen förböjning? I vilken del av din kedja slutar bogen att vara utanför spåret? Försöker känna i kroppen hur du menar, men får liksom inte till det. Vikten på in- eller utsidan? Måste nog läsa en gång till :smirk:

Ok, försöker du alltid rikta in framdelen på bakdelen är det nog inte din grej ;) Hmm.. Om jag tar om det en gång till och förtydligar?

Åker bogen ut förhåller jag för att bogen inte ska åka ut mer, rätar upp mej själv för att kolla att det inte är jag som flyttat ut den omedvetet, sedan försöker jag flytta ut bakdelen för att få den följa bogen. Är bogen låst utåt känns det lättare i vissa lägen. Jag kan också försöka korrigera bogen med sitsen men i det läget brukar hästen ha låst sej för mycket.

Då är det "lättare" att flytta framdelen efter bakdelen om hästen trycker in bogen, vilket jag är ganska van vid i vänstervarvet då det är vårt svåra varv. Då förhåller jag och med handställningen (tyglarna något utåt så de trycker mot halsen) flyttar ut bogen. Men det beror ofta på att hästen är blockerad och t ex vill undvika att sätta bakbenen rätt. Låter jag bakdelen "flyta in" då har jag lättare att korrigera bogen med förhållningen på innertygeln, för hästen har lättare att få tillbaka sin böjning då. När böjningen är återställd återgår jag till det jag höll på med och flyttar in bakdelen igen.

Hästen blir inte förböjd i det sista exemplet, för när jag låter bakdelen komma in rätar jag ut halsen och sätter bogen på plats, så i själva verket ska den vara ungefär lika böjd som om jag bara red böjd rakt fram eller red en volt innan. Det blir bara en annan rörelse i böjningen. Och som sagt, får jag bakdelen på plats har jag lättare att korrigera ut bogen med hjälp av tygeltaget mot halsen, lite lirkande eller förhållning på innertygeln om det behövs. Det brukar jag göra om bogen åkt rejält fel för att jag inte kommer åt att rätta till det annars. Först blir det en konstig böjning eftersom både bakbenen och bogen hamnar innanför spåret, men när jag fört ut bogen med tygeltaget kommer den på plats och det blir en bra böjd sluta.

Kan tillägga att min häst (vbl) gärna vinklar bakbenen fel, utåt från tyngdpunkten. Då låser han höfterna. Det är därför jag använder slutan för att komma åt bakbenen, då kommer höterna på plats och det blir mycket lättare att rätta till resten. Så det är väl inget jag direkt skulle tipsa andra om att göra, det var bara ett exempel på vad jag kan göra för att korrigera i vissa situationer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 860
Senast: JohannaB
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna