*knapplån*
Intressant diskussion det blivit, även om det ibland blir lite onödiga missförstånd. Vad kan man vänta sig på nätet?
Provade lite extra idag när jag red. Se hur jag kunde använda alla olika "tekniker". Pålle är unghäst som jobbats mer ordentligt sen nyår (men ändå inte mycket, vi tar det lugnt). Jag är en ryttare med medelmåttig kroppskontroll (ganska god medvetenhet dock) och mest erfarenhet av unghästar.
Hans svåra "böjhåll" är åt höger, men svag i vänster bak. I vänster varv så överböjer han gärna och flyter ut genom ytter bog. Att då ställa utåt funkade inte alls eftersom det var hur djäkla jobbigt som helst för honom (kom protester). Sätta järnben funkar inte riktigt (fast sen är frågan om jag gör som carmenzita) eftersom han då visserligen fick fatt på ytter bog, men antingen gjorde halt eller nästan for runt i pirruett (jag var nog för stark i hjälpen kan tänkas?). Det som funkade bäst var halvhalt på ytter tygel och samtidigt engagera med inner skänkel "på mitten". Det får ju igång arbete i inner bak, ger "rakare" böjning (att han inte viker sig vid manken) och fångar upp ytter bog.
I vänster varv börjar han då jobba genom ryggen, men orkar ju inte jättelänge. I höger varv orkar han dock inte i skritt utan försöker springa ifrån arbetet..