Hur tydlig ram ger ni hästen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur tydlig ram ger ni hästen?

Men "järnben" låter ju som något härdat, något annat kan man ju inte tro om man inte får någon förklaring. Eller är det ett begrepp i AR/Barock som man bör känna till?

Jag är inte så mycket för "konstanta" saker, utan gillar mer att korrigera lätt och kort där det behövs. jag tror T_B är inne på samma sak, dutta till och sen neutrala hjälper igen. Jag tror att en "konstant tryck" eller fixering skapar mottryck, och att det är vad man använder sig av med vikthjälper och annat. Vill dock inte använda det med skänklar och tygelhjälper då det är min erfarenhet att det irriterar och skapar spänning.

Tessan

Rent generellt ger jag min häst en ganska stor ram att röra sig inom. Jag lyssnar av vad han säger med sin kropp: när han har behov av att länga halsen (ofta), när han vill resa upp den (vilket inte är lika ofta) och när han behöver lång tygel. Sedan jag började rida så har jag märkt att han blir mycket mer lyhörd på mina hjälper och bjuder på sig själv bättre.

Hästen sätter ramen när det gäller form och samlingsgrad. Jag sätter ramen när det gäller rörelse i sideled. Dvs jag bestämmer när han ska vara rak (försöker) eller böjd. Det han bestämmer är huvudets/halsens position. Nu har jag turen att ha en häst med lätt för sig. Kanske är det därför det fungerar att överlåta det på honom? Självklart frågar jag ibland om en annan form och då är han väldigt tydlig med vad han vill. :D Antingen Suck! eller Javisst matte! :rofl:

Mvh Monika

Jag rider inte barock. Järnbenet är en liknelse min tränare nämner ibland (Sally Swift-utbildad), och inget man ska behöva ta till längre perioder. Förutsatt att man har koordination själv och kan växla mellan olika styrkor på olika ställen... :angel:
Utvikning 1: Curtis, jag kan garantera - i början, när jag "lärde om" (för mig fanns förut inget annat än häl och hand i kommunikationen med hästen, så jag har fått göra en lång resa...), då gick inlärningen via på tok för mkt "påslag". För att öht få fram en reaktion hos min oskolade häst och för att slå på nervbanor i mitt eget system tog jag i så jag trodde jag skulle spricka. Men själva styrkan var det ju mindre bevänt med. Har man inte tekniken, tar man i för att få en känsla. Därför är jag idag tacksam över att jag har just den hästen jag har - en perfekt förstahäst som utan problem fixar att jag sitter och gör fel, både i styrka och tid, men som nu börjar kännas "för lite häst". Hoppas att han snart kan glädja nästa ryttare! (Nu börjar han dessutom bli väldigt lättriden och kan nog bli en trevlig läromästare)

Ni har rätt, "järnben" var kanske ett "internt uttryck", men eftersom Psychogrrl nämnde det, tänkte jag att det var allmänt vedertaget. Själv rider jag med ben som växlar mellan järn, balsaträ, ebenholtz, bomull, gele och gardiner (när jag draperar skänkeln)... :smirk:

Utvikning2: Mitt mål är samma som ni talar om, jag är dock inte där än. Jag är mitt uppe i läroperioden och är fullt övertygad om att det finns ryttare som själva är så duktiga, och sitter på så fina hästar, att de inte ens behöver ta till järnbenet mer än några få millisekunder i galoppiruetten... För mig, som är relativt obegåvad, på en hobbyhäst, får jag ta till järnbenet något längre perioder och troligen mkt oftare. Självklart drömmer jag om att en dag bli så duktig, och ha en så trevlig häst att jag känner alla balansrubbningar innan de händer och därmed inte hinner komma till järnbenet.

Om min häst hade fått välja formen själv hade han joggat runt i livet som westernhäst. Men när vi jobbat upp honom ibland, blir han stolt som en tupp över sig själv. Och då tror jag inte att han skulle vilja gå tillbaka till westernlooken.

Detta var ytterligare en utvikning - borde man kanske egentligen låta hästen vara som den själv vill? Hujedamej, nu blev det djurrättsetiskt också!

Vad man menar med att hästen väljer formen är att man som ryttare känner efter hur mycket hästen klarar att samla sig utan kramp, sänkt rygg, eller andra "problem". Man håller sig under det, och på så sätt bestä'mmer hästen och dess utbildningsgrad hur mycket arbete den skall göra. Det är därför känsel/känsla är så viktigt i ridning.

Jag tror säkert att dessa liknelser mellan träslag och annat fungerar bra för dig, men personligen ser jag inte balsaträ som mer böjbart än järn ;-)

Jag tror vi alla är på vår resa. man kommer nämligen inte fram. Men en sak med internetforum är att man kan diskutera teori och bildspråk, men vad du menar med järnben kan jag möjligtvis förstå när jag ser dig, och den ende som "vet" är din häst.

Personligen tycker jag att skänkeln styr bakdelen, och om hästen skjuter ut bogen/böjer in halsen så kan detta korrigeras med yttertygeln samt att styra in inre bakbenet under hästen med innerskänkeln. Men det är mest en personlig preferens.

Tessan

Senast ändrad av en moderator:

OBS! Det är en väldig skillnad på ridning, inridridning, korrektionsridning, följsam ridning, inverkansridning......

Därför blir diskussionen svår.

Jag skrev:
"Jag vet inte riktigt vad du menar med järnben, men..... dels ser jag inte riktigt hur spänning i ett ben ska kunna påverka hästen. Jag kan nog "klappa till" med skänkel, men i takt - inte konstanthållande av hård klämmande skänkel, det ger en massa konstiga sekundäreffekter. Å andra sidan har jag kunnat konstatera många gånger att jag är extremt "stark" i min sits, så min avspända sits kan vara = någon annans positionshållande."

Och svaret blev:
"Till T_B vill jag bara påpeka - nu är vi där igen i diskussionen; när man nämner att man använder muskler i ridningen, tolkas det genast som "spänning". Jag "duttar" inte med några hälar, jag gör en vägg där jag inte vill att hästen passerar. Detta kan göras med sittben, överlår, underben, hand osv osv. Mer komplicerat än så är det inte."

Min kommentar --- det nämndes inte några muskler. Men att använda liknelsen "järnben" gav iallafall mig associationen till metallen järn, som ju inte utmärker sig för mjukhet eller lätthet....
Och jag påpekar att min sits nog gör allt det där du pratar om - bygger vägg alltså. Och när jag pratar om att "klappa till" är det med unfderskänkel, inte häl. Använder den ibland istället för spö för att "väcka hästen".

Att jag skriver det här hoppas jag tas på rätt sätt - för om vi hade träffats tillsammans med en häst skulle det inte vara några missförstånd - bara att man måste vara så himla tydlig när vi pratar över nätet.mvh/T_B

Visst är det lustigt - försörjer mig på att använda språket, och ändå är det så svårt att förklara och förtydliga.

Jag är fullkomligt övertygad om att vi har ungefär samma grundinställning och mål med hästar och ridning. Dock är jag på en ganska låg nivå. Man kan nästan säga att jag sysslar med korrigeringsridning 100% av tiden! :D Korrigerar balans, takt, form, energi osv.

Utvikning 4: Fast ibland undrar jag om jag är extremt petig. Tränar för en duktig tränare regelbundet, med en enorm kunskapsbas. Testade sedan en annan tränare för skojs skull med internationell erfarenhet. Denna tränare kommenterade genast att jag var så samspelt med min häst. Och jag känner mest hur jag gör en ram hela tiden? Återigen är det kanske språkförbistringar, men jag upplever inte att ridning går som på en oljad bana? Jag tycker att det är korrigeringar på korrigeringar hela tiden. Nu menar jag givetvis inte stora korrigeringar, men det är dock korrigeringar. Många akademiska ryttare nämner att hästen ska gå i sin egen balans och bära sig och sin ryttare. Förut dissade man t o m halvhalten, eftersom hästen skulle gå i balans hela tiden och därmed behövdes inte halvhalten. Självklart vill jag också att hästen ska bära sig själv, men sin balans har den ju överlämnat åt mig, det är jag som förvaltar den. Då kan jag ju inte bara sitta och åka med?

Men anser du inte att överbenet har påverkan på bog och manke?

Utvikning 5: jag antar att jag också låter hästen bestämma formen, för jag har fortfarande inte fattat ens hur man gör för att ta hästen till nästa utbildningssteg innan den är redo för det. Har jag inte hästen under mig hela tiden är det ju inte lönt att ens försöka göra en halvhalt. Men så skyndar jag långsamt också. (jag är nog kontrollfreak)

Noir skrev:
Personligen tycker jag att skänkeln styr bakdelen, och om hästen skjuter ut bogen/böjer in halsen så kan detta korrigeras med yttertygeln samt att styra in inre bakbenet under hästen med innerskänkeln. Men det är mest en personlig preferens.

Tessan

Det resonemanget känner jag igen. Undrarns om det då var menat att få den effekten dock? Jag var inte så intellektuell på den tiden. Jag red en del för Ann-Ida Jacobsson när jag var ca 13-15 år gammal. Hon talade alltid om att putta ut hästen med innerskänkel mot yttertygel. Det fungerade alltid kanon då! Tillämpar det nog även idag, fast inte medvetet. En av de där sakerna som sitter i ryggmärgen.

Tror jag skrivit mina inlägg i denna fråga bakifrån: :o Det som jag tar till när problemen är som störst började jag med, volten; sedan det mittersta, förvänd sluta; och till sist det finstämda som fungerar på en riktigt lyhörd häst, putta utåt.... :D

Mvh Monika

Carmenzita skrev:
Mitt mål är samma som ni talar om, jag är dock inte där än. Jag är mitt uppe i läroperioden och är fullt övertygad om att det finns ryttare som själva är så duktiga, och sitter på så fina hästar, att de inte ens behöver ta till järnbenet mer än några få millisekunder i galoppiruetten... För mig, som är relativt obegåvad, på en hobbyhäst, får jag ta till järnbenet något längre perioder och troligen mkt oftare. Självklart drömmer jag om att en dag bli så duktig, och ha en så trevlig häst att jag känner alla balansrubbningar innan de händer och därmed inte hinner komma till järnbenet.

Carmenzita! Jag tycker inte att du ska vara så hård mot dig själv. Jag har ingen aning om vem du tränar för men har följt dina vedermödor ett tag och jag måste bara säga: Du har uppenbarligen en stor kärlek till hästen och är mycket ambitiös! :bow: Jag gillar normalt folk som tänker, men ibland tror jag att du går till överdrift... ;) Jag hoppas att du känner glädjen över att en hjälp går igenom, hästen lyssnar och ni blir samspelta, om så bara för en millisekund.

Jag hoppas också att ni är ute och bara lattjar ibland, du och Pållen. Jag tror inte att det krävs begåvning för just ridning, för att lära sig känna sin egen kropp. Och det är ju den du rider med. :p

Ta nu detta som uppmuntran! Fortsätt på din väg men glöm inte att du också är duktig och kan! Nedvärdera inte dina egna kunskaper, de är värdefulla för dig!

Mvh Monika

Åh, tack! Vad fint skrivet!

Ja, jag är ambitiös, men jag har också insett hur svårt det är att rida. Och hur många duktiga ryttare det finns! Ju mer jag lär mig, desto mer fantastisk ridning ser jag i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Det kan vara ponnyryttaren som sitter som en hösäck men som har en fantastisk tajming och alltid reder ut konstiga helikopterhopp på sin fula ponny med underhals. Det kan vara skogsmulleryttaren i stolsits på hackamore som utan att reflektera över det får sin häst att underlätta ett grindöppnande. Och det kan vara en dressyrryttare som gör en fin volt!

Självklart har jag roligt med min häst också! Roligast är att rida i grimma, grimskaft och barbacka genom hagen utan hjälm. För det FÅR man bara inte göra som vuxen. Visst är det "far out"?

Och ibland tycker jag vi är riktigt duktiga. Som i träningstävlingen härom veckan. Då var vi så superduktiga att jag nästan fick tårar i ögonen! Fick 7or på galoppfattningarna och det är något vi haft så vansinnigt mycket problem med att det inte är sant.

Skönt att höra! Jag började tro att du satt hemma på logen och började deppa ihop.

Mvh Monika

Visst anser jag att ÖVERskänkeln har påverkan på bog och manke, som man ju kan känna i piruetter. Det är i stort sett den enda hjälp man behöver ;-). Men jag anser att hästen måste vara "rak till yttertygeln" (fastän kanske böjd, men jag menar rak som "ej utskjutende bog") för att det skall funka. Oftars på små volter och sånt så är det att inner tygel han förböjt hästen innåt och bogen sticker ut, samt att inner bakben fuskar genom att kliva innanför sitt egentliga spår. Då funkar enligt mig och uppenbarligen Curtis gamla tränare, inner skäntel till ytter hand. Hästen rak och spårar, sen kan man knuffa den runt med ytter knä allt man vill ;-P

Tessan

Noir skrev:
Men jag anser att hästen måste vara "rak till yttertygeln" (fastän kanske böjd, men jag menar rak som "ej utskjutende bog") för att det skall funka.
Tessan

Aha, så du rider "rak fast böjd". Varifrån känner jag igen det... :angel:

Mitt problem är aldrig att inner bak går innanför sitt spår, snarare utanför. Men putta utåt fungerar ändå, fast då är det inner bog som korrigeras ut mot ytter baks spår. Konsten ligger i att göra det utan att förböja halsen, tappa takten, och allt annat.

Monika

Har inte läst igenom alla svar, så med risk att vara tjatig ;) :
Jag skulle korrigera hästen genom att göra en förhållning på innertygeln och trycka lite med innerskänkeln. MEN inte förrän man har korrigerat huvudet så det "följer" bogen. och då räcker det ibland med att flytta ut rumpan på hästen så kommer framdelen rätt helt plötsligt.

Generellt så vill inte jag hålla balansen på hästen utan snarare rätta till den om den kommer fel, men fösöka vara noggrann själv med sitsen så jag inte provocerar fram något. Hästen ska lära sej balansera sej själv. Jag kan däremot stundvis rama in hästen med sitsen om den går snett genom att sträcka upp mej själv så låren "styr" hästen rak.
Jag skulle inte påstå att ja "låter" hästen göra fel, för det är som sagt fel i utbildningssyfte, inte heller låter jag bli att göra en övning om den skjuter bogen fel eller så. Såå jobbigt är det inte för hästen att t ex gå skolor :p några bra steg kan man alltid begöra, om inte hästen känns superlåst eller väldigt stel så den behöver behandling.

Jag får det inte att gå ihop i min ryttarkänsla hur man skall få in en utstickande bog med förhållning på innertygeln. Hoppas det inte är för att yttertygeln är dåååålig enligt BB :devil: ;)

Tessan

Sv: Hur tydlig ram ger ni hästen? Totola:

"Jag skulle korrigera hästen genom att göra en förhållning på innertygeln och trycka lite med innerskänkeln. MEN inte förrän man har korrigerat huvudet så det "följer" bogen. och då räcker det ibland med att flytta ut rumpan på hästen så kommer framdelen rätt helt plötsligt."

Vad menas? Fra med att korrigera huvudet så att det följer bogen?

Om vi ger dig tre olika hästar, hur skulle du agera (helt hypotetiskt, går ju inte att veta säkert men..):

1. 4årig häst, riden 2-3 månader. Saknar fulla styrkan, men har arbetsglädje.

2. 17årig som ganska nyligen kommit från ridskola där han gått mestadels nybörjarlektioner.

3. 15årig skolhäst vanligtvis riden av en ryttare med kroppskontroll, hästen har styrka och medvetenhet om sina rörelser.

*knapplån*

Intressant diskussion det blivit, även om det ibland blir lite onödiga missförstånd. Vad kan man vänta sig på nätet? ;)

Provade lite extra idag när jag red. Se hur jag kunde använda alla olika "tekniker". Pålle är unghäst som jobbats mer ordentligt sen nyår (men ändå inte mycket, vi tar det lugnt). Jag är en ryttare med medelmåttig kroppskontroll (ganska god medvetenhet dock) och mest erfarenhet av unghästar.

Hans svåra "böjhåll" är åt höger, men svag i vänster bak. I vänster varv så överböjer han gärna och flyter ut genom ytter bog. Att då ställa utåt funkade inte alls eftersom det var hur djäkla jobbigt som helst för honom (kom protester). Sätta järnben funkar inte riktigt (fast sen är frågan om jag gör som carmenzita) eftersom han då visserligen fick fatt på ytter bog, men antingen gjorde halt eller nästan for runt i pirruett (jag var nog för stark i hjälpen kan tänkas?). Det som funkade bäst var halvhalt på ytter tygel och samtidigt engagera med inner skänkel "på mitten". Det får ju igång arbete i inner bak, ger "rakare" böjning (att han inte viker sig vid manken) och fångar upp ytter bog.
I vänster varv börjar han då jobba genom ryggen, men orkar ju inte jättelänge. I höger varv orkar han dock inte i skritt utan försöker springa ifrån arbetet..

Tidigare har jag nog använt en för otydlig ram. Nu börjar jag inse att hästen inte blir lyckligare av att göra saker halvdant länge i väntan på ett under..
Nu ställer jag krav på ett annat sätt. Men kraven försöker jag hålla på en nivå som han med sin styrka och utbildning hittills borde klara utan att bli överansträngd eller stressad.

Hästen vill tex falla in med höger bog. Det finns anledningar till det men inget blir bättre om han inte använder kroppen korrekt de stunder jag sitter på honom. Så nu tillåter jag inte att han slarvar. Han har nu upptäckt dels vilken stabilitet han får av att bära upp sig riktigt och spåra bra på volten, dels känner han att det är jobbigt och tar tillfället i akt att fuska då jag låter honom.

Som tränaren sa igår då hästen testade min fasthet och konsekvens. -Om du inte får honom att göra jobbiga saker och där belönar honom kommer han inte att vara motiverad att göra jobbiga saker för dig. Och om du inte ger hjälper tydliga och kraftiga nog för att få en ärlig reaktion kommer hästen inte att bli riktigt lyhörd för hjälperna. Alla hjälper ska lydas och det är upp till mig att känna hur höga krav jag bör ställa, men då hjälpen är given ska det komma ett svar. (inte alltid lätt, ryttaransvar!!)

Så då högerbogen faller i i volten och inner fram belastas onödigt mycket tar jag omedelbart en kort förhållning och placerar höger bak under honom. Då lättar han fram och blir ridbar igen.

Att byta varv ofta så han inte behöver göra det jobbiga för länge ger en belöning också. Mycket vända igenom volten och få det nya varvet som vila. Men som sagt, ramen har blivit fastare!! Inget trams, här ska det göras riktigt!! det är så kort tid jag sitter på hans rygg och då ska vi ta vara på tiden och utbilda oss!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 860
Senast: JohannaB
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna