hur tycker ni selen sitter? (bilder)

Beppo

Trådstartare
Provade selen på hästarna idag och vill gärna veta hur ni tycker den sitter. bör jag ändra något? svanskappan ska förlängas...det vet jag redan om.

Finns några tumregler att gå efter då man ska passa in en sele?

tacksam för många åsikter och svar!

DSC01678.jpg

DSC01677.jpg

DSC01674.jpg

DSC01673.jpg

Senast ändrad:
Sv: hur tycker ni selen sitter? (bilder)

Hej!

Lite besviken blir jag när jag ser bilderna då du köpt värdens dåligaste sele! Detta säger jag inte för att vara elak på något vis! Utan den är dålig!
Hästen kan få skav om inte draglinor används och trycksår under däckeln!

DET GÅR INTE att säga hur bra den sitter det måste man till stor del känna! Men jag ser tydligt på fjordingen att selen kommer att trycka på bogspetsarna eller mot strupen om han sänker halsen mer! :(

Om du tänker satsa på körning och kanske tävla om några år tycker jag du ska lämmna tillbaka denna "skitsele" och kosta på en riktig sele.

Du skulle ju kunna mixa ihop till en bättre sele men det kan bli lika pris som att köpa en riktig från början.

Hur ser rockarden/vagnen ut då??

Om körturerna blir få, med mkt lätta körslor efter + draglinor och svängel kan denna sele fungera. Annars borde du kanske köpa en loksele då dessa är bättre om man inte vill unna hästen draglinor+svängel.

Sök här på buke om bröstselar, "skitsele" och loksele det står mycket tänkvärt bara här!

Mvh Lisa

Selen är alldeles för liten på båda hästarna. Skrev du inte i din förra tråd att du hade en "riktig" bröstsele??

Uscha för att köra med en sån. Kan inte resultera i annat än i en arbetsovillig häst :(
Dessutom är den för liten för dina hästar. Säger som ovanstående att lämna tillbaks selen och tipsar om att söka på Buke eller rent av starta en egen tråd om seltips! :)

Lycka till med inkörandet och så!

tack för komentarerna. förklara gärna för mig hur en bra sele ser ut? jag gav 900 kr för den här selen.
Det går att sänka selen eller alternativt höja den. Kommer fjordingen inte kunna ha en bröstsele alls? du säger att den trycker på bogarna och strupen. Har du några tips på riktlinjer hur man ska passa in selen?

Har itne som mål att tävla utan ha körningen som kompliment till ridningen.

självklart ska jag ha draglinor och svängel...har aldrig ens nämt att jag tänkt köra utan dessa två i mina trådar.

Jag är inte bra på körning...en nybörjare så jag vill gärna ha konstruktiv kritik och itne sådan kritig som får mig att känna mig som en "djurplågare"

Ge mig tips på vad för sele jag bör ha som ligger på rimligt pris. Är inte gjord av pengar och tänker använda körningen som kompliment.

som jag sagt tidigare så är jag en novis på körning. Hur vet jag hur en "riktig" sele ser ut?

å den där kostar? e nyfiken eftersom jag ska köpa en till mitt vbl. men inte hittat nån bra i bra pris!

tack för bilderna!

Har beslutat mig för att sälja iväg min nyinköpta sele och köpa en ny.

vad tror ni är bäst. loksele eller bröstsele? Förlsag på modell?

Har en loksele liggandes hemma men tyvärr har ena jänrpiggen på ena lokan gått av...kan man laga det på något sätt?

kan man köra rockard med loksele?

Låna hem "Hästen som hobby" från bibban och kolla där! Mycket bra info. (Själv sitter jag med 1983:s upplaga)
Vad Nora menar med en riktig sele är en sele som är uppdelad i däckel och brösta och har draglinor som sitter fästa i bröstan. Bröstan sitter alltså löst och inte ihop med däckeln. Draglinorna fäster du sedan antingen i skakeln eller i en svängel. Hästen drar bäst om du använder en svängel. Bröstan är nu fri från däckeln och inte fixerad i ett läge. Det gör att hästen kan röra bogarna fritt och hitta ett bra dragläge. Som din sele ser ut nu så jobbar själva selen emot hästens rörelser. Det blir inte så kul för hästen att jobba i längden då :crazy:

Det är väldigt svårt att förklara hur en sele ska sitta. Enklast vore ifall du har nån körkunnig med inkörd häst som kan visa dig. Som _L_ sagt ovan, man måste känna omselen sitter rätt, det går inte att bara se på den. Kanske kan finna nån sån som kan hjälpa leta ut en begagnad sele? Var dock försiktig, för man vet inte alltid om kvaliten på dessa och en sele vill man INTE ska gå sönder :smirk: Då är det bättre att du lägger ner lite mer pengar och köper en ny.

Kolla in bilderna här, så får du ett hum om vad vi snackar omi alla fall! :)
http://www.tarnsjogarveri.se/Sidor/T-Brostsele.html

Ska du inte dra tungt, skulle jag föredra brösta. Tycker det är smidigare. Går utmärkt att köra rockard med loksele. Var dock försiktig när du tar ut en gammal sele. Be gärna någon kunnig kolla över den så den inte är sönder eller går sönder. (Har vart med om att ha förlorat hästar pga trasig utrustning, vet hur farligt det kan vara :( )

Glömde säga ovan också: På bilderna jag och Ämelie visat finns det baksele. Det ska du ha, annars så har vagnen ingen broms, utan i backar, så stoppas den av friktionen i däckeln. Inte vidare varken bra eller skönt för hästen.

Efter att ha kört rockard med bröstselar så tröttnade jag, inskaffade en loksele o det är det bästa jag gjort. Visst kan du köra rockard med en loksele.Dessutom så kan man lägga på den när som helst oavsett vilka infall man får.Ex dra lite träd osv osv.... Satsa på lokan du har.Sadelmakare kan hjälpa dig laga den.

ingen aning vad den kostar, men kolla på länken fler bilder så finns där mer information...

Som jag förklarade tidigare och som det visats bilder på är en riktig bröstsele en med lös brösta, som ej sitter fast i däckeln och en däckel med stål i, dessutom en baksele till. En bra sele gör det så mycket lättare för hästen att arbeta i vagn och dessutom trivas med det. På equilex.se tror jag det finns bra selar till rätt bra pris. Köper du begagnat, se till att du klämma på lädret och se att det håller ordentligt. Selen på bilden som Ämelie visade kostar nog upp mot 10 000 komplett, jag har en sån däckel och brösta själv till shettisen. Möjligtvis blir det mer pengar för större storlek.

Tack för utförliga svar!

NORA: ska sälja min nyinköpta sele och se ifall det går att få ordning på lokselen som är i bra skick.

var inne på hemsidan du tipsade om och selarna såg fina ut det måste jag erkänna. har dock inte de pengarna att lägga ner på en sele trots att den är komplett. Någon gång i framtiden möjligvis.

Självklart tänker jag på säkerheten...använder inte saker som är sönder eller riskerar att gå sönder.

SHETTISAR: tack för svaret...ska försöka få ordning på lokselen och se ifall den passar. har du tips på hur man passar in en loksele....tumregler? vet att det är svårt tuana tt tittat på den men ge mig gärna lite tips så jag har något att gå efter.

Både lokselar och bröstselar av bra kvalité är relativt dyra att köpa, en bra loksele får man nog räkna med mellan 4000 - 6000 kr för, bröstselen kan till och med vara aningens dyrare.

Lokselen är en jättebra allsidig sele som du kan använda till all körning men när man kör med rockard tycker jag att skacklarna hamnar lite för långt ner och det blir ingen vidare dragvinkel och dessutom kan det skramla en del.

Bröstselen är jättebra men ganska dyr absolut helt klart värd att satsa på om man tänkt köra lite mer eller vill tävla.

I ditt fall skulle jag faktiskt välja att köpa en travsele, börjes har en billig travsele (under 2000 kr) som jag inte har märkt några kvalitets fel hos, däremot var jag tvungen att göra lite extra hål i den eftersom den var mycket väl tilltagen om man säger så. ;)

En travsele passar bra att ha om man vill hålla sig till att köra rockard eller lättare vagnar, den är lätt och smidig och tar inte så mycket plats, dessutom är den väldigt ställbar och lätt att anpassa till olika hästar. Det kan hända att du måste köpa till en bredare brösta om din rockard väger lite mer.

Lycka till!

Hur fäster man draglinor i en travsele. har för mig att travare körs utan daglinor.

gör det något att skaklarna kommer långt ner på en loksele?

Jag har inte tänkt att tävla utan vill ha körningen som kompliment till ridningen

Du får köpa en travsele med långbrösta alternativt köpa en lös vanlig brösta med draglinor till.
Du ville ha lite riktlinjer för hur en sele ska ligga. Lite svårt att beskriva utan bild, men vad gäller draglinor och skaklar, så kan du utgå från att de ska skapa en hyfsat rak linje och inte vara "böjd" nånstans. Hmm...svårt att förklara, men om du tänker dig att t.ex. skaklarna kommer för långt ner, så blir ju linjen bruten. Då kan selen åka iväg och det blir jobbigt för hästen att dra = inte bra ;)
En travsele är nog inte helt fy skam om du lägger till en brösta och baksele till bara. Du får vara lite fiffig i hur du fäster grejerna i vartannat när du kombinerar ihop en sele så, men det blir iaf billigare nu såhär i början! :banana:

Sedan måste jag bara tillägga, det heter komplement. Kompliment är en rörelse där hästen går ner på kmä och "bugar" bl.a. Förlåtförlåt, men kunde bara inte låta bli. Absolut inte illa ment. :bow: :bow:

tack för svar!

förstår hur du menar med travselen....

förstår oxå hur du menar med linjen...men finns det fingervisning om hur loksele ska sitta...två fingrar över bogbladet eller en hand över bogbladet till exempel. hoppas ni förstår hur jag menar...

Liknande trådar

Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 763
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
719
Senast: Tuvstarr
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 216
Senast: Görel
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 447
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar