hur tycker ni selen sitter? (bilder)

Sv: hur tycker ni selen sitter? (bilder)

Beppo skrev:
Hur fäster man draglinor i en travsele. har för mig att travare körs utan daglinor.

Jag har två högrockarder som jag mest använder travsele till när jag kör.

På den ena har jag svängel och draglinor i tunnare rep, med en kortbrösta som kopplas direkt i en ring i draglinan.

På den andra har jag två små "taljor" (vet inte vad det heter) som det löper en lång lina igenom också denna fästs i kortbrösta.
Långbrösta är jag inte så mycket för eftersom man inte får funktionen av en svängel när man använder det.
Med selen från börjes följer det med en kortbrösta, jag ska se om jag kan få in en bild så får du se hur den ser ut.

Beppo skrev:
gör det något att skaklarna kommer långt ner på en loksele?

Det gör inte så mycket när man inte drar tungt med hästen, men det brukar kunna skramla och vissa rockarder har en tenden att gunga mot hästen i sidorna när man travar så skacklarna slår mot sidan av hästen.
Personligen kan jag tycka att det ser lite tokigt ut med en bruten draglinje.

Beppo skrev:
Jag har inte tänkt att tävla utan vill ha körningen som kompliment till ridningen

Körningen är ett jättebra komplement till ridningen, men den är ganska beroendeframkallande så det finns viss risk att du kommer vilja prova att tävla i framtiden. ;)

Men jag tycker att travselen är en bra sele att börja med eftersom den är billig i inköp, lätt att anpassa till hästen och kan användas till de flesta rockarder.

Om du inte har en jättetung vagn tycker ja inte att du behöver bry dig om att skaffa en baksele även om det givetvis är det bästa för hästen.

Min travsele använder jag till mina shetlandsponnyer och kommer det nån brant backe brukar jag istället kliva av vagnen och tömköra nerför.

Det funkar för mig i alla fall. :D

Hertiginnan skrev:
Om du inte har en jättetung vagn tycker ja inte att du behöver bry dig om att skaffa en baksele även om det givetvis är det bästa för hästen.

Beppo: Här får du själv avgöra ifall du vill göra det bästa för hästen eller inte... :smirk: :angel:

Hertiginnan skrev:
Min travsele använder jag till mina shetlandsponnyer och kommer det nån brant backe brukar jag istället kliva av vagnen och tömköra nerför.
Är rent farligt att kliva ur vagnen mitt under en tur. :eek:
Beppo: Inte att rekommendera :crazy: :crazy:

Hej!

Jo, så här ligger det till! En brösta ligger lite mot strupen på de flesta hästar utan att det påverkar dem så mycket. Det beror på att de drar en rockard som kanske kan väga runt en 10 kg i dragmotstånd. OBS stora skillnader förekommer! Hästen behöver då inte sänka halsen så mycket, eller inget alls som den gör för att få maximal dragstyrka.
Kan ju bli obehagligt för hästen om den ska dressyrköras i en låg form? Men det är nog obetydligt tryck, det är värre om det blir tunga lass eller att bröstan ligger på bogspetsarna, då blir det obehagligt!

Du skulle kunna kosta på en lättare loksele eller laga din gamla om lädret är bra! Då kan man ju dra en tyngre vagn och stor släde på vintern! :D Sänk svängeln om det går, så blir draglinjen bra.
Du kan ju köpa en travdäckel, typ "mode" av lite grövre modell, så går det ju bra att använda bröstan du har, för då får selen en liknande funktion som en "riktig" bröstsele!

Kan du inte försöka få tag på någon som kan komma till dig och hjälpa dig med körningen? Att anpassa en sele är mer eller mindre en konst och man ska helst känna sig för! Svårt att få selen att sitta bra om man går efter en bok/text!

Mvh Lisa

Beppo skrev:
...men finns det fingervisning om hur loksele ska sitta...två fingrar över bogbladet eller en hand över bogbladet till exempel. hoppas ni förstår hur jag menar...

Lokorna ska följa halsen så att man "lite trögt" kan dra en hand mellan loka och hals. Draglädret ska på lokan sitta ungefär 1/3 av bogbladets längd upp från bogspetsen, inte lokans längd alltså utan bogbladets. Detta brukar gå att reglera genom att det finns olika lägen för nackremmens fästen högst upp på lokorna. Sedan använder du "däckelryggstyckets" (kommer inte ihåg vad det heter :o ) remmar för att höja och sänka dragringens läge till rak draglinje beroende på vad du kör för fordon. Kör du släde behöver dragringen sitta lägre än om du kör rockard, det ska vara en obruten linje från draglädrets fäste via dragring, skaklar alt draglina/svängel och till resp fäste på vagnen. Det blir ingen skillnad i höjd på skakeln jämfört med den sele du visar på bilden, och det har heller ingen betydelse om du inte ska köra snabba snäva svängar, svängradien blir större när skakeln fäster "mitt" på hästen. En slagrem kan dock vara extra välbehövlig, då det förstås blir lättare för hästen att hamna över skakeln om det händer något. Jag har själv kört min nordis med tungrockard och loksele i många år innan jag kom i kontakt med draglinor etc och det gick alldeles utmärkt. Draglinjen hade jag dock koll på, efter att ha läst en gammal skrift om körning med loksele :D . Lycka till med din häst!

Senast ändrad:

Tack för råden. har en tjej att ta hjälp av med inkörning..v.ar bara lite nyfiken på hur ni här på buke tyckte om selen. Man kan få bra råd här!

Provade lokselen igår och kom fram till att även den var för stpr för våra hästar så den ska säljas den med. En kompis ska laga den åt mig ...

Ska sen lägga lite mer pengar på att skaffa mig en "riktig" bröstsele

tack för att ni delat med er av era kunskaper till mig! lärt mig massor :-)

återkommer säkerligen med bild på rockarden jag tänkt köpa så vår vi se vad ni tycker om den. Sidan som någon här tipsade om gav mig en bra överblick på hur jag ska bedöma rockarden!

återigen jättetack!

Lycka till!
Bara att starta en ny tråd om det är nåt annat du undrar. Hälsa Walle! ;)

MVH Z

Beppo skrev:
återkommer säkerligen med bild på rockarden jag tänkt köpa så vår vi se vad ni tycker om den. Sidan som någon här tipsade om gav mig en bra överblick på hur jag ska bedöma rockarden!

Vilken sida var det du fick tips om? (nyfiken)

Hej!

Jo men det är ju bra att man frågar här för lite klokare blir man ju! :D
Fast det finns ju dom som tror att dom kan både köra och rida in hästar efter ha läst en bok! :crazy: nä såna är det nog inte så gott ändå! :D Bara jag som är pessimistisk! :crazy:

Mvh Lisa :p

man får solla lite bland svaren... det tillsammans med sitt eget förnuft kommer man långt med!

Det är inte rent farligt att kliva ur vagnen och köra bredvid om bara hästen är van vid det.
När man arbetar med en häst så går man ofta bredvid redskapet/vagnen. För en van och välkörd häst spelar det ingen större roll om du går bredvid en rockard och kör eller bredvid en skramlig såmaskin, men jag har ändå alltid baksele vid körning med allt som har hjul.

Även om man säger att inga backar finns i sin omgivning så behövs bakselen vid backning. För mig är det en självklarhet att hästar som är riktigt inkörda ska kunna backa lugnt och städat. t.ex. kör du på en väg och plötsligt finns där ett hinder som inte går att ta sig förbi så är det en stor fördel om hästen klarar det utan att få ett frispel.

Då är det bra om man har en baksele så backningen inte blir obehaglig.

Liknande trådar

Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 763
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
719
Senast: Tuvstarr
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 216
Senast: Görel
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 447
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar