hur tvätta katten?

fieldflower77

Trådstartare
Hej!
Jag har nyligen tagit över en hemlös katt som nu bor hos mig. Jag har avmaskat osv men han är väldigt smutsig så jag måste tvätta honom på något sätt, han är stor och stark och jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga med att tvätta honom då han säkert kommer att bli stressad och vilja komma loss vilket är förståeligt. Min fråga är om det finns något som man kan ge dem så de lugnar sig lite? Eller hur har ni gjort när ni har tvättat ? :)

Beror på vilken typ av smuts det är skulle jag säga. Tog hem en kattunge som stank lagård. Var för ohanterbar för att kunna bada. Lukten försvann med tiden, de tvättar ju sig själva och får ny päls.

Kanske testa typ klappa honom med en fuktig trasa? Annars bör han kunna tvätta bort det själv. Man vill ju inte komma här och klampa sönder det lilla förtroende som katten har för en om det är en nykomling :p
Ja precis! Känns som att man tappar kattens förtroende då:eek:. Men tack för tipset om trasan det kommer jag testa:D

Jag har ett hundtrim och får ibland in katter, om man tar det lugnt går ofta själva tvätten väldigt bra. Kanske ha ngn medhjälpare med och långärmat för säkerhetsskull, men som sagt, här har inte badet varit något större problem, däremot fön och rakning :angel: men det behöver ju inte du göra.

Liknande trådar

Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 706
Senast: Frida.G
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
970
Senast: MissFideli
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 292
Senast: Enya
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 555
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar