Hur tung ryttare kan en shettis bära?

Status
Stängd för vidare inlägg.

prinsus_

Trådstartare
Är inne på att skaffa en shettis till min son och har hittat en som är lovande men som endast är skogsmulleriden av ett barn och inte direkt utbildad. Mycket går ju att göra från marken men om jag skulle vilja få ponnyn tillriden av en vuxen ryttare hur mycket kan denna väga då? Vad är rimligt? Jag tänker mig van välbalanserad ryttare och korta stunder
 
Sv: Hur tung ryttare kan en shettis bära?

På ridskolan där jag red ett år, är maxgränsen för välbalanserade ryttare på shettis 50kg (barn som börjar rida får väga max 40kg vid start på ridskolan).
De som driver ridskolan är erfarna och har fött upp shettisar i en drös år, samt har ett stort antal själva, så jag litar på att det är en vettig gräns.
 
Sv: Hur tung ryttare kan en shettis bära?

Det finns inga vuxna som kan rida shettisar på ett vettigt sätt!
Tömkörning osv får det bli.
 
Sv: Hur tung ryttare kan en shettis bära?

Kanske kan ett erfaret barn rida till shettisen som inte väger så mycket eller är särskilt lång?
 
Sv: Hur tung ryttare kan en shettis bära?

Max 40 kg och 140 lång skulle jag nog säga. Förutsatt att shettisen är maxad.

Det blir värdelöst med en för lång ryttare, skola den hellre på töm eller framför vagn. Det enda du tappar är vikt och skänkelhjälper, vilket din son då helt enkelt får tänka på och ge dubbelkommandon (dvs röst/tygel tillsammans med vikt/skänkel) tills skänkel och vikt sitter.
 
Sv: Hur tung ryttare kan en shettis bära?

Min gamla shettis bar med lätthet upp 50 kg välbalanserad ryttare medan min nuvarande shettiskorsning bockar om han får på sig mer än 35 kg så det är ju väldigt olika (här skiljer det 30 cm i höjd på dem också)

Jag red in min egen minishettis när jag var 8, men då var det ju inte direkt tal om avancerad ridning. Han var min första häst och vi lärde oss mycket tillsammans, men så var han också helt otroligt snäll och samarbetsvillig. Tyngdmässigt gick det trots att jag red honom tills jag var 11-12 tack vare att jag var liten och väldigt smal som barn.


Mina barns nuvarande är en riktig liten åsna i jämförelse och skulle behöva ridas till men jag har fått acceptera att det inte går. Än så länge är barnen inte så jätteintresserade heller så han funkar till det lilla de rider/åker.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
754
Senast: ryujaneiro
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 059
Senast: Enya
·
Gnägg Hej, Jag önskar tankar och tidigare erfarenheter från alla er som är insatta i ponnys då jag själv inte har mycket kunskap kring raserna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 421
Senast: Tokyo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp