Hur tung ryttare kan en D-ponny egentligen bära?

T

Tillbaka i sadeln

Hej allihop!

Jag undrar rent allmänt: hur tung ryttare kan t ex en Connemara eller New Forest ponny bära? Var går gränserna? Inte bara sitta upp på då, utan verkligen rida.

Sv: Hur tung ryttare kan en D-ponny egentligen bära?

upp mot 70 kg +- 5kg beroende på muskler och liknande. Sen sätter man ju inte sig på en helt omusklad ponny om man väger 70kg, medan en riktigt välmusklad ponny som bär sig bra kan säkert bära 75kg och kanske mer, sen kanske det inte är så bra och väga så mycket och rida varje dag. Sen spelar ju storleken på ponnyn in också, är ju lite skillnad om det är en c-ponny eller maxad D-ponny.

(Du är i fel forum så har trianglat tråden så den kommer att flyttas)

Tack det var ett informativt svar. Konstigt nog har jag inte hittat något om sånt här i någon av alla fackböcker jag plöjer...:)

Det är för att det inte finns några "gränser" utan allt beror på hur musklad ponnyn är och såklart hur den är i kroppen.

Skötte en D-ponny som stod på ridskolan och hon tog 65kg ryttare + sadel och kläder och liknande. Hon var 146 cm och varken grov eller tunn, muskler på fel ställen men hon hade aldrig problem med ryggen eller benen av att gå där i 4 år så... Hon var korsning mellan new forest och welsh cob.

Det beror helt på hur musklad ponnyn är och hur ofta man rider den. Kanske kan det vara upp mot 70 om det är en musklad ponny, jag har en ganska viktbärande C-ponny som min mamma kan rida och hon väger runt 55 och det brukar gå hur bra som helst! :) Men om det är en lite mindre musklad ponny kanske runt 60kg. LYCKA TILL!

Min första ponny, New Forest, på 146 cm bar 75 kilo + sadel ungefär.
Nuvarande är svårt att säga, jag tror han skulle kunna bära bra mycket. 100 kilo ink. sadel skulle han nog klara lätt.

Det gäller att se till individen och lyssna på hästen. Sen är det ju inte mankhöjden som avgör hur mycket en häst kan bära.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 295
Senast: Freazer
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 078
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 071
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 835
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar