hur trovärdigt?

Sv: hur trovärdigt?

Precis så som jag fattat det.

Men jag tycker ofta att folk här på forumet tror att kvoten 6 är en minimikvot, och att det är bättre att ha en en "normal" häst på kvoten 6,5 än på kvoten 5,5, eftersom 5,5 ju är under 6. Rekommendationerna är ju "tilltagna med marginal för en genomsnittshäst", och kvoten 6 är alltså en genomsnittskvot med säkerhetsmarginal, ingen minimikvot...

mm precis. Det här med kvottänket tycker jag man tar lite för hårt på ibland. Grundidén från början är väl om jag uppfattat det rätt att man tar det grundläggande energibehovet för hästypen och multiplicerar det med, vanligen, 6 för att få fram det grundläggande proteinbehovet.

Sedan om hästen kräver mer energi än så oftast vill ha extra protein i samma storleksordning för en häst i normal träning. Då är det ju lätt att kolla av mot att man håller kvoten på ungefär samma nivå. Men så som folk hårddrar det får man lite fel bild av det hela. Ett exempel: Om min häst tex äter 90 Mj och 540 g smrp. Perfa kvot på 6 och alla behov är uppfyllda med råge. Då kanske hästen pillar i sig 2 kg halm under natten. Ojojoj då får den plötsligt i sig 100 Mj och kvoten hamnar under 6. Hästen kommer inte få proteinbrist för den sakens skull.

Det viktiga är ju att alla behov är uppfyllda. Kvoten är iaf för mig bara ett sätt att se att man ligger på ungefär rätt nivå och att tex hö vi köper in är lätt att bygga en bra foderstat på.

Grundidén från början är väl om jag uppfattat det rätt att man tar det grundläggande energibehovet för hästypen och multiplicerar det med, vanligen, 6 för att få fram det grundläggande proteinbehovet.

Ja, det är riktigt. Att tänka i kvoter är ju ett enkelt sätt att tänka så man hamnar någorlunda rätt. Här disskuterar vi dessutom en ponny i normalt arbete, inga extremfall. När det gäller just ponnysar kan det ju tom. ibland vara så att de är så pass lättfödda att om de går på lagom många MJ så täcks inte deras proteinbehov av en kvot på 6.

Fast jag är lite dubbel när det gäller travhästar med, även arbetstillägget när det gäller protein är så pass stort att det brukar sluta på en kvot på 6. Det går ju inte bara åt energi vid hårt arbete.
Och varför chansa? Ett proteinöverskott från grovfodret gör ju inget. SLUs travhästar äter bara grovfoder. Pga av deras höga energibehov så tas hösilaget så pass tidigt att det innehåller rejält med protein. Kommer inte ihåg mängd nu, men har för mig att det låg på en kvot på minst 9. Inga negativa effekter har märkts vid tester förutom att de möjligen svettades lite mer, men de presterade lika bra och hade samma framåtanda.

Det är en annan sak om man t.ex. pratar om energitillägg vid kyla. Då går det ju åt mer energi, men proteinbehovet ökar inte. Då kan man ju i slutändan hamna på en kvot under 6.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
578
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 558
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka