Hur trivs era hagpensionärer? Min ponny blir ofrivillig sådan snart.

ako

Trådstartare
Ja som rubriken lyder ;).

Lite bakgrund: Jag har en D-ponnydam (som jag har haft i 20 år) som fyller 25 vid årsskiftet. Hon är fortfarande pigg och fräsch, och rids i dag ca 5 dagar i veckan av sin fodervärd. Fram till i höstas tävlades hon t o m på lokal nivå med goda resultat, men efter att hon vrickade sig i september har hon gått lite lugnare, dock har hon jobbats i tre gångarter men inte hoppat mer sedan dess. I dag är hon pigg o fräsch på alla sätt, om än lite stel innan hon har värmt upp.

Nu är det så här att flickan som har henne på foder nu ska köpa egen häst, vilket är jätteroligt för henne :) . Hon har haft B i tre år och lärt sig massor på henne, men ponnyn blir ju inte yngre, och ju äldre hon blir desto mindre kan hon ju rida ordentligt, och tjejen har utvecklats mycket och behöver komma vidare i sin ridning. Jag är jätteglad för hennes skull att hon ska få en egen häst, och de verkar redan ha hittat en riktigt trevlig kandidat.

Detta innebär ju att B får flytta hem till mig igen, och jag ser fram emot att åter mötas av två spetsade ponnyöron när jag kommer och ska fodra. Mattes lilla prinsessa :love:! Dock inser jag att detta kommer att innebära lite ofrivillig pensionering för B; jag har en 6- veckorsbebis och en stor häst, och med handen på hjärtat vill jag hellre lägga den tid jag hinner (3-4 pass i veckan) på att rida och träna min stora häst än att av plikt motionsrida B. Hon kommer alltså, trots att hon är pigg och promenadridnngsbar, att få bli hagpensionär. Självklart kommer hon att skötas om ordentligt på alla sätt, samt gå ute mycket med hästkompisar, men hon kommer inte att ridas mer. Jag har tänkt försöka hitta någon som vill komma och rida henne lite några gånger i veckan, men har inte jättestora förhoppningar, då man måste ha bil/skjuts för at komma hit, och ridvägarna inte är fantastiska (de duger till att rida ut för att motionera hästen, men de ger knappast någon naturupplevelse av större art...).

Så nu undrar jag, ni med gamla hästar som bara skrotar i hagen, hur funkar det för er? Trivs de eller är de deppiga?

Tack på förhand för svar!

Sv: Hur trivs era hagpensionärer? Min ponny blir ofrivillig sådan snart.

min trivs alldeles utmärkt, han är nog den nöjdaste häst jag träffat. ;) han borstas och fixas med varje dag och får gå promenader några gångar i veckan. det tycker han är kul!

det som är viktigt är att man inte bara glömmer bort dom sas, utan fortsätter sköta om dom som man alltid gjort, minus ridningen då, så att dom inte känner sig mindre älskade än hästarna som rids.

Har en gammal dam på 22 år, som blev pensionerad för ca 3 år sedan. Hon trivs alldeles utmärkt med tillvaron. Hon har tappat lite muskler och haft fång men är helt återställd nu. Risken finns att dom lite för feta av att bara gå och skrota. Har man bra hagar med gott om utrymme och mycket att gnaga på i hagen så kan dom nog sysselsätta sig. Sen är det ju jättebra att ha en häst som kan fungera som sällskap om man tex har en sjukling som behöver boxvila eller om någon av de andra hästarna behöver tas in ensam för skoning eller inför en ridtur. Jag tror inte att hon lider av att vara pensionär.

Tack för svar båda två! Det låter ju lovande:)! Jag har tänkt ta med henne som handhäst vid lugna uteritter, och kommer säkert att rida henne någon liten sväng då och då- det får ju bli väldigt lugnt då hon inte kommer att ridas kontinuerligt, men kan kanske vara skoj för henne ändå. Och självklart kommer hon även i fortsättningen att borstas, pysslas om, få benen spolade etc.

jag har oxå en ofrivillig pensionär. ett quarter sto på 18år.
hon har tidigare tävlat upp till LA dressyr, sen blev hon avelssto, har nu fått 3 fina föl men nu är hon bara sällskapshäst.
hon är fullt frisk och jättepigg och blir jätteglad när hon får komma ut i rida lite i skogen men jag har inte tid då jag har 2 andra som jag ska hålla igång.
hon trivs bara med att få mat och bli ompysslad men visst vill hon ut o rida nån gång ibland när matte har tid.

Nu rids ju min "gamla" ponny fortfarande. Dock bara promenader då hon har en skada som gör att hon inte kan tränas. Hon skulle inte trivas av att bara gå och skrota. När hon var helt konvalicent så var hon ett litet monster, otålig och tyckte att det var allmänt tråkigt att bara gå i hagen och borstas. Nu när hon får komma ut nästan varje dag är hon iaf glad men det är som att sitta på en tickande bomb som letar efter saker att bli rädd för. Men det gäller ju att man håller i sig:)

Kommer den dagen då det verkligen inte går att rida på henne så kommer jag nog att ta bort henne just pga av att hon inte kommer att lycklig. Men dom flesta gamlingar trivs ju med att gå och skrota:)

Min gamling skadade sig på SM när han var 18 år.
Hans första skada. Op och vila under sommaren, matvägrade mer eller mindre. Grymt tjurig när de andra åkte och tävlade, tittade inte ens på mig:cry:

Höll på så halva hösten, jag började och fundera på att ta bort honom, hur tvångsmatar man en häst?
Släppte honom på vinst och förlust med unghingsten (han skulle ju vila...).
Då fick han ny mening i livet som extra pappa och har det jobbet än idag, snart 22 år gammal och rund & fin i hullet sedan dess.
Skadorna läkte såpass att han numera kan skrittas lite, vilket jag gör, med unghästarna som handhäst så de får lära sig trafikvett.

Min ena halvblodsdam är pensionär trots relativt ung ålder (14).

Fast faktum är att hon är inte särskilt social, har aldrig varit, så hon tycker det är helt underbart att jag inte pillar så myclet med henne :eek:
Jag borstar igenom henne någon gång i veckan och ger henne såklart all skötsel och mat hon behöver, men jag "umgås" inte med henne regelbundet.
Hon har sina polare som hon går och bestämmer över och jag ser till att hon har det bra, det är hon supernöjd med:D

Det bästa hon vet är betet, då slipper hon folk varje dag och hon får verkligen vara häst.

Så himla typiskt ston ;). Ponnytanten här är lite åt det hållet oxå, så just det där med att hon skulle bli avudssjuk på den andra är jag inte så orolig för.

Min gamla dam blir 24 nu vid årsskiftet. Hon rids mycket sporadiskt numer pga att jag känner mig stor på henne(D-ponny). Hon saknar inte den seriösa ridningen speciellt mycket, promenader i skogen utan krav på annat än tempo och vägval tycker hon är alldeles lagom (även om hon gärna skulle hålla mycket högre tempo än matte vill...)

Däremot blir hon väldigt besviken om hon inte får komma ut i padocken och leka lite några dagar i veckan. Jag arbetar med long reins och trickträning både från marken och uppsuttet vilket hon bokstavligen älskar!

Så mängden tid jag lägger på henne är väl oförändrat, men vi gör andra saker nu än för tre år sen.

Jag tror inte att hästar lider av att inte ridas (om de får rörelsefrihet på annat sätt, genom stora hagar och lekkompisar), däremot tror jag mycket väl att de kan lida av att inte få samma mängd uppmärksamhet. Ofta blir det väl tyvärr så att man inte bara slutar rida dem, utan även drar ner på runtarbetet och pysslet.

/Migo

Update: Tanten har flyttat hem nu. Pensioneringen har hittills gått sådär; jag red en sväng första kvällen och hon var hur pigg och fräsch som helst och bara studsade och ville springa. Precis samma gamla Bolla som i alla tider :love: . Jag KAN inte med att ställa av henne helt, trots att inte tiden finns. I dag har vi ridit barbacka dressyr i paddocken. Jag vet inte om jag ska le över att hon är så underbar eller sucka över att jag faktiskt hade behövt tiden till annat - för jag hade ju bestämt mig för att INTE ha dåligt samvete om hon inte reds, men samtidigt är det ju fantastiskt att hon är så piggelin, och det ÄR kul att rida henne.

Tänk om jag hade vetat när jag var 13 och fick henne att jag som 33- årig nybliven mamma skulle rida runt på samma gamla ponny... Nåja, det finns ju en stor häst att lägga de mer seriösa ambitionerna på men ändå...

Update: Tanten har flyttat hem nu. Pensioneringen har hittills gått sådär; jag red en sväng första kvällen och hon var hur pigg och fräsch som helst och bara studsade och ville springa. Precis samma gamla Bolla som i alla tider :love: . Jag KAN inte med att ställa av henne helt, trots att inte tiden finns. I dag har vi ridit barbacka dressyr i paddocken. Jag vet inte om jag ska le över att hon är så underbar eller sucka över att jag faktiskt hade behövt tiden till annat - för jag hade ju bestämt mig för att INTE ha dåligt samvete om hon inte reds, men samtidigt är det ju fantastiskt att hon är så piggelin, och det ÄR kul att rida henne.

Tänk om jag hade vetat när jag var 13 och fick henne att jag som 33- årig nybliven mamma skulle rida runt på samma gamla ponny... Nåja, det finns ju en stor häst att lägga de mer seriösa ambitionerna på men ändå...

Vilken underbar historia. :D

Hälsning Maja

Det kostar ju inte mycket att slänga in en annons om ridhjälp - du kan ju ha tur. Om det inte gäller ridning varje dag så finns det kanske någon förälder som vill köra sitt barn (ungdom) till dig.

Det kostar ju inte mycket att slänga in en annons om ridhjälp - du kan ju ha tur. Om det inte gäller ridning varje dag så finns det kanske någon förälder som vill köra sitt barn (ungdom) till dig.

Jo det är väl planen att göra det, men jag vet sedan tidigare att det inte brukar vara så lätt då jag bor lite off och dessutom inte har så mycket ridvägar. Jag ska i allafall sätta upp lapp på jobbet ( ridskola) när jag kommer dit nästa gång. Tillsvidare åker jag på min glada tant ett par gånger i veckan - förhoppningsvis räcker det för att hålla henne i hygglig shape.

Vilken underbar historia. :D

Hälsning Maja

Ja, lite skoj äe det faktiskt :D. För att göraa historien ÄNNU bättre kan det meddelas att hon är korsning mellan arab och nordsvensk (!!!), har hunnit med åtta ungar under årens lopp samt tävlat framgångsrikt tom LA i alla tre diciplinerna... Hon var o plockade hem rosetter med den sista tjejen på lokaltävlingar så sent som i sensomras, och gick sin sista fälttävlan (debutant) i våras, som 24- åring. Stålmormor :love:...

Vi har våran snart 31åriga arabtant i stallet hon triv bra på livet i hagen :)... Får komma ut på lite "skritt" turer ibland och är då väldigt pigg men gör inte mkt väsen av sig om hon inte får komma ut. Hon är glad bara vi ger henne lite kärlek och omtanke :)

Update igen: Stålmormor har fått två (!) nya småmattar (elever till mig på ridskolan) och motioneras nu återigen ungefär fyra gånger i veckan - med ständigt spetsade öron :) .

Det var trevligt att höra!:D

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 037
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar